آیا VOD ها سنگری در برابر تهاجم فرهنگی هستند یا اسب تروا؟/ برخی از پلتفرم ها هشدارهای مکرر ساترا را نادیده می گیرند.


ساعت: 20:30
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883651

درگیری مدیریت ساترا و تلویزیون بومی این روزها بار دیگر نام «VOD» را بر سر زبان ها انداخته است. به نظر می رسد این اختلاف یک مناقشه بزرگ است. گویی ساترا به درستی فهمیده است که برخی از این تریبون‌ها مرزهای ساختاری و محتوایی رسانه‌ای را در کشور جابه‌جا می‌کنند و اگر زودتر فکری به حال آن‌ها نشود، اوضاع به جایی می‌رسد که عملا اصلاح آن غیرممکن خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ درگیری مدیریت ساترا و تلویزیون بومی این روزها بار دیگر نام «VOD» را بر سر زبان ها انداخته است. به نظر می رسد این اختلاف یک مناقشه بزرگ است. ساترا به درستی فهمیده است که برخی از این بسترها در حال جابجایی از مرزهای ساختار و محتوای رسانه ای در کشور هستند و اگر زودتر به آنها فکر نشود، وضعیت به جایی می رسد که عملا اصلاح آن غیرممکن خواهد بود.
اخیرا نامه ای از سعید مقیسه مدیرعامل سترا خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما منتشر شده است که در آن مدیر عامل سترا با اشاره به تخلفات برخی تریبون ها خواستار محدودیت و لغو مجوز شرکت های متخلف شده است. اما تاریخچه این محدودیت ها چیست؟

اعتراض جمعی مردم به حذف زشتی ها در برخی تریبون ها

عدم نظارت بر محتوای برخی آثار پخش شده در سکوها به جایی رسیده است که بسیاری از خانواده ها نگران آثار منتشر شده هستند و نمی توانند این محصولات را در کنار اعضای خانواده خود ببینند. گواه این گفته کمپین های متعددی است که در سامانه فارس من خبرگزاری فارس شکل گرفته است. ده ها کمپین، هرکدام به زبانی متفاوت، ردیابی شدند، اما همه بر اساس یک ایده مشترک، یعنی «کنترل بیشتر بر محتوای مجموعه های منتشر شده در این پلتفرم ها».

کمپین هایی با بیش از 100000 نفر و در قالب های مختلف کمپین نیاز به نظارت بیشتر بر محتوا در پلت فرم های نمایش خانگی دارند.

رد پلتفرم های تماشای خانه برای اعتماد خانواده های ایرانی

در اوایل سال 2013 پلتفرم های نمایش خانگی آمدند که بستر جدیدی را برای ارائه محتوای سرگرم کننده، آموزنده و سرگرم کننده آماده کردند و در اختیار مخاطبان خود قرار دادند.

قبل از شروع فعالیت موسوم به VOD، آثار مختلفی برای پخش شبکه خانگی تولید و به صورت دی وی دی برای بازار تهیه می شد، اما به دلیل دسترسی سخت به این محصولات تولید شده، مخاطبان زیادی را به خود جلب نکردند. اما بعدها با راه اندازی فعالیت های VOD، دسترسی به محتوای تولید شده در شبکه نمایش خانگی به تدریج افزایش یافت، در حالی که در بحبوحه تعطیلی فرهنگ و هنر، این پلتفرم ها به گزینه ای جایگزین برای سینماهایی تبدیل شدند که به دلیل کرونا تعطیل شده بودند.

به این ترتیب افزایش تولیدات انحصاری در هر یک از این پلتفرم ها باعث افزایش مخاطبان آنها شد و از این طریق توانستند از دست بازتری که در تولید محتوا دارند و البته با تکیه بر توان مالی خود استفاده کنند. اشتراک های فروخته شده و البته جذب حامیان مالی برای هر برنامه ایجاد شد تا نقش اول را از تلویزیون بگیرد.

سرعت یادگیری استفاده از VOD اتفاقی است که اعتماد خانواده ها را برای استفاده نامحدود از محصولاتشان توسط فرزندانشان امری عادی و غیرقابل انکار می کند. این مشکل به تنهایی سریال های پخش آنلاین را بر لبه آموزش و پرورش قرار می دهد تا بتواند با بازنمایی صحیح و دقیق نیازهای رشد و پیشرفت تحصیلی نسل های بعدی را فراهم کند و بتواند به محتوایی که با بی دقتی و عدم دقت تولید می کند پاسخ منفی دهد. اعتماد خانواده های ایرانی و منحرف کردن مسیر تحصیلی فرزندانشان.

شاید بارها از این بسترهای پخش آنلاین به عنوان سنگری در برابر تهاجمات فرهنگی شبکه های ماهواره ای یاد شده است. در صورتی که محتوای تولید شده در این مراکز متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و از اعتماد مردم به عنوان اسب تروا سوء استفاده نکند و سخنان شبکه های ماهواره ای را بیان نکند، این گفته صحیح خواهد بود.

نظارت قانونی، اقدام اصلی هنگام برخورد با VOD ها

بنابراین، نظارت هوشمند VOD ها نه تنها اجتناب ناپذیر است، بلکه به میزان وجود آنها نیز مهم است.

آثار این پلتفرم‌ها معمولاً به‌عنوان سریال‌های کم‌کلاس و پرحرف، با مثلث‌های عاشقانه و داستان‌های خانوادگی پر زرق و برق شناخته می‌شوند. داستان هایی که از سریال های مبتذل ترکی الگوبرداری شده و حکایت از عشق پنهان و آدم هایی با چهره های متعدد دارد. البته ناگفته نماند که این پلتفرم ها علاوه بر سریال سازها، قانون شکنی را نیز به داستان اضافه کرده اند. آنها به راحتی تسلیم نظارت می شوند و هر کاری می خواهند به صورت انحصاری انجام می دهند و به هیچکس پاسخگو نیستند.

مطالب ناپسندی که توسط بسیاری از افراد (کاربران من فارس) مشاهده شده است یکی از مواردی است که ساترا بارها به VOD ها هشدار داده است و البته هر بار و در هر تولیدی تکرار می شود.

از منظری دیگر، تحلیل محتوای آثار در این پلتفرم ها در ژانرهای مختلف (از سریال تا رئالیتی شو) کاملاً «هنر تجاری» را رد می کند و «ذوق سرمایه داری» را آشکار می کند. این «پوپولیسم» را به عنوان نتیجه بازتولید مکانیکی فرآیند تأمین سرمایه بیشتر پیش‌زمینه می‌کند. از این منظر، «پوپولیسم» خود نوعی صنعت فرهنگ آمیخته با سرمایه داری است و اساسا حیات سرمایه داری با همین پوپولیسم مرتبط است.

قبل از تحریم هشدار داده شد

شنیده های خبرنگار ما نشان می دهد که هشدار ساترا مبنی بر توقف پخش محتوا بدون مجوز به بسترهای پخش آنلاین بارها تکرار شده و آنها به این هشدارها توجهی نکرده اند.
اگرچه ادامه فعالیت سکوها بر اساس قانون و با نظارت مؤثر مطلوب است، اما به نظر می رسد برخی از این سکوها نظارتی ندارند و صرفاً به فکر منافع اقتصادی خود هستند.
علاوه بر همه این نکات، توجه نکردن این پلتفرم‌ها به هشدار ساترا مبنی بر غیرمجاز بودن محتوای منتشر شده و انتشار مجدد بخش‌های بعدی این محصول، اتفاقی است که باید زودتر به آن رسیدگی می‌شد و از تکرار آن جلوگیری می‌شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید