ابزاری به عنوان بیمه در اجرای سیاست های دولت برای توسعه پایدار

ساعت: 18:13
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1780515

توسعه پایدار به عنوان یک استراتژی موضوعات مختلفی را در بر می گیرد که علاوه بر پایداری زیست محیطی، پایداری در تولید و همچنین توسعه انسانی را شامل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد صالح چیتگران در یادداشتی نوشت: دستیابی به توسعه یکی از دغدغه های اصلی کشورهای در حال توسعه است. به همین منظور این امر به یکی از خواسته های آنها از جامعه جهانی تبدیل شده است. با وجود تلاش‌های گسترده دولت‌های در حال توسعه و همچنین کشورهایی با سطح توسعه پایین‌تر برای برداشتن گام‌هایی برای دستیابی به این هدف، تاکنون معاهده‌ای بین‌المللی تنظیم نشده است.

توسعه پایدار به عنوان یک استراتژی موضوعات مختلفی را در بر می گیرد که علاوه بر پایداری زیست محیطی، پایداری در تولید و همچنین توسعه انسانی را شامل می شود. رویکرد توسعه انسانی مستلزم چشم اندازی مبتنی بر تضمین حقوق و آزادی های بشر است تا به عنوان بخشی از سیاست توسعه تلقی شود.

رویکرد تضمینی در میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر تعهد دولت‌ها به اقدام با حداکثر منابع موجود و با رویکرد دستیابی تدریجی به کلیه حقوق مندرج در میثاق با استفاده از تمامی ابزارهای مناسب است. به عبارت دیگر، دولت ها نه تنها موظف به استفاده از تدابیر قانونی برای تحقق این امر هستند، بلکه موظف به استفاده از تمامی ابزارهایی هستند که می تواند در دستیابی به این حقوق مؤثر باشد; بهره بردن.

در این بین می توان بیمه نامه ها را نیز یکی از ابزارهای مناسب دانست. این نهاد از یک سو می تواند در دستیابی به برخی از این حقوق اقتصادی و اجتماعی مؤثر باشد و از سوی دیگر زمینه حفظ این حقوق را فراهم کند. اگرچه ماده 9 میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حق تامین اجتماعی از جمله تامین اجتماعی را به عنوان یکی از حقوق افراد به رسمیت می شناسد، اما باز هم در نظر گرفتن نقش گسترده تری برای بیمه گذاران ضروری به نظر می رسد. استفاده از بیمه نامه های مناسب همچنین می تواند دسترسی به برخی حقوق اجتماعی و اقتصادی دیگر مانند دسترسی به مراقبت های بهداشتی و توسعه اشتغال را تسهیل کند. در عین حال توجه به برابری (به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار) مستلزم استفاده از تمامی ابزارهایی است که به افزایش توانمندی اقشار ضعیف کمک می کند.

در شرایطی که کشور با تحریم مواجه است و این امر بر اشتغال و توانایی دستیابی به حقوق اقتصادی و اجتماعی تأثیر می گذارد، استفاده از هر ابزار مناسب دیگری که بتواند جایگزینی برای حفظ توانمندی افراد جامعه باشد؛ بیمه می تواند به عنوان یکی از این ابزارها ایفای نقش کند. از این رو لازم است با شناخت پتانسیل و اثربخشی این ابزار و بررسی کاستی های قانونی و مسیری که دولت در ایران طی 85 سال گذشته از تاسیس شرکت بیمه طی کرده است، نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید