اتحادیه مرغ گوشتی: تولید طیور دیگر اقتصادی نیست/ 50 درصد مرغداران جوجه ریزی نکرده اند/ جهش قیمت مرغ تابستانی

اتحادیه مرغ گوشتی: تولید طیور دیگر اقتصادی نیست/ 50 درصد مرغداران جوجه ریزی نکرده اند/ جهش قیمت مرغ تابستانی

روز جدید عراق و افغانستان با قیمت های فعلی مرغ ایرانی نمی خرند و نیاز خود را در آرژانتین و برزیل تامین می کنند.
دفن جوجه های زنده تصویری است که گاه در میان مصرف کنندگان ایرانی غوغا می کند. تصویر دردناکی که جواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی به روزنامه ایران گفت، یک اتفاق عادی در روند تولید در سراسر جهان است. با این حال او گفت که این کار از نظر قانونی مشکل است، بنابراین رئیس جمهور دستور داد از مرغداران حمایت شود تا مجبور به کشتن مرغ ها نشوند.

در فروردین 1378، اکبر گلشاهی، مدیر وقت خدمات مدیریت بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور وزارت کشاورزی، به شهروند گفت که این امر در صنعت طیور در ایران و سراسر جهان طبیعی است و هر ماه به طور متوسط ​​سه میلیون مرغ تلف می‌شود. .

وی تصریح کرد: 50 درصد جوجه های تولید شده برای مرغ های تخمگذار خروس هستند و مورد استفاده تولیدکنندگان قرار نمی گیرند. بنابراین جوجه ها را به صورت پودر در آورده و به عنوان خوراک دام مصرف می کنند.

این در حالی است که بسیاری از فعالان حوزه دام و طیور بر این باورند که کشتار مرغ آنطور که مسئولان دولتی می گویند نیست و تصاویر منتشر شده مربوط به مزارع مرغ گوشتی است و نه مرغ های تخمگذار. علاوه بر این، می توان خروس ها را برای استفاده از گوشت آنها پرورش داد.

تولیدکنندگان توضیح می‌دهند که در سایر نقاط دنیا تخم‌های بارور شده به جای مرغ معدوم یا صادر می‌شوند، اما در ایران به دلیل عدم برنامه‌ریزی تولید و سیاست‌گذاری یک شبه دستگاه‌های مسئول، تخم‌ها به مرغ تبدیل می‌شوند و تولیدکننده چاره‌ای جز این ندارد. از بین بردن جوجه های زیادی نیست.

تاریخچه جوجه کشی به اینجا ختم نمی شود و تاثیر آن بر اقتصاد و بازار در ماه های آینده مشخص خواهد شد.

اتحادیه مرغ گوشتی: تولید طیور دیگر اقتصادی نیست/ 50 درصد مرغداران جوجه ریزی نکرده اند/ جهش قیمت مرغ تابستانی

چرا قیمت مرغ کاهش یافت؟

درست چند روز قبل از رونق گرفتن ویدئوهای جوجه کشی در فضای مجازی، حامیان دولت در توییتی اعلام کردند که سیاست دولت برای حذف ارز 4200 تنی پاسخ داده شده و قیمت مرغ نه تنها به 50000 تن در هر کیلوگرم کاهش یافته است، بلکه میدان باخمن مرغ کمتر از قیمت. تایید شده برای فروش

نوشته اند که قیمت مصوب مرغ 41 هزار تن در هر کیلوگرم است اما فروشندگان در میدان باخمن نیز مرغ را 37 یا 38 هزار تن می فروشند.

اختلافات توییتری بر سر عکس های جوجه های یک روزه که یکی پس از دیگری ذبح شده بودند بالا گرفت و دولت نامه ها و پیام های متعددی به مرغداران صادر کرد و از آنها خواست که مرغ ها را نکشند.

برومند چهاراین رئیس اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی پرورش دهندگان مرغ گوشتی دلیل فروش مرغ را با قیمتی کمتر از مصوبه عنوان کرد: کالاها فاسد شدنی هستند، تولیدکنندگان مجبورند مرغ را با زیان بفروشند.

وی ادامه داد: از زمان اجرای سیاست‌های جدید دولت، فروش گوشت مرغ حدود 30 تا 35 درصد کاهش یافته و به نظر می‌رسد مردم یارانه‌های خود را صرف مشارکت و اجاره یا سایر هزینه‌ها و صرفه‌جویی در هزینه‌های خوراکی می‌کنند.

با تهدید به سراغ سازنده آمدند!

مرغداران می گویند دولت سیاست اقتصادی خود را آزادسازی قیمت گذاشته اما باز هم قیمت گذاری کرده است!

به گفته مرغداران، قیمت هر کیلوگرم مرغ در حال حاضر 53 تا 54 هزار تن است، اما دولت قیمت هر کیلوگرم مرغ را 41 هزار تن تعیین کرده و مرغداران را تهدید کرده و از آنها می خواهد که مرغ خود را به قیمت بالاتری بفروشند. از 41 هزار تن نفروشید.

از سوی دیگر قدرت خرید مصرف کنندگان به شدت کاهش یافته و بازار مصرف آنها کوچک شده است.

مرغداران می گویند در شرایط فعلی هزینه های تولید از جمله قیمت خوراک مرغ جهش قابل توجهی داشته است.

به گفته آنها، هر کیلوگرم سویا در سامانه دولتی 17 هزار تن و هر کیلوگرم ذرت 11 هزار و 300 تن است که با هزینه حمل و نقل هر کیلوگرم ذرت حدود 12.5 هزار تن و هر کیلوگرم سویا 18.5 هزار تن هزینه دارد.

در بازار آزاد هر کیلوگرم ذرت 14 هزار تن و هر کیلوگرم سویا 20 هزار تن قیمت دارد و مرغداران مجبورند بیشتر خوراک طیور خود را از بازار آزاد خریداری کنند.

مرغداران توضیح می دهند که جوجه کشی و تولید دیگر سودی ندارد و تولیدکنندگان جوجه ها را از بین می برند.

اتحادیه مرغ گوشتی: تولید طیور دیگر اقتصادی نیست/ 50 درصد مرغداران جوجه ریزی نکرده اند/ جهش قیمت مرغ تابستانی

جوجه های مجانی مشتری ندارند

محمدرضا صدیق پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: 15 هزار تن بود که به دلیل توقف تولید جوجه های گوشتی قیمت این محصول به 10 تا 20 هزار رسید. تن.”

وی با توجه به تولید سالانه 1.5 میلیارد جوجه یکروزه گفت: تولیدکنندگان آمادگی دارند جوجه ها را به صورت رایگان در اختیار مزارع مرغ گوشتی قرار دهند تا از بین نرود.

با این حال، تولیدکنندگان می گویند که مایل به دریافت جوجه به صورت رایگان نیستند، زیرا دیگر تولید مرغ مقرون به صرفه نیست.

صدیک پور همچنین گفت: تولیدکنندگان اکنون با مشکل جدی نقدینگی مواجه هستند. زیرا سرمایه در گردش این صنعت 5 برابر شده است.»

طبق آمار وی، ماهانه به طور متوسط ​​120 تا 130 میلیون جوجه و سالانه حدود یک میلیارد و 500 میلیون جوجه جوجه ریزی می کنند که از این میزان 2.5 میلیون تن در سال توسط جوجه های گوشتی تولید و تحویل می شود.

برومند چهارآیین رئیس اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی پرورش مرغ گوشتی می گوید: اگر هر واحد طیور به طور متوسط ​​23 هزار قطعه جوجه تولید کند و 50 تن مرغ تولید کند، دولت به ازای هر کیلوگرم دوره جوجه کشی حدود 14 تا 15 هزار تن ضرر خواهد کرد. ، حدود 800 میلیون تن از دست داده است. بنابراین مرغداران جوجه ریزی محدودی دارند.

وی گفت: در حال حاضر حتی با قیمت مصوب دولت گوشت مرغ به سختی به فروش می رسد و کار در این شرایط به صرفه نیست.

بازارهای صادراتی عراق و افغانستان از بین رفته است

دولت چندین بیانیه صادر کرد و از مرغداران خواست به جوجه کشی خود ادامه دهند و به جای آن از وام های کم بهره یا بیشتر خوراک طیور استفاده کنند. دولت همچنین اخیراً تعرفه صادرات مرغ و تخم مرغ را با استناد به مراحل قراردادی، به شرط خرید دولت، لغو کرده است. اما مرغداران می گویند که این مشوق ها به اندازه کافی جذاب نیستند.

چهاراین رئیس هیئت مدیره گفت: در حال حاضر حدود 50 تا 55 درصد مرغداران اقدام به پرورش مرغ نکرده اند و اگر دولت برای رفع مشکل طیور اقدام جدی نکند، بازار مرغ در تابستان رونق می گیرد و قیمت ها سر به فلک می کشد. اتحادیه سراسری تعاونی های کشاورزی پرورش دهندگان مرغ گوشتی.

وی ادامه می دهد که در بازار خارجی صادرات با قیمت های فعلی به صرفه نیست و علاوه بر آن بازار صادراتی ایران محدود به عراق و افغانستان است که اکنون همان بازارها را از دست داده اند و کشورهای دیگر جایگزین ایران شده اند.

به گفته وی، افغانستان مقدار کمی مرغ از ایران خریداری می کند و به خرید 40 تا 50 هزار تن مرغ از بازارچه های مرزی بسنده می کند و نیاز خود را از آرژانتین و برزیل تامین می کند، در حالی که عراق بیشتر مرغ و تخم مرغ خود را از ترکیه تامین می کند. نیمه پر و پر از چالش های ایرانی به حساب نمی آید.

دیدگاهتان را بنویسید