اتفاق جدیدی برای گشت ارشاد می افتد؟

اتفاق جدیدی برای گشت ارشاد می افتد؟

هوشنگ پوربابایی، وکیل دادگستری اظهار داشت: عدم ارائه خدمات به بهانه عدم رعایت مقررات جاری کشور، نوعی دخالت در امور انتظامی و قضایی محسوب می شود. در هیچ یک از قوانین کیفری و مقررات اداری این مفهوم وجود ندارد که به افراد کم حجاب یا بی حجاب خدمات ارائه نشود.

فراز دیلی: «سلام آقای شاهچراغی.» اینجا قمه، بانک ملت در بلوار الغدیر. این زن اینطوری آمد، این وضعیت اوست. هر چند ما هشدار دادیم اما متاسفانه اقدامی نکردند. می گویند ما خبر نداشتیم.» این بولتنی درباره دشمنی در داخل مرزهای کشور نیست، این گزارش یک شهروند عادی است درباره یک شهروند عادی دیگر که دقیقاً هم زبان باحجاب زبان است، در کنار زادگاه هر دو. آنها «ایران می نویسد که در یک شهر زندگی می کنند، ممکن است همسایه باشند و حتی اگر این زن روزی به سخنران کمک کرده باشد، این ویدئویی از رفتن دو شهروند عادی به بانک است که شاید تماشا کرده باشید و لحنی در آن پیدا کنید. پر از خشم و نفرت

خیلی از ما هنوز سپیده رشنو را به یاد داریم، فکر نمی‌کنم ما زنانی بودیم که سال‌ها با این یادآوری‌ها زندگی می‌کردیم و فراموش می‌کردیم که چه بر سر سپیده رشنو و سپیده رشنو آمده است، آن هم با این ویدیوهای شهروندخبرنگار که می‌توانستند همان یک عادی باشند. گفت‌وگو بین دو شهروند خسته از فشار اقتصادی و اجتماعی باقی خواهد ماند و اگر میدان بازی و رویارویی قوی برای آن وجود نداشته باشد، به جنگ تبدیل نخواهد شد.

اکنون پس از آن همه حوادث تلخی که پرسش هدایت حجاب از آتش به دل او می نشیند، پس از ماه هایی که همه روزها با سختی و تلخی و درد می گذرد. بعد از صحبت از «گفتگو»، همچنان شاهد همان فیلم ها، همان موارد و همان جلسات هستیم. گویی تاریخ با سرعت بسیار کمتری تکرار خواهد شد.

پس از انتشار این ویدئو در فضای مجازی که در آن مردی از زنی که پای عابر بانک ایستاده و روسری بر سر ندارد صحبت می کند و این زن واکنشی نشان نمی دهد، بلافاصله معاون استاندار قم به شدت واکنش نشان داد.

احمد حاجی زاده معاون استاندار قم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از انتشار این فیلم و نگرانی شهروندان از تکرار چنین تخلفی و مطالبات اصحاب رسانه، استاندار قم دستور عزل رئیس شعبه بانک متخلف را صادر کرد و صبح امروز ضمن ابلاغ این دستور تذکرات لازم برای رعایت قانون عفاف و حجاب مجدد به ناظران و مدیران کلیه شعب بانک های استان داده شد.

این دیدار درست یک روز پس از آن برگزار می شود که رسانه های رسمی کشور دریچه ای را برای انتشار عکس های زنان محجبه تیم ملی چه در ورزشگاه قطر و چه در خیابان های ایران باز کردند. حال سوال این است که آیا چنین درمانی قانونی است یا خوش طعم؟

هوشنگ پوربابایی، وکیل دادگستری به فراز می گوید: مجموعه موسسات ارائه دهنده خدمات عمومی بدون توجه به اینکه مقررات جاری کشور را رعایت کرده باشند یا خیر، موظف به ارائه این خدمات در هر صورت هستند. وظیفه مسئول بانک یا مأموران مؤسسه عمومی نیست که با مردم به صورت قضایی برخورد کنند و چنین مأمورانی وظایفی دارند که ملزم به انجام آن هستند.

وی افزود: توقیف خدمات به بهانه عدم رعایت مقررات جاری در کشور نوعی دخالت در امور انتظامی و قضایی محسوب می شود. در هیچ یک از قوانین کیفری و مقررات اداری این مفهوم وجود ندارد که به افراد کم حجاب یا بی حجاب خدمات ارائه نشود. اگر چنین فرضی را بپذیریم، تاکسی ها، بیمارستان ها، فرودگاه ها و هر نهاد دولتی دیگر می توانند بر اساس این فرض از ارائه خدمات توسط مردم جلوگیری کنند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اختیارات این وکیل دادگستری اظهار داشت: باید بررسی کنیم که آیا استاندارد این قدرت را دارد که یک بانک را مجرم وظیفه عمومی کند؟ کمیسیون تخلفات اداری و رسیدگی به پرونده اداری. بنابراین عامر صلاحیت انجام چنین اقدامی را ندارد».

معاون استاندار قم درباره تذکر استاندار به ادارات و سازمان های آن استان برای رعایت قانون عفاف و حجاب صحبت کرد. حال این سوال مطرح می شود که آیا بر اساس حکم حجاب و عفاف چنین برخوردی حلال است؟

پوربابایی در پاسخ به این سوال گفت: تصویب عفاف و حجاب قانونی نیست که از شورای اسلامی یا شورای نگهبان آمده باشد، بلکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. این مصوبه به بررسی سیاست ها و تصمیمات در خصوص گسترش حجاب و عفاف می پردازد و در واقع سندی عالی است که تکالیف سازمان ها و ادارات را در زمینه گسترش عفاف و حجاب تبیین می کند و هیچ اشاره ای به عدم ارائه خدمات به مردم نشده است. با کم حجابی و بی حجابی که ولایت بر آن استوار است، چنین برخوردی کرده است».

جدای از اینکه این رویارویی مبنای قانونی ندارد و بیشتر یک طبل برای تفرقه انداختن جامعه است، این تقابل را در کنار همان عکسی که منتشر شده است قرار دهید که در آن یک زن محجبه به یک زن بی حجاب شکلات می دهد. عوامل نیروهای ویژه آیا این حجم از تناقض برای جامعه قابل هضم است؟ چگونه است که زنان بی حجاب در انتخابات و حمایت از تیم ملی محجبه و ایجاد وحدت مشکلی ندارند، اما در موارد دیگر از خدمات منع می شوند و صحبت از اجرای قانون عفاف و حجاب می شود؟ درست است که گشت ارشاد از خیابان جمع شده بود، اما آیا باید از خیابان به ادارات بروند؟ آیا افراد و ادارات برای خدمت رسانی به زنانی که پوشش کافی ندارند باید جریمه شوند؟

دیدگاهتان را بنویسید