ابراز نگرانی روسای دانشگاه های علوم پزشکی از طرح ادغام

ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۳
کد خبر: 1784185

رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس‌جمهور درباره ادغام دانشگاه‌های علوم پزشکی با دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، موجی از نگرانی را در بین معلمان، دانشجویان و مدیران نظام سلامت کشور متذکر شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله روح و خرد اندیشمند برتر را روا ندار

حضور مبارک آیت الله دکتر ابراهیم رئیسی

رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام

طی روزهای اخیر زمزمه هایی مبنی بر لزوم ادغام دانشگاه های علوم پزشکی کشور با دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محافل مختلف منتشر شده است که از جمله می توان به مصاحبه اخیر وزیر عطاف اشاره کرد که موجی از نگرانی ها را برانگیخته است. در میان اساتید، دانشجویان و مدیران نظام سلامت کشور را ایجاد کرده اند.

همانطور که می دانید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1364 به منظور کارآمدتر و موثرتر کردن نظام سلامت کشور در آموزش پزشکی تأسیس شد. پویایی آموزش پزشکی است.

تجربه کشور در مدیریت بیماری کووید 19 و تلاش کادر بهداشتی و درمانی کشور نشان می دهد که نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور موثر و مفید بوده است.

دانشگاه های علوم پزشکی کشور مصداق بارز نسل جدید دانشگاه هایی هستند که هم بین المللی شدن و هم تقاضا محوری را در دستور کار خود دارند و در شرایط بحرانی نشان داده اند که می توانند پاسخ اجتماعی دقیقی داشته باشند و تعطیلی آنها مشکل ساز است. برخی از مراکز آموزشی کشور در این مدت بدون خللی در روند عمومی جامعه تعطیل یا غایب بودند.

اگر دانشگاه‌های علوم پزشکی نقش مؤثری در بحران کووید 19 نداشتند، پیامدهای این بیماری بسیار عمیق‌تر و مخرب‌تر می‌شد، به طوری که نظام آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی کشور می‌توانست از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیر و مؤثر باشد. نظام آموزشي علوم پزشكي نيز مانند ساير نظامهاي اجرايي و آموزشي بايد وجود داشته باشد و مرتباً مورد بازنگري و ارزيابي و در صورت لزوم بازنگري قرار گيرد.

زمانی که نظام فعلی آموزش پزشکی کشور بارها و بارها مورد تمجید مقامات بین المللی قرار گرفته است که حوزه آموزشی و خدماتی را در یک وزارتخانه دیده اند، به نظر می رسد بازگشت به عقب با این استدلال که کارایی و علاقه می خواهیم هزینه های زیادی را به همراه دارد. سیستم ساید بای ساید

حداقل یک بار در وزارت بهداشت تلاش کرده ایم در تولید علمی ادغام کنیم. رتبه بندی اصلاً معیار خوبی برای بهره وری و کارآمدی یک دانشگاه نیست.

اما رتبه جهانی در بسیاری از موارد موید جایگاه بالا و قابل توجه دانشگاه های علوم پزشکی کشور نسبت به سایر دانشگاه هاست. وجود مراکز توسعه آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی که انتظار می‌رود توسط دانشگاه‌های وزارت آموزش و پرورش مورد استفاده و الگو قرار گیرد، می‌تواند بر کیفیت آموزش پزشکی و آموزش پاسخگو، انصاف و همگرایی آموزشی و نیز تأثیرگذار باشد. به عنوان برتری و دستاوردهای علمی. اقتدار در علم انواع مختلف را با خود داشته باشید. یکی از اقدامات وزارت بهداشت در سال های اخیر همگرایی علم و فناوری است، اما آیا وزارت علوم توانسته است بین رشته های مختلف خود همگرایی ایجاد کند؟ اگر می گویند داروسازی را در کنار شیمی بگذاریم، آیا توانسته اند زیست و شیمی و فیزیک را که در همین دانشکده بوده و قبل از آن دانشکده علوم طبیعی بوده است، ترکیب کنند؟ آیا دانشکده دامپزشکی ارتباط نزدیکی با شیمی، فیزیک و زیست شناسی دارد؟

بحث دیگر طراحان ادغام، دغدغه تامین بهتر نیروی انسانی متخصص و فوق تخصصی گروه پزشکی به ویژه در مناطق فقیر است. با این حال، ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت در دهه 1960 ابتدا باید ظرفیت موجود برای تربیت دانشجویان پزشکی یعنی وزارت بهداشت را افزایش می داد و بدین ترتیب کل ظرفیت برای ساختار نظام سلامت در منطقه یکپارچه می شد. مجموعه آموزش و آموزش عملی تقویت شده. بنابراین امروزه تعداد قابل توجهی فارغ التحصیل رشته پزشکی در کشور داریم. این تصمیم خطیر و راهبردی مبتنی بر تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بارها توسط نهادهای بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی مورد ارزیابی قرار گرفته و به عنوان الگویی برای سایر کشورهای جهان ارائه شده است.

وی خاطرنشان می کند: وزارت آموزش و پرورش زیرساخت اولیه آموزشی برای دانشجویان پزشکی که عمدتاً به امکانات پزشکی نیاز دارند، ندارد و این یکی از دلایل اصلی جداسازی این دانشگاه ها از سه دهه پیش بوده است و این دلایل همچنان به قوت خود باقی است. به جای بازگشت به گذشته، باید برای اجرای طرحی گام برداریم تا انگیزه بیشتری برای اقامت کادر پزشکی در مناطق فقیرنشین کشور ایجاد شود.

اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، پدیده باورنکردنی ترک نخبگان، کادر بهداشت و درمان و معلمان کشور تشدید خواهد شد.

از سوی دیگر، در بند هشتم سیاست های کلان سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، حوزه های آموزشی و پژوهشی نظام سلامت به صراحت به حوزه های سلامت پرداخته است و این نشان دهنده نگاه عمیق مقام معظم رهبری است. انقلاب و نشان می دهد که چگونه رابطه آموزش پزشکی و بهداشت و درمان می تواند راهگشای مشکلات کشور باشد.

به طور خلاصه این موضوع که آموزش پزشکی باید همگام با بهداشت و درمان باشد بدون شک کار درستی است و طرح ادغام دانشگاه های علوم پزشکی با دانشگاه های وزارت آموزش و پرورش خلاف قوانین بالادستی به ویژه بند هشتم کشور است. سیاست سلامت این امر نیز هزینه های بسیار سنگینی را بر جامعه تحمیل خواهد کرد و هرگز منجر به افزایش کمی و کیفی تحصیلات دانشجویان پزشکی نخواهد شد، بنابراین در شرایط کنونی و البته در هر مقطع زمانی این یکپارچگی سودی ندارد.

از شما می‌خواهیم به کارمندان کشور به‌ویژه همکاران محترم در وزارت آموزش و پرورش دستور دهید از بیان این موضوعات در تریبون‌های عمومی خودداری کنند و در فضای آموزشی مدافعان سلامت کشور ایجاد تنش نکنند.

وقار مستمر

روسای دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی مستقل در سراسر کشور

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید