آیت الله قاضی (ره) حامی سرسخت انقلابیون / چهره مورد اعتماد ائمه انقلاب


ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 1401/01/31
کد خبر: 1823423

طاهری با اشاره به اینکه آیت الله قاضی پشتیبان سرسخت انقلابیون بود، گفت: آیت الله قاضی از چهره های مورد اعتماد ائمه انقلاب و مراجع عظام بود و پس از رحلت فرزندان ایشان راه ایشان را ادامه دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیر، مرحوم آیت الله قاضی هورام آبادی شخصیتی کم نظیر در تاریخ انقلاب است و از آن زمان تاکنون تلاش ها و فعالیت های خیرخواهانه ایشان سال ها برای مردم مایه خیر و برکت بوده است.

فعالیت مستمر، مردمی و حمایت قاطع او از مبارزان انقلابی، مردم را به سمت خود و جایگاهش به عنوان نماینده امام در استان لرستان و نماد انقلاب و نهضت امام جذب کرد.

وی از چهره های مورد اعتماد ائمه انقلاب و مراجع عظام تقلید بود و پس از انقلاب اسلامی نیز شایستگی شایستگی زیادی در کشور داشت و پس از رحلت نیز فرزندانش راه او را ادامه دادند.

در خصوص وضعیت علمی، عملی و انقلابی مرحوم آیت الله قاضی هرم آبادی، گفتگوی تفصیلی با «محمدرضا طاهری» داماد آیت الله قاضی زاده انجام شده که مشروح آن را در ادامه می خوانید:


آیت الله شیخ مهدی قاضی خرم آباد چه شخصیتی دارد و با حکم چه کسی به ریاست حوزه علمیه کمالوند خرم آباد منصوب شد؟

آیت الله شیخ مهدی قاضی هورام آبادی در سال 1306 به دنیا آمد، شخصیتی که شاید برای نسل جدید ما ناشناخته باشد، اما یکی از چهره های شاخص استان پس از نهضت اولیه امام خمینی (1340-1340) است. امام خمینی (ره) پس از رحلت رئیس حوزه علمیه کمالوند (آیت الله کمالوند) با وجود علمای فراوان در استان و شهرستان هرم آباد و حتی علما و روحانیون لرستانی مقیم حوزه علمیه کوم که از نظر علمی و سنی مناسبتر بودند. ایشان به عنوان نماینده رسمی ایشان در استان و ریاست حوزه علمیه منصوب شدند، در حالی که آقای قاضی فقط ۳۷-۳۸ سال داشت.

با اینکه سن زیادی نداشت، اما با توجه به ویژگی‌های خاص دیگری که مورد توجه انقلاب و انقلابیون و امام بود، امام (ره) او را به این سمت منصوب کردند; در این راستا، همه بزرگان، علما و روحانیون نه تنها از او اطاعت کردند، بلکه بسیار کوشیدند تا آقای قاضی وظایف خود را در این قلعه به خوبی انجام دهد. در آن زمان، بسیاری از شخصیت ها و عناصر مرتبط با رژیم و حکومت پهلوی بودند که می خواستند حوزه علمیه را پس از درگذشت آقای کمالوند در مسیر رژیم قرار دهند، یعنی حوزه را تحت مدیریت وقف و یکی از آنها قرار دهند. مقامات رژیم . . انتخاب کنید که در مسیر انقلاب امام قرار نگیرید.


efb04a9e 1ded 42ec b429 4b0bd6c50db2 خبر خاکستری


آیت الله کمالوند (ره) با مرحوم آیت الله قاضی و سایر علما و علما از دهه 1330

رحلت آیت الله کمالوند در همان آغاز شور نهضت امام بود که در نتیجه آن حوزه به سرنوشتی حساس دچار شد. وی تشکیلات انقلابی داد و در حوزه علمیه کوم سرآمد بود و موفق شد مردم استان به ویژه در شهر خرم آباد و توابع آن را به مرجعیت و امامت حضرت امام (ره) برساند.

در دوران پیش از انقلاب، شهر خرم آباد یکی از معروف ترین و انقلابی ترین شهرها بود. در آن زمان در شهر خرم آباد چهره های انقلابی زیادی حضور داشتند و مردم مقلد ائمه بودند که با کمک آقای قاضی این امکان فراهم نشد. این مسئولیت تا بعد از انقلاب و تا سال 58 بر عهده مرحوم قاضی بود تا اینکه مقامات عالی رتبه از جمله شهید آیت الله دکتر بهشتی از ایشان خواستند با هماهنگی به کوم بروند و مدرسه عالی آموزش قضایی در کوم تأسیس کنند. جامعه معلمان . . با کمک آقای قاضی تشکیل و شروع به عضوگیری کرد. او این بار به مدت 30 سال و به بهترین شکل ممکن فارغ التحصیل شد تا اینکه این مدرسه به دانشگاه فعلی کوم ارتقا یافت.


فعالیت های خیریه مرحوم آیت الله قاضی در چه زمینه ای بود؟

وی در سالهای 42-1342 تا پیروزی انقلاب اسلامی در هرم آباد مسئولیت حوزه علمیه را بر عهده داشت و علاوه بر مسئولیت نمایندگی امام خمینی (ره) و امامت حوزه علمیه، یک سلسله کارهای شخصی، خیریه و خیریه را در حوزه علمیه انجام داد. شکل خدمات اجتماعی و دولتی بسیار مهم بودند. فکر می‌کنم از سال 50 به ایشان نزدیک بودم، این نوع کارها عمدتاً کارهای سیاسی تحت عنوان کار ساختمانی بود و مردم را به سمت انقلابی که می‌گرفتند جذب می‌کرد، به‌گونه‌ای که این نوع کارها نوعی تقابل با او تلقی می‌شد. برای مثال رژیم آن زمان هورم آباد روشنایی نداشت، یعنی در خرم آباد شرکت برق نبود. در گام اول شرکت برق روشنایی خرم آباد در قالب یک شرکت خصوصی در شهرستان معرفی شد.

او شهر قاضی آباد را که شهری بسیار مهم در حاشیه شهر بود و برای تبدیل شدن به شهری مناسب باید انجام دهد، با کارهای زیربنایی انقلابی و حمایت اقتصادی از انقلاب استان ایجاد کرد و شهری ساخت که هیچ یکی دیگر می تواند انجام دهد.از 50-60 سال برای تحقق یک شهر از نظر معماری، برنامه ریزی، زیرساخت و غیره. در روستاها و علیرغم رشد جمعیت هنوز هم مسئول تعداد زیادی از مردم است. او این خانه ها را با قیمت های بسیار پایین تهیه کرد و به این ترتیب توانست کارمندان بسیار ضعیفی را که نمی توانستند با حقوق دولتی میزبان شوند، در خود جای دهد.

این آثار باعث تحولات زیادی در شهر شد و مردم را به سمت خود و جایگاه آن به عنوان نماینده امام در این استان و نماد انقلاب و نهضت امامت جذب کرد.


چرا دبیرستانی که مرحوم قاضی تأسیس کرده بود تعطیل شد؟

در همان سالها دبیرستانی در مقابل بیمارستان توحید فعلی قاضی آباد ساخته شد که اکنون با نام دبیرستان شهید مفتک و صدیقه کبری فعالیت می کند، شاید چنین زمین چمنی نداشته است. تجهیزات این مدرسه به گونه ای بود که معلمان آن را از تهران تعیین کردند، او انقلابی بود، دفتر خود را در این مدرسه راه اندازی کرد و سه شرط مهم عملی را در این دبیرستان تعیین کرد که به شدت خشم رژیم را برانگیخت، از جمله تصویری از شاه. در کلاس های درس و دفاتر اداری قرار گرفت. اجازه نصب عکس شاه را ندادند. مدارس رژه هایی را در خیابان های میدان تایر ترتیب دادند، اما او آن را برگزار نکرد. دبیرستان علوی این کار را انجام داد امنیت و اطلاع رسانی کل کشور اعلام می شود در صورت عدم انجام این فعالیت ها دبیرستان تعطیل شود و در این رابطه دبیرستان تعطیل است.

از دیگر کارهای ایشان می توان به تأسیس مؤسسه و حوزه علمیه فاطمیون برای جذب طلاب و جوانان اشاره کرد که باعث شد آقای قاضی به شخصیتی برجسته تبدیل شود و مردم به ایشان، علاقه و ایمان خود ایمان بیاورند و در نهایت این علاقه و ایمان به سمتی سوق داده شد. انقلاب و به همین دلیل مردم با رهبری امام خمینی(ره) آشنا شدند و ایشان از این طریق مروج انقلاب شدند.

در آن زمان مردم فکر می کردند که آخوندها با فعالیت های فرهنگی، جدید و بدیع کار چندانی ندارند، اما اقدامات مرحوم قاضی توسط آخوند این دیدگاه را تغییر داد.

اینها چهره های آقای قاضی قبل از انقلاب هستند که در سنگر نمایندگی امام و در قالب کارهای فرهنگی و آموزشی در استان حضور پیدا کردند.


بعد از فوت مرحوم قاضی چه فعالیت هایی برای ایشان آشکار شد؟

دانشگاه کوم مساحتی در حدود 150 هکتار را پوشش می دهد که او به مدت 30 سال آن را به خوبی مدیریت کرده است. برخی از کارهای خیری که او در مدت اقامتش در هورم آباد انجام داد و حتی خانواده‌اش تا مدت‌ها قبل از آن بی‌خبر بودند، مثلاً ما دکتری داشتیم به نام دکتر مصطفی مجوبی، جراح ماهر و در رشته پزشکی. در مراسم ختم مرحوم قاضی که در مسجد نور تهران برگزار شد، نقل شده است که در اوایل دهه 50 زمانی که در خرم آباد کار می کردم، آقای قاضی به من گفت که با فقرایی که به شما مراجعه می کنند رفتار کنید. ، جراحی و بستری شدن در بیمارستان و داروهای مورد نیاز آنها. مطمئن شوید که بنده من هزینه آنها را می پردازد، اما این موضوع را به آنها نگویید. در همین راستا، در مدتی که در خرم آباد بودم، حدود 5000 نفر از این بیماران را از طرف آنها درمان کردم. بیشتر این کار توسط آقای قاضی انجام شده است.

