آیت الله جوادی آملی: تصور می کنیم با گذاشتن آرم جمهوری اسلامی و عکس امام و رهبری تبدیل به یک علم دینی می شود.

آیت الله جوادی آملی: تصور می کنیم با گذاشتن آرم جمهوری اسلامی و عکس امام و رهبری تبدیل به یک علم دینی می شود.

به گزارش دفتر این نهاد تقلید، آیت الله جوادی آملی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکسری مسائل مهم در حوزه اقتصادی وجود دارد که باید با مسئولان اقتصادی در میان بگذاریم و یک موضوع وجود دارد. موضوع مربوط به حوزه فرهنگی است، مهمتر از اقتصاد است و مختص دولت نیست، بلکه دولت، ملت، بخش و دانشگاه باید با این اصل روبرو شوند.

وی با بیان اینکه مدرسه و دانشگاه قطب فرهنگی جامعه است، اظهار داشت: مرحوم قیلینی در مقدمه کتاب الکافی اشاره کرده است که قطب فرهنگی اسلام هم در دنیا و هم در آخرت «عقل» است. در دنیا با ما بر اساس عقل رفتار می شود، آنها در روز قیامت با ما حساب می کنند و خواهند کرد! هم در دنیا و هم در آن دنیا چیزی جز ذهن خریدار نیست! با این منطق مهم ترین مشکل ما این است که به همه چیز فکر می کنیم جز خودمان! بیشتر ما به این فکر نمی کنیم که بعدا چه اتفاقی می افتد؟!

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما بی احتیاطی است، گفت: عده ای نزد پیامبر آمدند و از ایشان خواستند ما را به کاری راهنمایی کند که به نفع ما باشد. پیامبر فرمود: خودشناسی خود را بشناسید! گفتند ما از تو راه حل عملی خواسته ایم، مشکل علمی به ما می دهی، حضرت فرمود: همه برکات از این معرفت است که «کی» هستی! اگر خودمان را بشناسیم خیلی از مشکلاتمان حل می شود.

آیت الله العظمی جوادی آملی فرمودند: انسان مانند درختی نیست که پس از مرگ به چوب تبدیل شود، بلکه مانند پرنده ای است که با مرگ از قفس رهایی یافته است. کجا می رویم مشکل جامعه ما این است که فراموش می کنیم کی هستیم و کجا می خواهیم برویم، مثل مسافری که همیشه گم می شود وقتی نمی داند کجا برود! هر جا که مشکل داریم به خاطر این است که خودمان را نمی شناسیم! اگر بدانیم کجا هستیم و به کجا می رویم، نه اشتباه می کنیم، نه به بیراهه می رویم و نه راه هیچکس را سد می کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح علم دینی پرداخت و گفت: هر چه در زمین و آسمان است مخلوق خداوند است و خداوند فرموده است که همه اینها نشانه و نشانه خداوند است، بنویسیم و سپس نام خدا را در ابتدا قرار دهیم. و بعد آرم جمهوری اسلامی و شمایل امام و رهبری این می شود یک علم دینی در حالی که اینها تکالیف اساسی اما مهم هستند، محتوا این است که هر چه انسان می داند کار خدا و جاری است. نمی گوید آنچه از او صادر شده از بین رفته و تمام شده است، بلکه فعل تلف شده است و نیست. اعمال ما همیشه همراه ماست.

وی ادامه داد: اصل اول این است که کمال انسان در علم اوست، اصل دوم این است که هر چه دارد از معلوم است، همه علم زمانی پیشرفت می کند که بداند معلوم چه می گوید و تا زمانی که ما علم را ندانیم. معلوم است علم پیشرفت می کند. او نمی داند آسمانی است یا زمینی و اگر ما در این بین باشیم همه چیز مخلوق خداست! خداوند سبحان که آنها را مثلثی معرفی می کند، نظام فعال، نظام غایی و هدفمند را معرفی می کند و نظام باطنی را که وسط است، یعنی یک ضلع به مبدأ برمی گردد که آن را به وجود آورده، یک ضلع آن چیزی است که بوده است. برای آن آفریده شده است و یک طرف آن چیزی است که برای آن ساخته شده است. ضلع هم درونی است، بدانید که هویت شما مربوط به هویت معلوم و معلوم است که مثلث است و این مثلث را توهم نکنید. اگر آشنا را ایده آل کنید، دانش ایده آلیست به شما می رسد و خود شما یک ایده آلیست خواهید شد.

آیت الله العظمی جوادی آملی فرمودند: متأسفانه این علم را منسوخ کردند و فقط یک طرف را گذاشتند، چه کسانی (ضلع اول) را خلق کردند و چرا (ضلع سوم) را گرفتند؟ این بدن سرد مانده، این زمین مرده و آسمان مرده که انسان را روشن نمی کند، هر چه علم دارد معلوم است و این علم فلج است، معلوم است که سرد خانه است! یک موجود مرده مثله شده در اتاق سرد که مشکل خودش را حل نمی کند، علم وقتی مثلث باشد مشکل دنیا را حل می کند. لذا وقتی از موسی کلیم الله (علیه السلام) پرسیدند پروردگاری که تو را فرستاد کیست؟ فرمود: خداوند هر چیزی را مثلث آفرید، خدا آفرید، چنین آفرید و برای هدفی آفرید; این یک علم دینی است که باید در دانشگاه ها و امور فرهنگی ما نهادینه شود.

دیدگاهتان را بنویسید