آیا ژانویه آخرین ماه مذاکرات برای احیای توافق هسته ای است؟

آیا ژانویه آخرین ماه مذاکرات برای احیای توافق هسته ای است؟

روز جدید تیم مذاکره کننده آمریکا با تاکید بر اینکه زمان توافق با ایران نامشخص نیست، در حال بررسی گزینه های مستقیم تری برای توقف برنامه هسته ای ایران است.

پس از از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران پس از یک مکث کوتاه در تعطیلات ژانویه، دولت بایدن در حال بررسی جایگزین های جدی تری برای توافق است. در همین راستا مقامات دولت بایدن به طور علنی و خصوصی از تاکتیک های مذاکره تیم جدید مذاکره کننده ایران ابراز ناامیدی کرده و بارها هشدار داده اند که زمان دستیابی به توافق رو به اتمام است. در همین حال، ایالات متحده در حال بررسی گزینه های مستقیم تری برای توقف پیشرفت در برنامه هسته ای ایران است. سایر احزاب، به ویژه کشورهای اروپایی، نگرانی های مشابهی دارند. با این حال، مذاکره کننده ارشد روسی با این استدلال که ایران کلاهک های لازم را ندارد، ترس ها را اغراق آمیز خواند.

منتقدان بایدن در آمریکا خواستار تغییر استراتژی وی در قبال ایران و مطرح شدن موضوع برنامه هسته ای ایران در نشست شورای حکام آژانس هستند. البته این موضع جدید تندروهای آمریکایی و اسرائیلی (ملقب به شاهین ها) نیست و این گروه مدت هاست که خواستار اقدام قاطع تر علیه برنامه هسته ای ایران شده است. همه چیز به رفتار ایران بستگی دارد و اگر ایران همچنان پافشاری کند، دولت بایدن احتمالاً تسلیم فشارهای افراطی خواهد شد. در عین حال، مذاکرات محرمانه و مستقیم ایران با آمریکا می تواند راهی میانبر برای رسیدن به توافق باشد.

در نهایت، شکاف بین سناریوی مطلوب و محتمل در موضوع توافق هسته ای با ایران در حال افزایش است و احتمال شکست مذاکرات را افزایش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید