اتفاق عجیب در پرسپولیس که باعث تعجب رئیس هیئت مدیره شد

اتفاق عجیب در پرسپولیس که باعث تعجب رئیس هیئت مدیره شد

سال ها بعد بیژن ذوالفقارانسب در آسمان جدید فوتبال ایران غرق شد. کارشناس فوتبال و مشاور وزرای ورزش. چیزی که می تواند او را در عرصه ورزش ایران که عموماً خالی از ورزشکاران تحصیل کرده است، «دکتر» خطاب کند.

او چندی پیش به عنوان رئیس هیات مدیره پرسپولیس انتخاب شد و پس از دریافت ریاست و کمیته توسعه فدراسیون فوتبال وارد بازی سختی شد که پایان آن از ابتدا مشخص بود؛ در حالی که در نهایت با حضور در هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس، تیم فوتبال پرسپولیس به عنوان رئیس هیئت مدیره باشگاه پرسپولیس را دریافت کرد. او در گفت و گو با رادیو ورزش درباره دلیل استعفای خود از ریاست هیات مدیره پرسپولیس توضیح داد.

این گفتگوی مفصل و البته متمرکز بیژن ذوالفقارنسب با محمدرضا درخشانده است:

* دلیل استعفای زودهنگام شما چه بود؟
او دلایل خود را داشت. من سال ها با تیم پرسپولیس زندگی و بازی کردم و شادی ها و غم های زیادی را پشت سر گذاشتم و به صراحت می توانم بگویم به دلیل سابقه حضورم در این باشگاه و از یک طرف معلم و معلم بودن، علاقه خاصی به این تیم دارم. مربی باشگاه من متفاوت بودم، هیچ وقت ابراز علاقه نکردم، اما حالا باید بگویم علیرغم میل باطنی، از شرایط فعلی تیم پرسپولیس راضی نیستم و وظیفه دارم آن را مورد توجه و نظر شما قرار دهم.

* قبل از اینکه مسئولیت را برعهده بگیرید از شرایط خبر نداشتید؟
افراد زیادی هستند که احساس بیماری می کنند و گاهی قسمت هایی از بدنشان درد می کند. یک عاقل می رود پیش دکتر و دکتر می گوید چه اشکالی دارد، اما کسانی که باور ندارند می مانند تا بیماری بدتر شود و در 37 سالگی دنیا را ترک کند. ما همه چیز را یکباره نمی گوییم و هر روز به دکتر می رویم. پزشکان واقعی در باشگاه پرسپولیس زیاد هستند و باید مشکلات عدیده تیم پرسپولیس را می دیدند و به مسئولان ورزش کشور اطلاع می دادند. اکنون در شرایطی هستیم که به جرات می توان گفت هیچ یک از تیم های فوتبال ما استانداردهای لازم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را ندارند.

* منظورتان از پزشکان چه کسانی است؟
هیئت مدیره، مدیران ارشد باشگاه، مشاوران قوی که هر باشگاهی باید داشته باشد، مربیان محترمی که باشگاه دارد و اغلب بازیکنان باهوشی دارد که می توانند اشتباهات باشگاه را به مسئولان بگویند، اما چون این باشگاه هرگز رهبری نیست. با ثبات و قوی و در سطح بالا باشگاه را با کمترین هزینه و هزینه های غیرعادی اداره کرد و حالا شرایطی پیش آمده که در 12 روزی که مسئولیت آن را بر عهده داشتم متوجه شدم این باشگاه فقط از مربیان و بازیکنان خود نام می برد. باشگاه با صداقت کامل مربیان و بازیکنان خود موفق است و این اقدام در تاریخ فوتبال و ورزش کشور ما نیست. متأسفانه هر دوره اعضای هیئت مدیره اغلب یک دوره می مانند و برای دوره بعد متوجه اشتباهات و ناتوانی خود در حل مشکلات باشگاه می شوند و برای دوره دوم به وزارت ورزش نمی روند. من چند روزی در باشگاه بودم و به وضوح امکانات باشگاه را دیدم و متوجه شدم که در این شرایط نمی توانم کار کنم و باید به جای دیگری بروم. اگر بتوانم مسئولان وزارتخانه را راضی خواهم کرد تا شرایط حرفه ای و استاندارد را برای باشگاه هایمان در سراسر کشور فراهم کنند.

* وقتی در نشست خبری از آقای گل محمدی درباره شما سوال شد، ایشان پاسخی ندادند. آیا با آقای یحیی مخالفید؟
من این را نشنیده ام و از شما می شنوم. آقای گل محمدی از بازیکنان بسیار ورزیده، مودب و منظم تیم ملی بودند و حتی در جوانی که در تیم جوانان حضور داشتند من به همراه آقای حسن حبیبی مربی این تیم بودیم و ما بارها سفر کرد من چنین دیدی ندارم و نمی دانم. شاید او مشکل دارد.

* در زمان استعفا چند شغل داشتید؟
شما تعریف شغل را به من بگویید.