یا مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی در یک جلسه خصوصی نقل می کردند که ایشان با اینکه نایب رئیس شورای عالی قضایی بودند، در مدت خدمت در قم حقوقی دریافت نکردند و در اتاق بعدی خود کنتور آب، برق و تلفن کنار گذاشتند. به خودشان حقوق می گرفتند و با اینکه حقوقی دریافت نمی کردند، خودشان حقوق می گرفتند و حتی به کارکنان آنجا کمک می کردند که یکی از چیزهایی است که بعد از مرگ آقای قاضی متوجه شدیم.


مرحوم آیت الله قاضی چگونه از انقلابیون حمایت مالی می کنند؟

قبل از انقلاب اسلامی، حتی در زمان تبعید مرحوم آیت الله مدنی، زمانی که در زندان به سر می بردند، به خاطر امکانات مالی، امرار معاش می کردند. یعنی حمایت مالی از انقلابیون و مبارزان در تبعید و یک زندانی معنوی و غیر روحانی را پشت سر گذاشته بود.

آقای قاضی مردی بود که خیلی بی سر و صدا کار می کرد و هیچ مصاحبه و گفتگو و نوشته و سروصدایی نمی خواست. ایشان با توجه به برنامه ها، مسئولیت ها و کمک های فراوانی که داشتند، تنها یک بار به اصرار بنده و دوستان صداوسیما با صداوسیما مصاحبه کردند و این تنها مصاحبه موجود در صداوسیما است. حوزوی و بزرگانی چون آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله طاهری هرم آبادی اعلام کردند که باید درباره ایشان کتابی نوشته شود و در نتیجه تنها کتابی که بزرگان درباره این بزرگوار نوشته اند، عنوان «تجلی اخلاص و ایثار» دارد. ” منتشر شده است.

آنها یک سوم از ثروت خود را به امور خیریه اهدا کردند. این کمک ها هم اکنون در شهر خرم آباد و زمینی روبروی بیمارستان توحید به نام مجتمع فرهنگی مذهبی الغدیر انجام می شود که در مساحتی بالغ بر 6000 متر مربع و دارای چندین طبقه با آمفی تئاترها، حسینیه ها و حسینیه ها است. کلینیک،کتابخانه،صندلی وآپارتمان.اساتید در حال ساخت است اما فعلا نیمه کاره است و می توان گفت حدود 50 درصد آن ساخته شده است و به دلایلی مابقی فعلا نیمه کاره است.

وی در زمان حیات خود دبستانی به نام مدرسه مهدی قاضی در منطقه قاضی آباد ساخت که اکنون فعال و زیر نظر آموزش و پرورش است.


آیا فرزندان مرحوم آیت الله کازی راه ایشان را ادامه دادند؟

الحمدلله فرزندان آنها نیز در این مسیر حرکت می کنند و در مورد اموال موروثی بسیار سکوت می کنند و در این کارها چه فردی و چه در امور عمومی به صورت گروهی شرکت می کنند.

پسر دومش که در اوایل سلطنت به لاک الله پیوست، در زمان حیاتش شهر صنوف حاج محمد جعفر قاضی را در کمالوند ساخت که شهری بسیار بزرگ است که بر خلاف بسیاری که آن را از نظر مالی مقرون به صرفه می دانند، نه تنها او. سودی نداشتند اما وقتی مردند بدهکار هم بودند چون این شهر را می ساختند و قسطی به مردم می دادند.

این شهر نه تنها مجموعه بزرگی از صنوف در خرم آباد است که از نظر عمرانی کار بزرگی انجام داده است، بلکه برای مردم شغل ایجاد کرده و در شهر خرم آباد شهرت داشته است.

علاوه بر این، فرزندانش توسط دوستان وفادار و انقلابی خیّر می شدند و این جوانان مؤمن و انقلابی را وادار می کرد که افراد فقیر و کم درآمدی را که می خواستند ازدواج کنند، بیمار بودند، مشکلات مالی داشتند، بیماری های خاص و … داشتند. . و به این ترتیب آنها را شناسایی و به آنها کمک می کردند و یا به صورت قرض الحسنه به بانک ها پول می دادند تا کسانی که مشکل دارند از این طریق مشکل خود را حل کنند.

مرحوم آیت الله قاضی در دسامبر 2009 به لک الله پیوست، اما بحمدالله دختران و پسران ایشان به راه خود ادامه می دهند. امیدوارم اگر خداوند عطا کند این اعمال مورد رضایت خداوند قرار گیرد و در این راه نیازمندان واقعی متنعم شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید