اتاق تاریکی به نام بانک های دولتی؛ بانک ملی به لبنانی ها ماهانه 1000 میلیارد تومان وام می دهد!

اتاق تاریکی به نام بانک های دولتی؛  بانک ملی به لبنانی ها ماهانه 1000 میلیارد تومان وام می دهد!

بانک ملی نیز 12 میلیارد تومان هزینه پذیرایی در 6 ماه ثبت کرد. معلوم نیست این هزینه برای کدام مهمانان احتمالی هزینه شده و محصولات چگونه در سبد غذاخوری این بانک که 6 ماه محاسبه شده و قبض غذا و هتل مشخص نشده است، قرار گرفته است.

هیرش سعیدیان – صورت های مالی بانک ملی دوره 6 ماهه اول سال 1401 در 99 صفحه منتشر شده است. همین چند ماه پیش بود که محمدرضا فرزین، رئیس وقت بانک ملی و رئیس فعلی بانک مرکزی اعلام کرد که زیان انباشته بانک ملی در دوران تصدی وی به 67 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

بر اساس صورت های مالی، زیان انباشته بانک ملی در 6 ماهه نخست امسال به بیش از 76 هزار میلیارد تومان رسید، این رقم در پایان اسفند سال گذشته تقریبا 70 هزار میلیارد تومان بود، یعنی فقط در 6 ماهه، بیش از 6 هزار میلیارد تومان انباشت بانک ملی افزایش یافت، این عدد معادل هزار میلیارد تومان در ماه است.

بانک ملی پیش از این در گزارشی که در خبرگزاری هایی مانند ایرنا منتشر شده بود، اعلام کرده بود که دولت سیزدهم زیان بانک ملی را کاهش داده و نسبت زیان انباشته این بانک کاهش یافته است. بانک ملی نیز 12 میلیارد تومان هزینه پذیرایی در 6 ماه ثبت کرد. معلوم نیست این هزینه برای کدام مهمانان احتمالی هزینه شده و محصولات چگونه در سبد غذاخوری این بانک که 6 ماه محاسبه شده و قبض غذا و هتل مشخص نشده است، قرار گرفته است.

بانک ملی تا 31 تیرماه سال جاری مبلغ 1800 میلیارد تومان تسهیلات به بانک های خارجی پرداخت کرده است که در زیر به این موضوع اشاره می شود که سپرده های علی الحساب این بانک عمدتاً مربوط به بانک فدرال لبنان است. با توجه به تحریم ها و بسته شدن سوئیفت، به نظر می رسد که این تسهیلات بیشتر به کشورهایی مانند ونزوئلا، سوریه و لبنان مرتبط است. بانک ملی تا پایان تیرماه امسال 18 هزار و 242 میلیارد تومان تسهیلات به افراد و شرکت های خارج از کشور پرداخت کرده است.

این مبلغ در پایان سال گذشته تنها 2000 میلیارد تومان بود. به نظر می رسد این بانک 6 ماه است که بیش از 15 هزار میلیارد تومان وام به افراد خارجی یا دولت یا پروژه های خارج از مرزها داده است، بانک ملی از ارائه جزئیات بیشتر در مورد وام گیرندگان خارجی از بانک ملی خودداری کرد.

پیش از این گفته شده بود که دولت برای کمک به اشخاص حقیقی و حقوقی در کشورهایی مانند لبنان و سوریه وجوه اعتباری را به بانک های دولتی واگذار کرده است، اما بانک ملی همچنان تمایلی به تایید یا تکذیب این موضوع ندارد. با توجه به اینکه پروژه های داخلی نیاز زیادی به سرمایه در گردش و سرمایه گذاری دارند، اعطای بیش از 15 هزار میلیارد تومان وام در خارج از مرزهای کشور حتی اگر با هدف ایجاد ارزش افزوده اقتصادی باشد، می تواند محل ابهام باشد، چرا که دولت همواره به دلیل ارائه کمک های رایگان به پروژه هایی مانند ساخت و ساز ساختمان در جنوب لبنان و یمن با وجود شرایط تورم راکد مورد انتقاد بوده است، پاسخگویی در این زمینه می تواند به شفافیت بیشتر سیستم بانکی این کشور کمک کند.

بانک ملی نیز 2331 میلیون تومان به صورت وام و خوراک به کارکنان خود داده است، ممکن است کل سود دریافتی بالای 2000 میلیارد تومان بوده باشد، وام شش ماهه فقط یک میلیارد تومان بوده است.

عدم شفافیت در فرآیندهای مالی بانکی و صورت های مالی غیراستاندارد و گیج کننده از جمله انتقاداتی است که همواره به شبکه پیچیده و آشفته بانکی ایران وارد می شود.

تاکنون برخی کارشناسان ادعا می کنند که زیان انباشته بانک ملی در واقع 200 هزار میلیارد تومان است که در سال های فساد، سوء مدیریت و ارائه تسهیلات به افراد صاحب نفوذ و پروژه های بدون توجیه اقتصادی به دست آمده است. این انباشت زیان باعث شد تا بانک ها بیشتر به منابع بانک مرکزی متکی شوند و در نتیجه پایه پولی و تورم را افزایش دهند.

در واقع برخی از هزینه های اضافی که مردم هر روز برای پرداخت اجاره، مالیات، خرید مواد غذایی و امثال آن می پردازند، مربوط به این فساد و زیان های انباشته در اتاق های تاریک به نام بانک های دولتی است.

دیدگاهتان را بنویسید