اتصال اینترنت ماهواره ای استارلینک با تلفن همراه; آیا امکان دارد؟

اتصال اینترنت ماهواره ای استارلینک با تلفن همراه;  آیا امکان دارد؟

نظر ارسال شده توسط: محمد مصطفی آسیابی در 26 مهر 1401 ساعت 11:27 ق.ظ.

آیا استفاده و اتصال به اینترنت ماهواره ای Starlink با تلفن همراه به سادگی اتصال به اینترنت 4G مخابراتی خواهد بود یا نیاز به پیش نیاز دارد؟

ایلان ماسک با راه اندازی اینترنت ماهواره ای خود توانست در چند ماه اخیر خبرساز شود. پروژه اینترنت ماهواره ای استارلینک با هدف رفع محدودیت های اعمال شده در اینترنت راه اندازی شد. این محدودیت ها ممکن است به دلیل فیلتر کردن خودسرانه توسط دولت یا نبود امکانات توسعه اینترنت در یک منطقه خاص باشد.

در جنگ کنونی روسیه و اوکراین، ایلان ماسک فرصتی دید تا از قابلیت های اینترنت ماهواره ای خود برای اتصال مردم اوکراین به اینترنت جهانی استفاده کند. این اتفاق پس از تخریب زیرساخت های ارتباطی در کیف و سایر شهرهای اوکراین رخ داد و ایلان ماسک مانند یک ابرقهرمان به وسط میدان پرید و با ارائه اینترنت استارلینک قصد داشت وضعیت اوکراینی ها را بهبود بخشد.

جنگ اوکراین

از سوی دیگر پس از اعتراضات در ایران، اینترنت بین المللی در کشور دچار اختلالات شدید شد و عملاً استفاده از اینترنت بین المللی جز چند ساعت در روز غیرممکن است. برخلاف شرایط فعلی اوکراین، این محدودیت به دلیل فیلترینگ شدید است و اینترنت ماهواره ای می تواند مرهمی بر درد مردم باشد. در همین راستا ایلان ماسک آمادگی خود را برای ارائه اینترنت استارلینک به ایران اعلام کرد و حتی موفق شد مجوزهای لازم برای صادرات تجهیزات دریافت اینترنتی استارلینک را از دولت آمریکا دریافت کند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

اما سوال اصلی نحوه اتصال به اینترنت ماهواره ای Starlink خواهد بود. آیا برای استفاده از اینترنت استارلینک باید نام استارلینک را انتخاب کرده و دکمه Connect را بزنیم، درست مثل زمانی که می خواهیم به شبکه وای فای متصل شویم؟ یا اینکه سیم کارت به صورت خودکار به شبکه اینترنت ماهواره ای متصل می شود؟

نحوه اتصال به اینترنت ماهواره ای Starlink

مکانیسم اتصال به امواج ماهواره ای برای انواع ماهواره ها کم و بیش یکسان است. همانطور که برای دریافت کانال های تلویزیونی ماهواره ای به گیرنده خاصی نیاز داریم، برای دریافت سایر امواج رادیویی نیز به چنین ابزاری نیاز خواهیم داشت. از آنجایی که اینترنت استارلینک توسط ماهواره هایی که در مدار خارج از جو زمین قرار دارند ارائه می شود، برای دریافت آنها به تجهیزات خاصی نیاز داریم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

همانطور که می دانیم برای برقراری اینترنت علاوه بر دانلود، آپلود نیز باید انجام شود. بنابراین تجهیزات مخابراتی فراتر از یک دیش دریافت کننده خواهد بود و عموما امواج اینترنتی استارلینک توسط ایستگاه های زمینی ویژه مجهز به دستگاه های استارلینک دریافت خواهد شد. این ایستگاه ها پس از دریافت امواج، آنها را به امواج مخابراتی تبدیل می کنند که می تواند در سطح شهر پخش شود و در اختیار مردم قرار گیرد.
همچنین بخوانید : اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران; موانع، محدودیت ها و چالش ها در پیش است

از این نقطه به بعد امکان اتصال به اینترنت ماهواره ای وجود دارد و با اتصال به شبکه استارلینک می توان از آن استفاده کرد. متاسفانه هنوز امکان استفاده مستقیم از امواج ماهواره ای استارلینک در گوشی های هوشمند وجود ندارد و تنها پروتکل موجود برای استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک ایجاد ایستگاه های ویژه خواهد بود.

ایستگاه استارلینک

طبیعتا ایجاد ایستگاه های دریافت و ارسال امواج اینترنتی ماهواره ای مستلزم اخذ مجوزهای فنی، امنیتی و دولتی از کشورها خواهد بود. این مشکل یکی از مشکلات اصلی اینترنت استارلینک محسوب می شود. زیرا راه اندازی ایستگاه نیاز به مجوزهایی دارد که هرگز در کشورهایی که اینترنت را فیلتر می کنند صادر نمی شود. به این ترتیب، راحتی استفاده از این سرویس از بین می رود و استفاده از ویژگی های مثبت اینترنت ماهواره ای برای ما دشوار است. واضح است که به دلیل پیچیدگی شبکه و امواج ماهواره ای، امکان اتصال مستقیم تلفن همراه به اینترنت ماهواره ای (بدون اتصال به ایستگاه ها) وجود ندارد و وجود حداقل یک ایستگاه در هر یک الزامی خواهد بود. منطقه برای اتصال به اینترنت در Starlink.

برای اتصال به Starlink به چه چیزی نیاز داریم؟

در هر صورت معلوم نیست در آینده چه خواهد شد و اینترنت ماهواره ای استارلینک چه تغییراتی را متحمل خواهد شد. اما در حال حاضر برای اتصال به این اینترنت ماهواره ای به تجهیزات و سخت افزار خاصی نیاز خواهید داشت و بدون این تجهیزات نمی توانید از اینترنت استارلینک استفاده کنید. این تجهیزات شامل گیرنده و دیش برای دریافت سیگنال های اینترنتی از ماهواره های فعال در فضا است که برای خرید این مجموعه باید 599 دلار (معادل نزدیک به 20 میلیون تومان) هزینه کنید. اشتراک ماهانه استفاده از استارلینک 110 دلار (معادل نزدیک به 3 میلیون و 700 هزار تومان) خواهد بود.

بنابراین اتصال به اینترنت ماهواره ای بدون استفاده از این سخت افزار لازم امکان پذیر نخواهد بود. گفته می شود به راحتی می توانید با موبایل خود به استارلینک متصل شوید، این شایعه ای بیش نیست و هیچ گوشی هوشمندی نمی تواند به این نوع اینترنت ماهواره ای متصل شود. البته اخیرا گوشی هایی نیز معرفی شده اند که یکی از ویژگی های آن ها اتصال ماهواره ای است، اما این چیزی نیست که بسیاری از کاربران انتظار دارند.

چندی پیش اپل گوشی های جدید خود را با نام سری آیفون 14 معرفی کرد که دارای قابلیت جدیدی به نام Emergency SOS از طریق ماهواره است. همانطور که از نام این ویژگی پیداست، تنها در مواقع اضطراری و خطرناک که آنتن تلفن یا اتصال به اینترنت وجود ندارد، می توانید از آن برای ارسال پیام کمک از طریق ارتباط ماهواره ای استفاده کنید. بنابراین اتصال اینترنت ماهواره ای از آیفون 14 وجود نخواهد داشت.هواوی به تازگی گوشی های سری میت 50 را معرفی کرده است، این گوشی پرچمدار نیز از ویژگی مشابهی بهره می برد و تنها با استفاده از آن می توانید پیام اضطراری ارسال کنید.

نکته دیگر این است که این قابلیت لینک ماهواره ای بسیار محدود در همه جای دنیا فعال نیست. در حال حاضر اپل قابلیت ارسال پیام های اضطراری را در ایالات متحده و کانادا فعال کرده و در برخی دیگر از کشورها نیز فعال خواهد شد و قابلیت ارسال پیام اضطراری ماهواره ای در هواوی میت 50 تنها در چین قابل فعال شدن است.

شاید در آینده نزدیک همه چیز تغییر کند، اما در حال حاضر نمی توانید با استفاده از تلفن همراه به اینترنت ماهواره ای Starlink متصل شوید. بنابراین گول هیچ گونه تبلیغات و اظهار نظری که مبنای علمی ندارد را نخورید. به خصوص که برنامه هایی وجود دارند که ادعا می کنند برای اتصال به اینترنت ماهواره ای روی گوشی طراحی شده اند. اما این برنامه ها را دانلود و نصب نکنید زیرا همگی بدافزار هستند.

در حال حاضر تنها یک برنامه رسمی استارلینک توسط اسپیس ایکس منتشر شده است که برای مدیریت و تنظیم این اینترنت ماهواره ای طراحی شده است و اینطور نیست که بتوانید به سادگی با نصب این برنامه و بدون تهیه تجهیزات لازم به استارلینک متصل شوید.

دیدگاهتان را بنویسید