ابراز علاقه عجیب ستاره پرسپولیس به استقلال

ابراز علاقه عجیب ستاره پرسپولیس به استقلال

شکست 7 بر صفر ام اوند نالن در لیگ نروژ انتقاد سوشا مکانی را برانگیخت. البته نه انتقاد فنی، بلکه حواشی زیادی برای دروازه بان سابق پرسپولیس ایجاد شد و گروهی که اکثرا ایرانی بودند در توافقی محرمانه جایی در فضای مجازی را متهم کردند.

همین ادعاها که ریشه در اختلاف سوشا با پرسپولیس و شکایت او از این باشگاه دارد، به گوش نروژی ها رسید تا به کادرفنی فدراسیون فوتبال خود اطلاع دهند.

در نهایت، هیچ مورد مشکوکی گزارش نشده است و مقامات فدراسیون فوتبال نروژ به دنبال اطلاعات از افرادی هستند که این مکان را متهم به کاربران ناشناس کرده اند.

سوشا مکانی نیز معتقد است که کاربران جعلی و ناشناس سایبری که منتسب به تیم خاصی هستند این حواشی را برای او ایجاد کرده اند. سوشا البته تاکید می کند که پس از این اتفاقات نه تنها معروف نشد و نابود نشد، بلکه در نروژ محبوبیت بیشتری پیدا کرد.

بعد از باخت سنگین ام اندندالن و دریافت 7 گل حرف و حدیث های زیادی به میان آمد و اتفاقاتی افتاد. می توانید توضیح دهید که چه اتفاقی افتاد و چرا متهم شدید؟

اتفاق خاصی نیفتاد. گروهی در فضای مجازی مشغول صحبت و نوشتن بودند که معلوم شد صحت ندارد. در نروژ این ادعاهای بی اساس نادیده گرفته می شوند زیرا هیچ مدرکی پشت آن وجود ندارد و اتهام به این راحتی قابل اثبات نیست. اینجا اگر بیایی و مربی حریف را قمارباز خطاب کنی و دروازه بان را متهم کنی، به این راحتی ها نیست. برخلاف ایران که یک سال دروازه بانی را حذف کرد و در نهایت مشخص نشد چه تخلفی انجام داده است. اگر حکم حبس او صحیح نبود چرا از یک سال زندگی حرفه ای محروم شد؟ اگر اتهام او صحت داشت، او باید مادام العمر از فوتبال محروم می شد. حالا که این دروازه بان به لیگ برتر بازگشته، این نشان می دهد که تخلفی نکرده و یک سال بدون دلیل غیبت کرده است. نتیجه: در فوتبال ایران، تهمت و تهمت را مانند نبات می بینید. حالا یه سوال چه کسی پاسخگوی خسارات روحی و مالی یک ساله این دروازه بان خواهد بود.

در نروژ چگونه با این موضوع برخورد کردید؟

سوشا مکانی گفت:

اینجا در فوتبال قانون وجود دارد. برای هر تهمت و تهمتی که می کنید باید دلیل و سند داشته باشید. اینجا دستت را در جیبت می کنی و پول را می گیری، دزدی باید با سند ثابت کند که چنین اتفاقی افتاده یا نه؟ بعد از مسابقه ما که با نتیجه 7 بر صفر شکست خوردیم، با 10 هزار کاربر تقلبی مجازی متعلق به فلان باشگاه، متنی منتشر کردند و من را متهم کردند. واضح بود که متن ابتدا به انگلیسی و سپس به نروژی به Google Translate ترجمه شده است. آنچه روی گل ها نوشته شده را بررسی کنید، زیرا دروازه بان تیم شما شرط بندی کرده و در یک توافق مخفیانه است! همه این متن را کپی کردند و برای باشگاه و مربی ما فرستادند تا من را متهم کنند. در اینجا یک قانون وجود دارد، به خصوص زمانی که تعداد زیادی پیام دریافت می کنید که در بین آنها حتی تعداد کمی از نروژی ها وجود ندارد. هرکسی که من را متهم می کند کاربر فلان باشگاه است. قانون می گوید که به عنوان یک باشگاه حرفه ای، وقتی یکی از اعضای تیم متهم می شود، باید موضوع را به یک مرجع بالاتر یعنی اتحادیه فوتبال گزارش دهید تا از بازیکن حمایت کند. مثلاً بگویید پیغام دادند و دروازه بان تیم ما را مقصر دانستند. فدراسیون فوتبال در حمایت از دروازه بان متهم نیز باید مشخص کند چه کسانی به او تهمت زده اند.

آیا این مراحل قانونی انجام شده است؟ نتیجه چه بود؟

اتحادیه فوتبال نروژ این حادثه را بررسی کرد و دریافت که افرادی که این صفحات مجازی را اداره می کنند قابل شناسایی نیستند. علاوه بر این، همه پیام ها از ایران می آمد. وقتی چند هزار نفر متنی را کپی و منتشر می کنند باید مدرک دیپلم داشته باشند. اگر این کار را نکنند مرتکب جنایت بزرگی شده اند. به من و باشگاه من گفته شده که صفحات جعلی هستند و به دلیل نداشتن پروفایل یا پست، امکان شناسایی افراد مورد نظر وجود ندارد. اما پس از انتشار این شایعات، همان افراد آمدند و از مصاحبه من، کارکنان موندندالن و مدیران فدراسیون فوتبال نروژ موضع گرفتند تا من را بدنام کنند، اما این اتفاق نیفتاد. در اینجا اگر بگویید فلانی دزدی کرده اما نتوانید آن را ثابت کنید، محبوبیت آن فرد در جامعه بیشتر می شود. در نروژ هم این اتفاق برای من افتاد.

سابقه مصاحبه ها چه بوده است؟

سوشا مکانی گفت:

این مشکلات یک روال طبیعی دارند. وقتی شایعات منتشر شد، رسانه ها آمدند تا با افراد مورد نظر مصاحبه کنند. همه ما در این مورد صحبت کرده ایم و کاملاً واضح است که متن از ایران آمده است. تحقیقات در خصوص تبانی در ایران ادامه دارد و توسط همین کاربران جعلی نوشته می شود. آنها نمی دانند که هدف از تحقیقات، یافتن افرادی است که این اتهام را مطرح کرده اند و با آنها برخورد قانونی می شود. آنها نمی دانند به چه چیزی متهم هستند. یعنی با کی صحبت کردم؟ با یک باشگاه نروژی؟ تمام داستان همین است. باشگاه M und Ndalen نیز کاملاً از من حمایت کرد و مدیر گفت که موضوع را به مقامات بالاتر برده است تا افراد مورد نظر خود را پیدا کنند. فدراسیون فوتبال نروژ همچنین تاکید کرد که در تلاش است تا مشخص شود مقصر کیست.

چه اتفاقی برایت افتاد که در دیدارهای گذشته روی نیمکت نشستی؟ آیا این مشکلات حاشیه ای در این امر نقشی دارد؟

نیمکت من کاملا فنی است و ربطی به این مشکلات ندارد. متأسفانه در بین بسیاری از بازیکنان ایرانی این فرهنگ وجود ندارد که بیایند و بگویند من به دلایل فنی بازی نمی کنم. اگر قبلا بازی کرده باشم ورزش است و اگر الان بازی نکنم به مسائل فنی مربوط می شود. این یک پدیده طبیعی است و مربی حق دارد هرکس را که دوست دارد در ترکیب اصلی قرار دهد. همانطور که گفتم من مثل بقیه نیستم که وقتی بازی نمی کنم مصدوم می شوند. در این فصل 24 بازی انجام داده ام و 6 سال است که جایگاهم را در فوتبال نروژ حفظ کرده ام. روزهای خوب و بدی داشتم اما با ورزش دست و پنجه نرم می کنم و جایگاهم را دوباره به دست می آورم.

وقتی از این مشکلات حاشیه ای در ایران مطلع هستید، چرا با آنها طوری برخورد نمی کنید که هیچکس با شما دشمنی نداشته باشد؟

سوشا مکانی گفت:

دیدن؛ این برای من تعجب بزرگی نیست. این را به مسئولان باشگاهمان گفتم. من به صراحت به آنها گفتم که در فوتبال ایران مشکلات عجیب تر از این را می بینم. دلیلش را هم گفتید و کاملا مشخص است. عده ای با من دشمنی می کنند و این بار فکر می کنند می توانند مرا به خاک سیاه بنشانند. با این حال، قوانینی در اینجا وجود دارد و هیچ کس نمی تواند فرد دیگری را در هوا مقصر بداند. من یک زندگی عادی دارم و کاری به این مشکلات ندارم.

اگر برگردی باز هم همین وضعیت را درک می کنی و از تیم خاصی گله می کنی؟

اگر عده ای از این که راست می گویند ناراحت هستند، این مشکل خودشان است. اگر من طرفدار باشگاهی باشم اما ببینم باشگاه خلاف قانون عمل می کند قطعا از این شیوه کار حمایت نمی کنم. من همیشه سعی کرده ام حقیقت را بگویم اما مشکل من اصلا با هواداران یک تیم نیست. حرف من کلام قانون است. قانون می گوید هرکس اشتباه می کند باید تاوانش را بدهد. متأسفانه تر و خشک با هم می سوزند. در همین باشگاه هواداران با شخصیت و افرادی هستند که نمی دانند چگونه سرزنش کنند و نمی خواهند چنین اتفاقاتی بیفتد. من به آنها احترام می گذارم.

البته حمایت از استقلال هم شما را دچار مشکل می کند.

سوشا مکانی گفت:

من علایقم را پنهان نمی کنم. مطمئناً حتی می توانید برای نشان دادن علایق صادقانه خود، گروهی از دوستان خود را از دست بدهید. با این حال، در نهایت آنچه آشکار می شود حقیقت است. من این روند را ادامه می دهم و مشکلی برای حمایت از استقلال ندارم.

دیدگاهتان را بنویسید