اتحادیه اروپا پیشنهادات ایران در مذاکرات وین را سازنده می داند


ساعت: 21:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890457

وب سایت شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده است که اتحادیه اروپا پیشنهادهای ارائه شده از سوی ایران در مذاکرات لغو تحریم ها در وین را «سازنده» می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وب‌سایت خبری بلومبرگ به نقل از یک مقام آگاه با تلاش‌های دیپلماتیک برای لغو تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد که اتحادیه اروپا واکنش ایران به نقشه راه پیشنهادی اتحادیه برای ازسرگیری اجرای کامل برجام را «سازنده» می‌داند.

به گزارش بلومبرگ، این اولین نشانه مثبتی است که مواضع ارائه شده از سوی ایران به اتحادیه اروپا در دوشنبه شب به بن بست مذاکرات منجر نخواهد شد.

این مقام به نقل از بلومبرگ که خواست نامش فاش نشود، گفت که البته پاسخ ایران هنوز نیاز به بررسی دارد و طرف های دیگر توافق هسته ای از جمله آمریکا و چین. و روسیه – هنوز هم از آن قدردانی می کنند.

پس از پایان دور جدید مذاکرات، نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا گفتند که به همه طرف ها “متن نهایی” ارائه شده است که قابل تغییر نیست و یا باید پذیرفته شود یا مذاکرات شکست خورده اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت امور خارجه ایران تکذیب شد و اعلام کرد: با توجه به ادامه بحث در مورد چند موضوع مهم، هنوز در مرحله ای نیستیم که بتوانیم درباره نهایی کردن متن توافق وین صحبت کنیم.

ساعاتی پیش نبیله مازرالی، سخنگوی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا گفت: پاسخ ایران را شب گذشته دریافت کردیم و در حال بررسی و رایزنی با سایر طرف های برجام و آمریکا در خصوص ادامه راه هستیم.

سخنگوی اتحادیه اروپا ادامه داد: می خواهم تاکید کنم که این پاسخ تنها شب گذشته دریافت شد. در طول مسیر، همه کشورها باید به آن نگاه کنند و ایالات متحده نیز باید به آن نگاه کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی پیش گفت که پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را از طریق بروکسل دریافت کرده و در حال بررسی آن است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن دیدگاه های خود را به اتحادیه اروپا منتقل می کند.

پس از پنج ماه وقفه، دور جدید مذاکرات تحریم ها علیه ایران از پنجشنبه گذشته 22 مرداد در وین آغاز شد. این مذاکرات چهار روز به طول انجامید و روز دوشنبه 26 مردادماه با پرواز هیئت های شرکت کننده به پایتخت ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله‌ای در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که حاوی راه‌حل‌های به‌روز شده برای حذف این اتحادیه است. تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران.

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی آمریکا در ماه های اخیر، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی روی کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر شکست در شکل‌دهی توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد شکاف در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی نظام تحریم‌ها را به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا به خطر انداخته است. تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران بسیار مهم است.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین‌ها در خصوص دوام برجام و حذف ادعای پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به توافق دوجانبه است. در ازای برخی محدودیت‌ها، منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت و همراهی را منطقی می‌داند و می‌پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید