ابر پروژه آبرسانی به غدیر و حل مشکل آب 26 شهر و 1600 روستای خوزستان

وی افزود: با آغاز به کار دولت سیزدهم و اقدامات بعدی مقرر شد منبع آب مورد نیاز سامانه غدیر از رودخانه کرخه به رودخانه دز تغییر یابد که هم اکنون با پیمانکار آب و برق این پروژه در حال انجام است. این سازمان تا پایان شهریور ماه به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه استفاده از رودخانه دز باعث افزایش حجم آب در غدیر می شود، گفت: آبرسانی این مناطق حدود 10 هزار لیتر در ثانیه است که با استقرار به 12 هزار یا 12 هزار و 500 لیتر افزایش می یابد. طرح غدیر در مرحله اول هر ثانیه افزایش می یابد.

کرمی نژاد ادامه داد: اجرای طرح غدیر باعث افزایش حجم آب شهرهای مذکور و همچنین حجم آب انتقالی به سامانه کیفیت بهتری خواهد شد.

وی گفت: 90 درصد روستاهای دشت آزادگان زیر خط غدیر آب شرب دارند و مابقی نیز تا چند روز آینده وارد این مدار خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: همچنین در سایر مناطق و روستاهایی که به غدیر متصل نیستند یا فشار آب مناسبی ندارند مشکل حادی مشاهده نشده است. احشام سنگین آنها از آب انبارها سیراب می شد.

کرمی نژاد تصریح کرد: روستاهای باغملک و صیدون در سال های اخیر به طرح غدیر متصل شده اند و تعدادی از روستاهای آن شهرها که تابستان امسال با تنش آبی مواجه شده اند وارد مدار غدیر شده و یا در مرحله اجرا هستند.

وی افزود: چاه های منطقه سیر آسیاب یا صیدون جنوبی حفر شده و هفته آینده به پروژه آب غدیر متصل می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: در پایان سال گذشته حدود 1100 روستا که از این تعداد 600 روستا اصلا آب نداشتند و مابقی دارای حداقل فشار آب بودند، مشمول مدار غدیر شدند و امسال حدود 500 روستا. روستاها وارد سیستم شدند.

کرمی نژاد ادامه داد: بالغ بر 4 هزار و 400 روستا در خوزستان وجود دارد و اکنون به دنبال اتصال روستاهای شوش و کرهه (الوان) به خط غدیر در سال آینده هستیم.

وی بیان کرد: در نهایت ظرف سه سال آینده تمام روستاهای استان ساماندهی می شود و مشکل کمی و کیفی آب حل می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: طرح غدیر از سال 90 به بهره برداری رسیده و پس از ده سال رکود هم اکنون به سرعت در حال اجراست. در سال های اخیر این طرح تا رودخانه کرخه اجرا شده و هم اکنون قرار است به سد دز متصل شود و بقیه خط غدیر که 60 کیلومتر است در سال های آینده انجام می شود.

کرمی نژاد به شبکه آب و فاضلاب اهواز نیز اشاره کرد و گفت: این سیستم تمام نشده و حداقل دو سال طول می کشد تا تکمیل شود.

وی بیان کرد: شبکه آبرسانی و فاضلاب منطقه عامری نیز زیر نظر پیمانکار است و با اعتباری بالغ بر 90 میلیارد تومان کل منطقه را تحت پوشش قرار می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید