ابهام سهمیه سوخت 12 هزار تراکتور بدون شماره در مازندران


ساعت: 09:53
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883714

مدیرعامل اتحادیه کمباین سازان مازندران اعلام کرد؛

برزو بابایی با بیان اینکه استان مازندران با داشتن 6 هزار و 380 دستگاه برداشت برنج 53 درصد در کشور سهم دارد، اظهار کرد: استان مازندران با داشتن 6 هزار و 380 دستگاه برداشت برنج، سهمی معادل 53 درصد در کشور دارد. وی گفت: از مجموع 16 هزار تراکتور در منطقه تنها یک چهارم آنها شماره گذاری شده است و در آستانه فصل بردشت کاهش سهمیه سوخت مشکل ساز خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برزو بابایی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ اظهار داشت: در حال حاضر شاهد تسهیلات خوبی در زمینه مکانیزاسیون ادوات و ماشین آلات کشاورزی هستیم.

وی افزود: این تسهیلات 18 درصد است که با یارانه 3 درصدی دولت 15 درصد محاسبه می شود.

مدیرعامل اتحادیه کمباین داران مازندران خاطرنشان کرد: متقاضیان باید 20 درصد از قیمت خرید کمباین را به همراه داشته باشند و سپس به بانک عامل معرفی و پس از اعلام شماره شاسی به متقاضی، کل مبلغ تعیین می شود. به حساب کارخانه واریز می شود و پس از آن برداشت محصول به متقاضی تحویل داده می شود.

* تا 5 سال آینده برای برداشت محصول غلات مشکل جدی خواهیم داشت
بابایی با بیان اینکه در حال حاضر 1200 دستگاه کمباین غلات در استان مازندران داریم، اظهار کرد: در حال حاضر 1200 دستگاه کمباین غلات در استان مازندران داریم. وی ادامه داد: حدود 20 درصد از آن خرید و فروش شد و یا جابه جا شد و از استان خارج شد.

وی گفت: در شرایط فعلی قطعا تا 5 سال آینده در برداشت محصول غلات در استان با مشکل مواجه خواهیم بود و با توجه به مهاجرت کمباین ها به استان های دیگر، در زمان برداشت غلات با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. محصول در سال های آینده

* فعالیت بیش از 1000 دستگاه کمباین در مازندران
مدیرعامل اتحادیه کمباین‌سازان مازندران با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به هزار و 350 عضو در اتحادیه کمباین‌سازان استان داریم. وی گفت: در حال حاضر توانسته ایم نزدیک به 1000 کمباین را کنترل کنیم و تقریبا نیمی از کمباین های استان در فصل کاری به 10 استان کشور ارسال می شود و در سایر استان های کشور نیز در برداشت شرکت می کنیم. کشور.

بابایی تصریح کرد: با توجه به اینکه مزارع و شالیزارهای استان بیشتر زمین های کوچک هستند، انتقال کمباین ها را در سطح استان مدیریت می کنیم و حتی وارد تامین سوخت کمباین ها به مالکان می شویم تا شاهد سهولت کار باشیم.

* نرخ کمباین در سال تجاری جاری
وی در خصوص نرخ دستمزد کمباین ها در سال برداشت جاری گفت: نرخ دستمزد کمباین ها در کشور به دو صورت ریالی و محصولی محاسبه می شود که در استان مازندران عمدتاً محصول است و بنابراین نرخی که پیشنهاد دادیم و مجموعه امسال یک کیسه برای 18 کیف است.

* عمر چند دهه ای کمباین مازندرانی و جست و جوی بی حاصل برای تاسیسات نگهداری
مدیرعامل اتحادیه کمباین غلات مازندران طول عمر کمباین های غلات مازندران را یکی از مهم ترین مشکلات این بخش برشمرد و بیان کرد: متأسفانه کمباین های غلات استان بیشتر مربوط به دهه 60 و 70 بوده و مدرن نیستند. تا به امروز از نظر ارائه خدمات و نگهداری این دستگاه ها مستلزم هزینه های هنگفتی است که متاسفانه با وجود نزدیک به یک دهه پیگیری، امکاناتی در اختیار مالکان این بخش قرار نگرفته است.

* 6 هزار و 380 دستگاه کمباین برنج در مازندران وجود دارد
بابایی در خصوص تعداد کمباین برنج در مازندران پاسخ داد: استان مازندران با 6 هزار و 380 دستگاه کمباین برنج، 53 درصد از کل کمباین های برنج کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: از نظر سنی عمر کمباین برنج در مازندران خوب است و کمباین برنج پس از 3 سال مستهلک می شود.

* بیمه مشکلات رایج برای کمباین داران و رانندگان تراکتور
مدیرعامل اتحادیه کمباین های مازندران ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات کمباین های استان بیمه است و تعداد قابل توجهی از رانندگان بیمه نیستند و انتظار می رود متولیان با رویکرد حمایتی به این مسائل رسیدگی کنند.

بابایی در خصوص آخرین وضعیت پلاک تراکتور برنج در مازندران تاکید کرد: متاسفانه 3 هزار و 500 نفر از صاحبان تراکتورهای وارداتی با مشکل عدم پلاک مواجه هستند. چون مجوز گمرکی ندارند و سیستم پلاک پذیرای آنها نیست و هیچ کمکی در این زمینه نمی شود.

* 12 هزار تراکتور در مازندران پلاک نشده است
وی در خصوص وضعیت تامین کارت سوخت پس از ثبت نام تراکتورها، تصریح کرد: در حال حاضر 16 هزار تراکتور در استان داریم که از این تعداد تاکنون تنها 4 هزار تراکتور ثبت نام شده است و آیا می توان بقیه تراکتورها را از سهمیه سوخت محروم کرد. ?

مدیرعامل اتحادیه کمباین های مازندران خاطرنشان کرد: کشاورز علیرغم اینکه پول واریز کرده و تحت پوشش بیمه است، نه از خدمات بیمه ای بهره مند است و نه تراکتورش شماره ثبت دریافت می کند.

بابایی یادآور شد: تعداد قابل توجهی از رانندگان تراکتورسازی گواهینامه ندارند و تا زمانی که گواهینامه نداشته باشند نمی توانند از خدمات بیمه ای بهره مند شوند.

به گزارش بلاغ؛ این در حالی است که تاکنون تنها یک چهارم تراکتورهای مازندران شماره گذاری شده اند که چندی پیش صمدایی، دبیر کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز مازندران از تامین کامل سوخت تجهیزات کشاورزی خبر داد. به خصوص تراکتورها بستگی به در دسترس بودن شماره ثبت دارد. باید دید با وجود تعداد زیاد تراکتورهای بی شماره و مشکلات صاحبان تراکتورهای وارداتی، در آستانه برداشت محصول چه تمهیداتی برای تامین سوخت تراکتورها اندیشیده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید