آیا واقعا فصل برای شاگردان ساپینتو تمام شده است؟

حال اینکه در این هفته ها چه بر سر پایتخت محبوب و قهرمان فصل گذشته آمده است تا استقلال به عنوان مدعی اصلی قهرمانی از مسیر موفقیت خارج شود، دلایلی وجود دارد که قابل بررسی است.

البته هنوز 14 هفته و 42 امتیاز دست نخورده در این رقابت ها باقی مانده است و خیلی زود است که بگوییم فصل استقلال با شکست تمام شده است. با این حال مروری بر فصول گذشته لیگ برتر نشان می دهد که تیم های رقیب که در اواسط هفته به دلیل ظاهر شدن جهات مختلف و فشار روحی و روانی ایجاد شده توسط برخی از هواداران و رسانه ها در میانه هفته عقب مانده اند، فرصتی دوباره برای بهبودی و دور هم جمع شدن دارند و در اواسط مسابقات فصل برای این گروه از تیم ها به پایان رسیده است.

تغییر مدیریت

هر چند در این مدت دلایل بی شماری برای برکناری مصطفی آجورلو و بازگشت علی فتح الله زاده مطرح شده و آن را به مسائل غیرفنی و غیرفوتبالی نسبت داده اند، اما از حسن نیت ساپینتو در این مدت خبری نیست. ورود مدیریت جدید ما جزو اولین رسانه هایی بودیم که از شکاف عمیق مدیرعامل جدید و سرمربی پرتغال خبر دادیم و همین موضوع بعد از شکست مقابل تراکتورسازی در لیگ، شایعات زیادی را به راه انداخت. در واقع استقلال که با زوج آژورلو – ساپینتو به نظر می رسید یکی از مدعیان قهرمانی باشد با این تغییر از مسیر خارج شد.

حالا چه اتفاقی در این مدت افتاد که ساپینتو هرگز حمایت لازم را از سوی باشگاه احساس نکرد و به گفته خودش بدون امنیت لازم به کار خود ادامه داد، مطمئنا یافتن پاسخ می تواند دلیل اصلی ناکامی استقلال در هفته های اخیر باشد. ناکامی که باعث شد این تیم فعلا کورس قهرمانی را ترک کند.

آسیب به اندام های اصلی

در وقفه دو ماهه لیگ برتر که البته به خاطر بازی سوپرجام برای استقلالی ها کمتر بود، به نظر می رسد برنامه ریزی خوبی از نظر مشکلات بدنی و آمادگی جسمانی آنطور که باید در دستور کار کادرفنی نبوده است. .

آبی ها در همان بازی دربی که لیگ بعد از جام جهانی دوباره شروع شد، رقمی ضروری را از دست دادند. در آن دیدار آرش رضاوند که به تازگی از زیر فشار انتقادات در فصل جاری رها شده بود و جایگاه خوبی در ترکیب تیمش پیدا کرده بود، با مصدومیت تقریبا طولانی مدتی مواجه شد که دست ساپینتو را برای یافتن جانشین خالی کرد. در وسط میدان

پس از مصدومیت بازیکنانی چون محمد محبی، محمدحسین مرادمند، عارف غلامی و همچنین ابوالفضل جلالی که پس از رقابت های جام جهانی به اردوی استقلال اضافه شد و در نهایت مصدومیت حسین حسینی و غیبت او در آخرین بازی، پرتغالی ها. سرمربی ستون موفقیت است که تیمش را یکی یکی می بازد تا بالاخره یکی از عوامل اصلی ناکامی آبی ها در 3 بازی اخیر به همین موضوع مربوط می شود. آرش رضوند نیز در گفت و گو با «فرهیختگان» خاطرنشان کرد که مصدومیت نفرات مذکور کار را برای ساپینتو برای جمع آوری تیمش سخت کرده است.

بی ثباتی در ترکیب اصلی

یکی از عواملی که هر تیمی را به موفقیت می رساند ثبات است، حالا او می خواهد با حفظ مربیان روی نیمکت باشد یا با پیدا کردن ترکیب اصلی در زمین. همیشه در شروع مسابقات می شنویم که مثلاً بازی ها از هفته پنجم و ششم به بعد ثابت می شود و به سمت نقطه اوج می رود. زیرا معمولا مدتی طول می کشد تا مربیان از طریق آزمون و خطا بهترین سیستم، ترکیب و روش بازی را برای تیم خود بیابند. در عین حال استقلالی ها در هر 16 بازی خود در این فصل ترکیب متفاوتی را به نمایش گذاشته اند و نشان می دهند که سرمربی پرتغالی پس از گذشت نیمی از رقابت ها هنوز نتوانسته ترکیب ایده آلی برای موفقیت تیمش پیدا کند.

ساپینتو در دیدارهای این فصل ترکیب های مختلفی را در خط هافبک استقلال انتخاب کرده و برای خط حمله نیز هر بار نفرات مختلفی را به میدان فرستاده است و همین بی ثباتی باعث شده تا استقلال در حال حاضر به بلوغ تاکتیکی نرسد. فصل

فشار برای سیستم اشتباه

استقلالی ها از هفته های اول در بسیاری از مسابقات با سیستم 3-3-4 بازی کرده اند و در هفته های اخیر و از زمانی که آبی ها وارد بحران شده اند، تغییر چندانی در این سیستم و شکل بازی ایجاد نشده است. این تیم در این سیستم و سبک بازی به گلزنی عادت کرده و به سختی به گل می رسد. این در حالی است که فصل گذشته را به خوبی به یاد داریم که استقلال با فرهاد مجیدی تنها در فاز دفاعی به یک ترکیب و روش ایده آل وفادار ماند، اما در فاز حمله و با توجه به تاکتیک تیم حریف، سیستم و شیوه بازی استقلال بر همین اساس تغییر کرد. و همین امر باعث شده بود که تیم مجیدی تا زمان اعلام ترکیب اصلی و علامت شروع، مرموز و از دید حریفان پنهان بماند.

اما در استقلال مدل ساپینتو به وضوح می توان دید که تغییرات در سیستم و تاکتیک کمتر اتفاق می افتد و جایگاه بازیکنان در این سیستم بیشتر تغییر می کند.

خسرو این کار را نمی کند!

پس از انتقاد برخی از پیشکسوتان استقلال از انتخاب خسرو حیدری که تازه کار و کم تجربه در امر مربیگری است، در عکس های منتشر شده در کانال رسمی استقلال می بینیم که این مربی جوان در حال هدایت برخی از بازیکنان است که در عکس های گرفته شده از سایرین بیشتر از بقیه هستند. دو نفر.نیاز به توجه چیزی شبیه به نقش کریم باقری در پرسپولیس. با این حال انتخاب خسرو حیدری به عنوان سرمربی استقلال توسط مدیریت قبلی، انتخاب دستیار ایرانی دیگر را با مشکل مواجه کرد، بنابراین ضربه دیگری به بدن آبی ها در فصل جاری مربوط به همین نکته است.

حیدری که تجربه کمی دارد هنوز به مرحله بلوغ تاکتیکی و بازی خوانی نرسیده است که در لحظاتی از بازی که کارها به هم گره می زند و نقش یک ماهر را ایفا می کند به عنوان یک دستیار باتجربه در کنار ساپینتو نقش حیاتی ایفا کند. کمک مربی. بنابراین احتمالاً برای این فرد محبوب برای دستیار مربی خارجی انتخاب زود است.

رفتار عاطفی ساپینتو

مقایسه ساپینتو و مورایس به عنوان دو مربی پرتغالی این ویژگی را روشن می کند. سرمربی آبی ها از هفته اول سعی کرد با کار پر سر و صدا و پرمشغله، رفتارهای هیجانی و دعواهای خود، هیچگاه دست از این رفتارش برنداشت و به قولش عمل نکرد و سرمربی دوم نیز با رفتاری آرام، ناکامی های خود را به گردن عوامل مختلف بیندازد. مثل یک آقا کار را اداره کرد و سعی کرد حرص و جوش هایش را در تمرین بخورد و در طول بازی با آرامش به کارش بپردازد.

به نظر می رسد این رفتار ساپینتو بیش از آنکه به تیم کمک کند، عاملی شده است تا بازیکنان با رفتاری عصبی و احساسی در زمین کار را دنبال کنند. این در حالی است که دریافت تعداد زیادی کارت زرد برای استقلالی ها در بازی های اخیر می تواند گواه این ادعا باشد.

پنجره بسته

شاید این مورد فقط مربوط به بازی اخیر مقابل سپاهان باشد. در هر صورت اگر پنجره نقل و انتقالات باز بود و برنامه های تقویت نیم فصل دوم طبق برنامه پیش می رفت، استقلال مدل جدید می توانست در نیم فصل دوم و این دیدار با سپاهان حرف بیشتری برای گفتن داشته باشد. اتفاقی که تا امروز محقق نشده و مشخص نیست این رویه تا پایان مهلت مقرر و بسته شدن پنجره نقل و انتقالات انجام می شود یا خیر.

بی عدالتی ها

عوامل بیرونی مانند برنامه ریزی مسابقات و رفتار مسئولان برگزاری، نبود زمین مناسب و مشکلات داوری اگرچه می تواند به یک اندازه برای همه تیم ها تعیین کننده و تاثیرگذار باشد اما طبق آمار در فصل جاری استقلالی ها متضرر شدند. بیشترین ضرر در زمینه داوری است و این اتفاق می افتد. این باعث شده است که امتیازهای بیشتری نسبت به امروز این تیم در جدول از دست داده شود.

به عنوان مثال در این دیدار اخیر با سپاهان، اگر شهریار موگانلو در دقیقه 37 بازی اخراج می شد، به گفته برخی کارشناسان داوری، ممکن بود اوضاع برعکس می شد و استقلال هرگز از آن بازی دست نمی کشید.

جبر تاریخی

تیم فوتبال استقلال از ابتدای رقابت های کشوری در کشور هیچ گاه موفق به کسب عنوان قهرمانی در دو سال متوالی نشده است، بنابراین به اصطلاح وجود دارد. دو برابر. یعنی تا زمانی که چنین اتفاقی برای دو شریک این تیم یعنی پرسپولیس و سپاهان از دو برابر فراتر رفت.

بنابراین به نظر می رسد این سرنوشت تاریخی در سالی که استقلال یکی از بهترین تیم های ایران محسوب می شود، بار دیگر این تیم را از قهرمانی دور کند.

به هر حال، شاید دلایل زیادی وجود داشته باشد، مانند مهاجمانی که فراموش کرده اند گل بزنند، یا نبود بازیکن در میانه زمین، یا مشکلات مالی و راه حل آنها در زمانی که تمرین به دلیل بی پولی یا خالی بودن استادیوم ها ممنوع شده بود و غیره. دلایلی نیز در ناکامی های استقلال در هفته های اخیر نقش داشته است، اما بدون شک مهم ترین دلایل ناکامی آبی ها به ترتیب اولویتی که به آنها گفته شد، مهم ترین مسائلی است که این تیم را از میدان خارج کرده است. راه موفقیت و آن را از مسیر قهرمانی دورتر از همیشه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید