آیا یارانه جدیدی در راه است؟

آیا یارانه جدیدی در راه است؟

روز جدید یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعرفه های اینترنت برای سرمایه گذاری در شبکه برای افزایش ظرفیت اینترنت باید معقول باشد، پیشنهاد پرداخت یارانه از سوی دولت برای ساماندهی تعرفه ها را داد.

افزایش قیمت در اینترنت

رضا تگی پور انوری عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در تشریح افزایش اخیر تعرفه اینترنت توسط اپراتورها گفت: مستقیما وارد میدان شوید و یارانه بدهید.

وی گفت: اپراتورها بر اساس تعرفه هایی که در سال 95 به آنها اعلام شده است، سقف تعرفه تعیین می کنند و روسای وزارت ارتباطات و اپراتورها این موضوع را با کمیسیون صنعت در میان گذاشته اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اپراتورها امتیازات زیادی در بحث رقابتی ارائه کرده اند، گفت: در سال های اخیر با افزایش هزینه های تحمیل شده به اپراتورها، این گونه موارد به دلیل افزایش شدید نرخ ها محدود شده است. ارز و به دلیل اینکه مبنای سرمایه گذاری در این حوزه ارزی است، اپراتورها نتوانستند سرمایه گذاری درستی در زیرساخت ها و توسعه شبکه انجام دهند.

راهی جز افزایش قیمت نیست!

این اظهارات تقی پور انوری درباره افزایش تعرفه اینترنت در شرایطی است که در روزهای پایانی سال 1400 رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران در نشست خبری پایان سال از هزینه ها خبر داد. افزایش ارائه دهندگان خدمات اینترنتی وزارت ارتباطات بر لزوم اصلاح تعرفه ها تاکید کرد و افزایش 100 درصدی تعرفه ها را تنها راه ادامه فعالیت ISP ها دانست.

محمدعلی یوسفی زاده، مدیرعامل آسیاتک در این نشست تاکید کرد که بر اساس تجربه جهانی، تعرفه اینترنت در ایران بر اساس افزایش هزینه ها و تورم مدیریت نمی شود. این تعرفه بسیار بالاتر از کاهش تورم است.

از سوی دیگر مصطفی آقامیرسلیم نماینده مجلس در هیاهو توافقات و مخالفت ها با افزایش تعرفه اینترنت نیز گفت: این روند افزایش تعرفه ها منطقی نیست و موضوع در مجلس بررسی و رصد می شود.

این روزها واکنش ها به افزایش تعرفه ها به حدی ادامه یافته است که حتی برخی از کاربران شبکه های اجتماعی این مشکل را نوعی تداخل در دسترسی مردم به اینترنت و به دنبال آن جریان باز اطلاعات و حتی رشد کسب و کارهای کوچک عنوان کرده اند. آنها معتقدند که این روند به نظر نوعی طرح حفاظتی با چراغ خاموش است.

وزیر ارتباطات نیز چند شب پیش در گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرد: افزایش اخیر قیمت اینترنت و حذف برخی بسته ها در چارچوب مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات در سال 1395 بوده است، اما اپراتورها در تلاش هستند تا بسته را با تعرفه های جدید تعریف کنند. به همین مصوبه «موضوعی که البته وزارت ارتباطات با آن مخالفت کرد و به آن رأی داد.

حال با وجود تمام حواشی در روند تغییر قیمت تعرفه اینترنت، باید دید که در نهایت اپراتورها می توانند از دولت یارانه دریافت کنند یا در نهایت مصرف کننده است که مانند سایر بخش ها باید با تعرفه ها برخورد کند. افزایش می یابد و تمام هزینه ها را پوشش می دهد. خودت پرداخت کن

این سوال باقی است که آیا افزایش تعرفه ها بدون یارانه دولتی به نفع اپراتور است یا دولت؟ در این مثلث، ضلع سوم، یعنی مردم با چه آینده ای روبرو خواهند شد؟

دیدگاهتان را بنویسید