آیا پیمان جبلی در خانه خواهد ماند؟ | روز جدید

آیا پیمان جبلی در خانه خواهد ماند؟  |  روز جدید

ظاهرا با وجود 5 سال بدون تصمیم مدیریت صدا و سیما، مدیران صدا و سیما نمی توانند پیش بینی کنند تا چه زمانی بر این صندلی بنشینند. به عنوان مثال محمد سرافراز در 26 آبان 93 برای یک دوره پنج ساله به ریاست سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منصوب شد اما در تاریخ 31 اردیبهشت 1394 از سمت خود استعفا داد. سرافراز درباره استعفای خود گفت: اصلا دغدغه ای از طرف سازمان نداشتم. زیرا معتقد بودم نیروهای هوشمندی در سازمان وجود دارند که هدف این اصلاحات را کاملاً درک کرده اند. مشکلات خارج از سازمان بود و من برخی از قسمت ها را پیش بینی نمی کردم. بنابراین استعفا پیشنهاد می شود. داشتن برنامه ای برای آنچه تصور می کنید منجر به استعفا نمی شود. بنابراین مشکل اینجا بود که در صدا و سیما تداخل داشت و کار به جایی رسید که احساس کردم استقلال و اقتدار صدا و سیما در حال مخدوش شدن است! در واقع به جایی رسید که این روند باید متوقف می شد. یعنی یا باید جلوی این روند را می گرفت یا من که حاضر نبودم با این فرم کار کنم، می رفتم!» یا از طرفی علی لاریجانی از سال 72 به صندلی رئیس صداوسیما تکیه زد. تا سال 83 زمزمه هایی مبنی بر خداحافظی پامان جبلی از جام جم شنیده می شود مشرق با انتشار گزارشی با عنوان “واکنش رئیس صداوسیما به شایعات نقل و انتقالاتش” به دفاع از خود و عملکرد خود پرداخت که در واکنش به این شایعات در فضای مجازی و تغییر رئیس صدا و سیما به تسنیم گفت: واقعاً ارزش ندارد به این شایعات واکنش نشان دهیم، چون چیز جدیدی نیست؛ از روز اولی که ما آمدیم این شایعات مطرح شد و به شکل های مختلف ادامه دارد. همیشه اینگونه بحث ها بوده است، اما ما با قدرت ادامه می دهیم. اما معمولا این رد کردن پایان کار نیست…

فردی که مستقل است

پیمان جبلی در سال 1400 حکم ریاست سازمان صدا و سیما را دریافت کرد. او مردی بود که برخلاف روسای سابق صدا و سیما، سیاست مشخصی نداشت، هرچند همه می دانستند که او کاری به اصلاح طلبی ندارد. امیر دبیریمر، فعال رسانه ای درباره او نوشته است: «از سال ۱۳۷۸ به بعد که در واحد مرکزی خبر با هم کار می کردیم، با او بودم. البته او مدیر کل بود و من سردبیر. در همان سال ها به دلیل غیرحزبی بودن و به عنوان یک حرفه ای، یک خط و جناح حاکم در معاونت سیاسی ایجاد نکرد و از آنجا جدا شد و حمایت رحمانی فضلی; معاونت سیاسی هم برای او کار نکرد. به همین دلیل دیگرانی مثل من از رسانه اخراج شدند. جبلی برای همکاری با حسین رضی، همکلاسی خود در دانشگاه امام صادق که مدیر شبکه العالم بود، به خارج از کشور و شبکه العالم رفت. همکار سابق جبلی ادامه می‌دهد: «به‌طور دقیق‌تر می‌توان گفت مدیرانی که در یک سال اخیر به شبکه‌های سیما منصوب شده‌اند، گاهی اوقات با سازمان و فضای بسیار پیچیده رسانه‌ای آشنا نیستند.» آن اطرافیان وحید جلیلی; بیشتر آنها جوانان عدالت خواه هستند که رسانه ملی را به عرصه آزمایش و تحقق آرمان ها و اندیشه های ارزشمند خود تبدیل کرده اند و از دست دادن مخاطب نتیجه همین آزمون و خطاهاست. به نظر می رسد پیمان جبلی نقش مستقیمی در انتخاب و جابجایی این نیروها نداشته باشد.» البته لازم به ذکر است که در اعتراضات اخیر جبلی به تعدادی از اصلاح طلبان اجازه حضور در برنامه های رادیویی را داد.

کارشکنی علیه توافق

اما ظاهرا مشکلات پیش روی پیمان جبلی تنها به انتخاب مدیران ختم نمی شود. هک شبکه های رادیویی هنوز در ذهن است. اخبار صداوسیما ساعت 21:00 که از شبکه های یک و خبر صداوسیما پخش می شود، 25 مهرماه برای چند ثانیه توسط عوامل ضدانقلاب هک شد. چند روز پس از این خرابکاری، رئیس سازمان صدا و سیما گفت: اختلال در پخش اخبار ساعت 21 در حال بررسی است و با مشخص شدن نتیجه اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. پیمان جبلی در عین حال با اشاره و تاکید بر محیط سازمان تحت مدیریت خود گفت: فضاسازی ها و ساخت و سازهایی که در این یک سال انجام شد؛ شبنامه، روزنامه، مجله، سایت، کانال و هر کاری که می توانستند برای تکان دادن سازمان در دوران تحول انجام دهند. می خواستند حواس ما را پرت کنند، ولی خدا بالاتر از ما بود و خدا حق را به صالحان داد».

برادر در آمریکا؛ آیا مهر خداحافظی یک قرارداد است؟

مهمترین بخش معامله جبلی شامل پناهندگی برادرش در آمریکا بود. مجله تایم در گفتگو با میثم جبلی، برادر پیمان جبلی، رئیس فعلی رادیو و تلویزیون، اعلام کرد که میثم پناهنده شده است. این نشریه آمریکایی مدعی است: میثم جبلی پس از تصادف با هواپیمای اوکراینی و مرگ برادرزاده اش چنین تصمیمی گرفت. بعدها مصاحبه جبلی برادر پیمان با رسانه های فارسی زبان خارج از کشور منتشر شد که بازتاب گسترده رسانه ها را در پی داشت. همچنین رئیس سازمان صدا و سیما با انتشار ویدئویی در فضای مجازی به خبر پناهنده شدن برادرش واکنش نشان داد. پیمان جبلی در واکنش به پناهنده شدن برادرش در فیلمی که از او منتشر شد، گفت: «اظهارات برادرم را دیدم. نمی دانم چند تا از این حرف ها داوطلبانه و تحت کنترل است. جبلی در عین حال یادآور شد: این اتفاقات جدید نیست و در گذشته اتفاق افتاده و ماهیت این مسیر فراز و نشیب است.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید