ابهام عجیب در سیاست دولت در قبال کالاهای استراتژیک

ابهام عجیب در سیاست دولت در قبال کالاهای استراتژیک

روز جدید ج: اگرچه یک سال از دولت سیزدهم می گذرد و اکنون لغو ارز 4200 تومانی وارد سومین ماه خود شده است، اما هنوز مشخص نیست سیاست دولت در خصوص جایگزینی یارانه ارزی چیست و سه یارانه پولی داشت. ماه و سپس توزیع کالا برای چهار تا شش قلم کالا در ماه های بعدی. اما اکنون با اینکه سه ماه از پرداخت یارانه نقدی می گذرد، هنوز تکلیف توزیع کالا مشخص نیست.

وزیر اقتصاد و دارایی در تازه ترین اظهار نظر در این زمینه با این سوال مواجه شد که تکلیف توزیع کالابرگ کجا رفت؟ وی گفت: موضوع اعطای کالابرگ هنوز در ستاد اقتصادی دولت مطرح نشده است. احسان خاندوزی به سوالاتی درباره نتیجه جایزه کالابرگ و چرایی تاخیر در دریافت جایزه او پاسخی نداد. در همین حال، برخی از نمایندگان مجلس نگران توزیع آتی کالابرگ برای شش نفر هستند. برخی دیگر از نمایندگان اعلام کردند که تعداد کالاهای مشمول توزیع کالا به چهار کالا کاهش یافته است. با این حال مشخص نیست که آیا سیاست دولت بر رد موضوع توزیع کالا است یا تصمیم گرفته شده تا شهریور ماه کالا به سرپرستان خانوار تحویل داده شود.

صدور کارت نان در دستور کار دولت نیست

از سوی دیگر، ابهامات عجیبی در خصوص تغییر ساختار پرداخت یارانه نان وجود دارد. در حالی که طرح آزمایشی فروش نان با کارت بانکی از زنجان آغاز و سپس به استان های دیگر سرایت کرد، هنوز سازوکار دقیق صدور کارت نان برای خرید مشخص نیست.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران در خصوص جزییات معضل نان با بیان اینکه هدف دولت و البته خط قرمز رئیس جمهور افزایش قیمت نان در سال جاری نیست، گفت: به گفته وی، این صدور … کارت نان در دستور کار است، دولت نیست. مردم با این کارت های بانکی نان می خرند و ما با بانک مرکزی صحبت می کنیم تا فقط برای سرپرستان خانوار نباشد. بلکه خرید نان با تمام کارت اعضای خانواده امکان پذیر است که طبق آخرین اعلام بیش از دو ماه از اجرای طرح نان جدید می گذرد که در این مدت بیش از 63 درصد کل کشور بوده است. مجهز به کارت خوان پو نسبت به تعداد تراکنش های فروش نان، بیش از 89 درصد نانوایی های کشور تحت پوشش هستند. بسیاری از کارشناسان معتقدند این طرح می تواند مقدمه ای برای افزایش قیمت نان در آینده باشد.

بنزین امسال گران نمی شود

وزیر اقتصاد همانطور که افزایش قیمت نان در سال جاری را خط قرمز رئیس جمهور اعلام کرد، وعده داد امسال هم تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین وجود نخواهد داشت، طرح آزمایشی تغییر مکانیزم توزیع بنزین نیز وجود دارد. در کیش و قشم اجرا شده است. اما بر اساس اعلام وزیر اقتصاد تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته نشده و گزارش تخصصی بنزین به رئیس جمهور ارائه شده است. بر این اساس مشخص نیست تکلیف آینده بنزین چه خواهد بود، به هر حال ابهاماتی در این زمینه ایجاد شده است و برخی معتقدند چنین اظهارنظرهایی در خصوص به تعویق انداختن زمان افزایش، نه تنها انتظارات تورمی را زنده نگه می دارد. بلکه زمینه را برای افزایش بیشتر تورم در سال آینده فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید