ابهام در تصویب «بهره وری». روز جدید

ابهام در تصویب «بهره وری».  روز جدید

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران کشور، کمیسیونی 7 نفره با «مصونیت قضایی» اختیار فروش اموال مازاد دولتی را بر عهده گرفته است.

محمدحسن نجمی | بقیه میراث 1997 هنوز کار می کند. «شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا». این شورا در بهار 2017 و در پی خروج آمریکا از برجام تأسیس شد و عملکرد آن بر اساس شرایط آن زمان بود. دیروز سایت دولت مصوبه این شورا را منتشر کرد: مصوبه ایجاد دارایی دولت. البته انتشار این قطعنامه عجیب کار آسانی نبود. سایت « نسیم آنلاین » سه روز پیش در گزارشی به این موضوع پرداخت و از پنهان کاری دولت انتقاد کرد چرا که اثری از مصوبه آبان ماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود ندارد. سایت دولت به دلیل انتقادات، عصر دیروز متن این تصمیم را منتشر کرد. همانطور که نام حکم عجیب است، بندهای آن عجیب تر است. «تولید دارایی های دولتی» باید دارایی های مازاد دولتی اعم از زمین و ساختمان و غیره را بفروشد تا بخشی از بودجه و کسری آن جبران شود. دولت ها نیز دارایی های باارزش زیادی هستند، بنابراین منبع درآمد خوبی به حساب می آیند. این مصوبه در سال 1398 و در دولت دوازدهم به تصویب رسید. اما پس از آن «کارگروه» و دبیرخانه ای در وزارت اقتصاد برای نظارت بر آن تشکیل شد و این وزارتخانه نیز مسئولیت اجرای آن را بر عهده گرفت. در دولت سیزدهم پس از مطالبات فراوان سران قوا برای اجرای این مصوبه، آبان ماه سال گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مصوبه جدیدی را درباره این مصوبه تصویب کرد. بر اساس مصوبه جدید، این کارگروه به «کمیسیون عالی تولید دارایی های دولتی» تبدیل می شود. یعنی گروهی که باید این مصوبه را دنبال و اجرا کنند از گروه قبلی ارتقا یافته است. بر اساس این مصوبه جدید، شورای عالی تولید 7 عضو دارد: «محمد مخبر»، «احسان خاندوزی» معاون اول رئیس جمهور، «احمد وحیدی» وزیر اقتصاد، «مهرداد بذرپاش» وزیر امور داخلی. “، وزیر راه، “مسعود میرکاظمی” رئیس سازمان بودجه و برنامه، یک نماینده از رئیس مجلس و یک نماینده از رئیس قوه قضائیه. وزارت اقتصاد به عنوان دبیرخانه منصوب شد. و مجری مصوبات این شورا.

موارد عجیب؛ از مصونیت قضایی تا لغو قوانین بحث برانگیز

این مصوبه دارای بندهایی است که بر اساس آن به این 7 عضو «کمیسیون عالی» اختیارات گسترده می دهد. «شناسایی کامل و قیمت گذاری املاک دولتی حداکثر ظرف مدت یک سال از طرق مختلف از جمله واگذاری و فروش املاک مازاد و تولید با مشارکت بخش خصوصی» یکی از این گزینه هاست. در این مصوبه با تاکید بر اینکه «کلیه نهادهای متولی املاک مذکور مسئول اجرای تصمیمات این شورا هستند» و در ادامه مجازات عدم تمکین را مشخص کرده است: در صورت اقدام به مجازات مقرر محکوم خواهند شد. ماده 576 قانون مجازات اسلامی بدون تأخیر یا تعویق یا تخفیف با ارجاع شورا به مراجع قضایی. به این جرایم به صورت فوق العاده و در شعبه ویژه رسیدگی می شود». اما مورد عجیب این مصوبه «مصونیت قضایی» است که به اعضای شورای عالی می دهد. بر اساس این مصوبه «اعضای هیأت مدیره نسبت به تصمیمات خود در خصوص صدور این مصوبه از هرگونه پیگرد قانونی مصون هستند و مجریان تصمیمات این هیأت نیز از همان مصونیت مصون خواهند بود. حدود تصمیماتی که هیئت تعیین کرده است.» نکته عجیب دیگر در این مصوبه این است که می گوید: «قوانین و مقررات مغایر با این مصوبه به مدت 2 سال تعلیق می شود.» یعنی تمام قوانین و مقرراتی که بر خلاف این مصوبه لغو شده و تا دو سال آینده قابل اجرا نیست و این مصوبه برای مدت دو سال معتبر است.

سوال از هیئت مدیره در مورد عملکرد

احمد علیرضا بیگی، نماینده تبریز در مجلس درباره این مصوبه به اعتماد گفت که «از رئیس مجلس درباره مصوبه طرح تولید سوال کرده ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم». وی همچنین درباره محتوای این سوال می گوید: از کلیباف پرسیدیم که با توجه به اینکه شما به عنوان رئیس مجلس از رؤسای مراجع و از اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی هستید، چگونه چنین اختیاراتی را به مجلس دادید. این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت بخش قابل توجهی از هزینه های خود را با تولید اموال تامین کرده است، افزود: اما آنچه از این مصوبه به این نتیجه رسیده ایم این است که این مصوبه بر اساس محرمانه بودن است. از سوی دیگر لغو قوانین مغایر با این مصوبه یکی از ابهامات موجود است. وی تاکید می کند که «این مصوبه به معنای واگذاری اموال عمومی در مزایده است». علیرضابیگی با اشاره به تسلیم هایی که در جریان خصوصی سازی صورت گرفت، می گوید: در مواردی مانند خصوصی سازی که همه بندها و مقررات بود، این بلایا در تسلیم شدن هفتپه و… اتفاق افتاد، نماینده تبریز در مجلس گفت: این مصوبه قابل توجه بود. قدرت‌ها و مصونیت‌های فراوان». او تاکید می کند که «اعطای چنین اختیاراتی عواقب سنگینی دارد. علاوه بر این، مردم تجربه خصوصی‌سازی را با تمام هیئت‌های مدیریت، کمیسیون‌ها و نمایندگانی که در هیئت‌های مدیریت بودند، دیده‌اند. علی رضابیقی برای نشان دادن پایان اجرای این مصوبه به ضرب المثلی اشاره می کند: ضرب المثلی داریم که می گوید: از صبحانه معلوم می شود ناهار و شام چیست و نتیجه این مصوبه هم اکنون مشخص است! درباره انحطاط شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و تداوم آن در شرایط کنونی می گوید: «بر اساس اصل 110 قانون اساسی، چنین شورایی جزو اختیارات رهبری است. این شورا تا زمانی که برخلاف آنچه در سال 1396 صادر شده است، به حیات خود ادامه می دهد. اصل 110 قانون اساسی که علی رضابیقی به آن اشاره می کند، همان اصلی است که قدرت رهبری را تعریف می کند: «وظایف و اختیارات رهبر:
1- تعیین سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با شورا حسب مورد.
2- نظارت بر اجرای سیاست های کلی نظام
3- فرمان رفراندوم
4- فرماندهی کل نیروهای مسلح
5- اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروها
6- نصب و عزل و قبول استعفا:
الف- وکلای شورای نگهبان
ب- عالی ترین مرجع قضایی
ج- رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
د – رئیس ستاد مشترک
ه- فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
و – فرماندهان ارشد نیروهای نظامی و انتظامی
7- رفع اختلاف و تنظیم روابط مراجع سه گانه
8- حل مشکلات سیستمی که با روشهای معمولی قابل حل نیست از طریق نصب جهت تعیین مناسب بودن سیستم
9- امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخابات مردم – صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری برای احراز شرایط مندرج در این قانون باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان رسیده و در دوره اول به تأیید رهبری برسد.

10- استیضاح رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از رأی دیوان عالی کشور مبنی بر تخلف از تعهدات قانونی وی یا نظر شورای اسلامی مبنی بر عدم کفایت وی بر اساس اصل 89.
11- عفو یا تخفیف مجازات محکومان موازین اسلامی به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه.
رهبر می تواند بخشی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند.

امضای سه رئیس ظهرنویسی

البته چنین نهادهای تصمیم گیری قبل از دولت روحانی هستند. در سال 1389 و در اوج تحریم های بین المللی علیه ایران، ستادی با عنوان «ستاد ویژه مقابله با تحریم» تشکیل شد که دارای مجوزهای «طبقه بندی شده» بود.

اما پس از خروج آمریکا در اردیبهشت 1396، این شورا تشکیل و اولین جلسه آن در 14 خرداد همان سال به ریاست حسن روحانی تشکیل شد. برای معتبر بودن مصوبات این هیئت باید به تایید مدیریت نیز برسد. همانطور که علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در اسفند 1400 در جلسه مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان از مصوبه این شورا گفت: «اگر این مصوبه مورد تأیید رهبری قرار نگیرد، معتبر نخواهد بود». اعضای این شورا علاوه بر رئیس مجلس، رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه عبارتند از: «رئیس کمیسیون اقتصادی و برنامه – بودجه مجلس»، «رئیس مرکز تحقیقات علمی مجلس». “، “معاون اول قوه قضائیه”، “دادستان کل کشور”، “معاون اول رئیس جمهور”، “وزیر امور اقتصادی و دارایی”، “رئیس سازمان برنامه و بودجه”، “معاون اقتصادی رئیس جمهور،” «وزیر کشور» و «مدیر کل بانک مرکزی». تصویب افزایش قیمت بنزین در سال 2018 از مصوبات این هیئت بود. زمانی که اجرای آن اعتراضات زیادی را به دنبال داشت، حسن روحانی رئیس جمهور وقت فاش کرد که پشت تصمیم شورا مبنی بر افزایش قیمت بنزین، امضای سران وقت هر سه مرجع بوده است. امضای «حسن روحانی»، «علی لاریجانی» و «ابراهیم رئیسی».

شما با تصمیماتی که در آنجا می گیرید مجلس را ناکارآمد کرده اید

اما این شورا و تصمیمات آن مورد انتقاد قرار گرفته است. الیاس نادران، نماینده تهران در مجلس اخیرا در یادداشتی از عملکرد شورا انتقاد کرد. وی گفت: در 9 آبان 1401 وزارت اقتصاد گزارشی نوشت و برنامه و بودجه را به مجلس و کمیته فرستاد. وی گفت 35 هزار میلیارد تومان برای چاپ و توزیع کاغذ هزینه کرده ایم. 20 هزار میلیارد تومان آن از بودجه و 15 هزار میلیارد تومان از مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی بوده است. وی افزود: اگر شورای عالی هماهنگی اقتصادی مجلس مجوز چاپ 15 هزار میلیارد تومانی را بدهد، بقیه آن را تایید می کنید. شما که مجلس را هدر دادید. شما مجلس را غیرشخصی کردید. شما با تصمیماتی که در آنجا می گیرید، مجلس را ناکارآمد کرده اید. پس بقیه را همانجا تصمیم بگیرید!» نادران ادامه داد: «ما نمی دانیم کجا و چه مرجعی در این مملکت تصمیم به چاپ و انتشار اسناد می گیرد، شماره ای را می آورند که جای دیگری نمی خواهد و می گویند باید تأیید کنید! خب! اگر سر کار هستیم بگو تا بدانیم!بگویید برای مشغول شدن شما دو دستور فوری می آوریم، جزییات کلی و اختصاصی می دهیم، بعد می رود شورای نگهبان و برمی گردد، ما مشغول می شویم و او کارش را جای دیگری انجام می دهد! تکلیف را برای ما روشن کن!”

قانون اساسی چه می گوید؟

با این حال، هیئت مدیره همچنان مشغول است. شورایی که بسیاری معتقدند خلاف قانون اساسی است و جایگاه قانونگذاری را در آن منشور قانونی و دولت تضعیف می کند. اصل 58 قانون اساسی تاکید می کند: « مصوبات قوه مقننه از طریق شورای اسلامی متشکل از نمایندگان منتخب مردم است و مصوبات آن پس از طی مراحلی که در اصول زیر ذکر شده برای اجرا به قوه مجریه و قضائیه ابلاغ می شود. در اصل 85 قانون اساسی نیز آمده است: «مجلس قدرت قانونگذاری را به هیچ شخص یا هیئتی تفویض نمی کند.» اما این شورا در بحبوحه تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران و آغاز کارزار فشار حداکثری اقتصادی بود. این شورا به کار خود ادامه می دهد و گاه با مصوبات خود مانند مصوبه تولید انتقادات زیادی را به دنبال دارد.

دیدگاهتان را بنویسید