اتفاقی بی سابقه برای حقوق بازنشستگان

اتفاقی بی سابقه برای حقوق بازنشستگان

روز گذشته میرهاشم موسوی، مدیرعامل تامین اجتماعی در دولت سیزدهم به تشریح فعالیت ها و دستاوردهای این سازمان در یک سال فعالیت خود در این صندوق بیمه پرداخت. پرداخت به موقع حقوق، افزایش مستمری بازنشستگان و تسویه بدهی تامین اجتماعی به بانک رفاه از جمله دستاوردهایی بود که موسوی از آن یاد کرد.

در این میان موسوی پرداخت به موقع مستمری بازنشستگان را از افتخارات این دوره مدیریت تامین اجتماعی خواند که در هیچ دوره ای هیچ وقفه و تاخیری نداشته است. همچنین تسویه بدهی با بانک رفاه و تسویه آن با مطالبه تامین اجتماعی از دولت که اقدامی در راستای ملی شدن بانک رفاه و واگذاری آن به وزارت اقتصاد محسوب می شود، بعید است دستاوردی تلقی شود.

جالبتر از همه این موارد این است که افزایش 57 درصدی حداقل دستمزد و افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان در سایر سطوح نیز از جمله دستاوردهای دولت سیزدهم و این دولت است و این در حالی است که افزایش حقوق بازنشستگان به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است. شورای کار و هیچکس هنوز فراموش نکرده است دولت سیزدهم چقدر افزایش 38 درصدی مستمری بازنشستگان بدون حداقل دستمزد سنگ تمام گذاشت، بنابراین نیم سالی می گذرد، بازنشستگان هنوز طعم افزایش مستمری را نچشیده اند. سخنان موسوی در این نشست را در زیر می خوانیم.

مدیرعامل تامین اجتماعی گفت: شهریور سال گذشته وقتی تامین اجتماعی را تحویل گرفتیم عده ای گفتند که این تیم حتی یک ماه هم نمی تواند حقوق کارکنان و مستمری بگیران تحت پوشش سازمان را به موقع پرداخت کند اما در این مدت نه تنها حقوق ها حتی یک روز هم به تاخیر نیفتاد، بلکه توانستیم بدهی 88 هزار میلیارد تومانی انباشته شده از سال 1393 بانک رفاه را تسویه کنیم.

میرهاشم موسوی افزود: در یک سال مدیریت جدید تامین اجتماعی در 21 سفر استانی سعی شد مشکلات و مشکلات مردم و همچنین فرصت ها و چالش های احتمالی در مسیر ارائه خدمات بهینه به مردم از نزدیک بررسی شود. و این رویه باید در همه سطوح اعمال شود. حاکمیت سازمانی باید جدی گرفته شود.

موسوی افزود: سال گذشته حدود یک میلیون بیمه شده جدید جذب شدند و امسال در قالب طرح بیمه جامع خانواده ایران که از سوی این دولت آغاز شد، تاکنون حدود 420 هزار نفر را تحت پوشش این فرم قرار داده ایم. پیش‌بینی می‌شود این تعداد تا پایان سال به بیش از یک میلیون بیمه‌شده جدید افزایش یابد.

این یک دستاورد بسیار ارزشمند است. زیرا تامین اجتماعی به معنای آسایش و امنیت برای حال و آینده، رفاه عمومی و بهبود وضعیت معیشتی مردم است. موسوی با اشاره به افزایش مدت مرخصی زایمان به 9 ماه و پرداخت ماهانه غرامت روزهای بارداری از ماه دوم مرخصی زایمان و همچنین پوشش داروهای بیماران خاص، افزایش تعداد داروها را افزایش داد. تحت پوشش بیمه ای و ایجاد کلینیک دیابت و فشار خون از اقدامات ارزنده در حوزه درمان در دستگاه های اجرایی است بیمه اجتماعی نوین اعلام کرد و افزود: در حوزه خدمات مستمری بگیران و مستمری بگیران افزایش بیش از 57 مورد درصد حداقل مستمری ها و افزایش 38 درصدی به اضافه 515 هزار تومان برای سایر سطوح از دستاوردهای دولت سیزدهم است. مشارکت 50 درصدی در هزینه بیمه تکمیلی مستمری بگیران و اعزام آنها به زیارت از دیگر برنامه های این حوزه است.

موسوی همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اساساً بی ثباتی منابع صندوق ها مشکل بسیار مهم و جدی است که همه صندوق های بازنشستگی کشور با آن مواجه هستند و در مقایسه با سایر صندوق های بیمه ای، تامین اجتماعی از همه صندوق ها بهتر است.

وی ادامه داد: متأسفانه نسبت حمایت برخی از صندوق ها تقریباً به پایین ترین حد رسیده است، البته نمی توان گفت که نقطه سربه سر است، زیرا نقطه سر به سر در تأمین اجتماعی 6 به 1 است که این رقم است. نقطه سر به سر بین منابع و هزینه ها و باید 6 نفر ورودی با یک مستمری بگیر یا یک خدمتکار وجود داشته باشد.

این رقم اکنون در تامین اجتماعی 4.2 است، به این معنی که روند نزولی آغاز شده است که بر اساس تغییرات جمعیتی، قوانین و سیاست هایی است که مسائل بیمه را با هم اشتباه گرفته است. او معتقد است یکی از آن سیاست ها و قوانین بازنشستگی پیش از موعد است. در سال 1391 حدود 16 درصد مستمری های تامین اجتماعی پیش از موعد بود اما امروز متأسفانه بیش از 50 درصد مستمری های تامین اجتماعی پیش از موعد بازنشسته شده اند، بنابراین باید به سمت توانمندسازی، اصلاحات پارامتریک و ساماندهی بنیادین صندوق برویم.

مجری تامین اجتماعی ادامه داد: یک رویکرد این است که با رویکرد توانمندسازی محاسبات و پارامترهای بیمه ای مناسب به سراغ آنها برویم.

دیدگاهتان را بنویسید