* شما مسئول فدراسیون فوتبال هستید و مشاور وزیر و مسئول باشگاه پرسپولیس هستید. یعنی پرداخت.
من هنوز کارم را در فدراسیون فوتبال شروع نکرده ام. صحبت های مقدماتی شد، اما هنوز یک روز شروع نکرده ام و کار نکرده ام. من سال ها مشاور ورزشی وزارت ورزش بودم و حتی یک رئال هم دریافت نکردم. من با چند فدراسیون کار می کنم و این بسیار مقطعی است. من با فدراسیون ورزش ناشنوایان کار می کنم و هفته ای یک جلسه می روم و فوتبال آنها را تماشا می کنم چون می خواهند در المپیک امسال شرکت کنند. هر وقت ورزشی برای معلولان و جانبازان مسابقات فوتبال وجود دارد، هفته ای یکی دو بار در تمرینات آن ها شرکت می کنم و نظرم را به اشتراک می گذارم. این دو شغل در سنندج مرکز استان کردستان محل تولدم مرکز حمایت از نابینایان و کم بینایان راه اندازی کردم که با هزینه شخصی این مرکز را راه اندازی کردم و نه ریالی از کسی دریافت می شود و نه حمایتی. از طریق سازمان های اجتماعی و سایر نهادها ارائه می شود. تنها مشکلی که پیدا کردم این بود که عده ای نادان مرا چهار و پنج شغل می دانستند. من حدود 15 سال است که بازنشسته شده ام و به راحتی امرار معاش می کنم و نیازی به دریافت حقوق از فدراسیون جانبازان و ناشنوایان و فدراسیون فوتبال ندارم. درآمدی از ورزش ندارم.

* دلیل خاصی برای استعفای خود اعلام نکرده اید.
در دو باری که تمرین کردم و به باشگاه پرسپولیس رفتم، دو بار باشگاه پرسپولیس را ارزیابی کردم. پرسپولیس هیچ یک از استانداردهای اجباری مصوب فیفا و AFC را رعایت نمی کند. چون زمین خاصی ندارند، مجموعه ورزشی کاملی برای مدرسه فوتبالشان ندارند، چون همه باشگاه های حرفه ای باید آکادمی فوتبال داشته باشند، سالن زمستانی سرپوشیده داشته باشند، سالن بدنسازی داشته باشند، استراحتگاه لازم را داشته باشند. از مشکلات مالی که بگذریم، هیچ استاندارد فیزیکی وجود ندارد. فقط دو باشگاه در ایران استاندارد لازم را دارند. یکی باشگاه فولاد خوزستان و دیگری سپاهان. سایر باشگاه ها استانداردهای لازم را ندارند. یعنی از بین باشگاه های ما در لیگ برتر و لیگ یک، شاید چهار یا پنج باشگاه بتوانند مجوز حرفه ای بگیرند. باشگاه پرسپولیس یکی از فقیرترین باشگاه های فوتبال بلغارستان است. این را نباید توهین تلقی کرد. تنها سرمایه پرسپولیس با تمام سابقه ای که دارد، چهار پنج مربی بسیار خوب و درجه یک کشور است و به جرات می توانم بگویم که این کادرفنی می توانند در هافبک های اروپایی کار کنند که عملکرد پنج ساله شان نشان می دهد. این یک تعریف نیست، واقعیت این است که فوتبال ما فرصت های بسیار خوبی دارد. امیدوارم فدراسیون فوتبال به وظیفه اصلی خود در فوتبال حرفه ای عمل کند و استانداردهای لازم را برای تیم های مدعی حضور در لیگ های معتبر جهانی ایجاد کند. اکنون جای بسی تاسف است که جامعه ورزش و فوتبال تیم های ما را به جز دو باشگاه محروم کرده است که به برکت وزارت نفت و کارخانه های عظیم اصفهان هم کمک کردند و برای هر دو باشگاه امکانات فراهم کردند. این باعث افتخار کشور ماست. جای تعجب است که چرا باشگاه پرسپولیس در بزرگترین مسابقات تاکنون در فقر مطلق به سر می برد و چگونه به این موفقیت ها دست می یابد.

* قبول داری که یک ساعت قبل از قرعه کشی گفتی پرسپولیس و استقلال در لیگ قهرمانان هستند و همزمان با بازی پرسپولیس در شبکه دیگری حضور داشتی؟
آره. من نمی خواهم در مورد اولین چیزی که شما گفتید بحث کنم، زیرا در صحبت من همه متوجه شدند که چرا آن را گفتم. چند ساعت قبل از روزی که با من صحبت کردند، از یک ربع پنج نفر شنیدم که نمایندگان دو وزارتخانه معتبر اعزام شده اند تا تضمین های لازم را به کنفدراسیون فوتبال آسیا بدهند و ظاهراً چراغ سبز نشان داده اند که بیایند و رفتند و شکست خورد. . برای دو تیم دیگر مجوز لازم را بگیرید. اما در مورد دوم به من اطلاعی ندادند، پرسپولیس یک بازی خارج از تهران دارد و در اصفهان برگزار می شود. ساعت دو بعد از ظهر یکی از هموطنان عزیزم که در یکی از شبکه های تلویزیونی کار می کند، گفت که شنیده ام با تیم نرفته ام. گفتم من را نبردند. به هر حال مرا متقاعد کردند که به برنامه آنها بروم.

* آیا رئیس هیات مدیره پرسپولیس نمی دانست که تیمش آن روز بازی می کند؟
من در جریان نبودم. بیشتر توضیح نمی دهم. نه ساعت پرواز و نه اتوبوس و نه هواپیما را نمی دانستم.

* آخرین نامه
برای سلامتی آقای محمد نصیری قهرمان اسطوره ای وزنه برداری جهان دعا می کنم. شنیدم امروز از بیمارستان مرخص شده اند. از خداوند متعال برای ایشان آرزوی سلامتی دارم. او یکی از قهرمانان بزرگ ورزش کشورمان بود و امیدوارم همه برای سلامتی او دعا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید