اتهام علی دایی چیست؟ | روز جدید

آیا اتهام علی دایی عموماً سؤال می کند و مردم را به حل مشکلات دعوت می کند و به تزکیه نفس توصیه می کند؟ گفته می شود علی دایی به آخرین اتفاقات اعتراض کرده و شکایت کرده است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر علی دایی، بین المللی ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران، حق ندارد چند سوال ساده بپرسد و اعتراض خود را بیان کند، پس چه کسی حق دارد از مسئولان درخواست حل کند. مشکلات مردم؟

امروز دقیقا 9 روز از اتفاق عجیبی که برای علی دایی در فرودگاه امام افتاد می گذرد. اسطوره بی بدیل فوتبال ایران که در حال بازگشت از سفر برون مرزی بود، در همان روز به سالن فرودگاه منتقل شد و پس از توضیحات، پاسپورتش ضبط شد.

اتهام علی دایی چیست؟  |  روز جدید

شایعه ممنوع الخروج شدن علی دایی از یک هفته پیش با ورود او به ایران به واقعیت پیوست. اگرچه مصادره گذرنامه علی دایی از سوی یک نهاد رسمی در ایران تایید نشده است، اما به گفته محمد دایی، برادر علی، چنین اتفاقی در یکی دو روز گذشته رخ داده است. البته این موضوع را باید با اخباری که روز گذشته ایسنا منتشر کرد مبنی بر بازگرداندن گذرنامه علی دایی به او تلفیق کرد تا 40 روز مانده به شروع جام جهانی محرومیت اسطوره فوتبال ایران رفع شود.

با این هفته و 10 روز اما نمی توان از اتفاق عجیبی که برای علی دایی افتاد گذشت. اتهام وی برای توقیف گذرنامه این بود که در فضای مجازی فعالیت می کرد و مطالبی منتشر می کرد. با مرور استوری هایی که علی دایی در مورد حوادث اخیر به ویژه درگذشت مهسا امینی درج کرده است، مشخص می شود که او نه تنها کسی را به شورش دعوت نکرده است، بلکه خیلی ساده چند سوال کلی را مطرح کرده است که اگر پاسخ روشنی داشت با آن می گفت. نیمی از مشکلات کنونی آنها حل می شود پس از فوت مهسا امینی، علی دایی یک بار پرسید: چه آوردی به این زمین؟ … به کدامین گناه؟» در روایت دوم که اتفاقاً یکی دو هفته پیش است، وطن خود را چنین تعریف می کند و می نویسد: «وطن من ایران یعنی: ناموس من، پدر و مادرم، دخترانم و هموطنانم. برادران و خواهران من هستند حتما تا ابد پیش آنها می مانم.. به جای اینکه با ایرانی ها سر و کار داشته باشید مشکلات آنها را حل کنید.آنهایی که از آرمان ها صحبت می کنند می دانند که این آرمان ها فقر و فساد و اختلاس نیست و نیست، بله ما خوب می شود.”

با نگاهی به این دو داستان، این سوال مطرح می شود که آیا اتهام علی دایی به طور کلی طرح سوال و دعوت مردم به حل مشکلات و توصیه به تزکیه نفس است؟ گفته می شود علی دایی به آخرین اتفاقات اعتراض کرده و شکایت کرده است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که اگر علی دایی، بین المللی ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران، حق ندارد چند سوال ساده بپرسد و اعتراض خود را بیان کند، پس چه کسی حق دارد از مسئولان درخواست حل کند. مشکلات مردم؟

این موضوع تنها یک روی سکه است چرا که هفته گذشته با اعلام ممنوعیت علی دایی در نشریه و رسانه های موثق مانند بیلد آلمان و سی ان ان این موضوع به یک موضوع جهانی تبدیل شده است. حال اگر هیچ کس دیگری در دنیا نمی دانست که در ایران با افسانه ها خشونت آمیز برخورد می شود، با انتشار این خبر و اخبار مشابه، رویکرد مسئولان نسبت به انتقادات موجود بیش از پیش برای آنها مشکوک می شود. واقعیت تلخ ماجرا به جایی مربوط می شود که علی دایی به عنوان معروف ترین چهره فوتبال ایران همواره از سوی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به رویدادهای مختلف دعوت می شود و خود را به عنوان نماینده ایران در بین بزرگان فوتبال جهان معرفی می کند. حال تصور کنید پاسپورت چنین فردی در ایران حتی برای چند روز توقیف شود و شایعه ممنوع الخروجی او به گوشه و کنار دنیا برسد.

در کنار آنها هنوز باید به این قسمت رسیدگی کنیم، بی مهری با علی دایی چه فایده ای دارد؟ او همان مردی است که نزدیک به سه دهه پرچم فوتبال ایران را در سرتاسر جهان به اهتزاز درآورده و هر جا که نامش برده می شود نام ایران همراهش است. دایی تا همین چند ماه پیش تیتر بسیاری از رسانه های معروف دنیا بود؛ کریستیانو رونالدو فوق ستاره پرتغالی دنیای فوتبال تلاش کرد تا رکورد ملی گلزنی علی دایی را بشکند و به همین دلیل نام دایی و ایران در تیتر رسانه های مختلف قرار گرفت. این کارنامه علی دایی از نگاه برخی دولتمردان آنقدر مهم بود که حتی خیابانی را در تهران به نام علی دایی اختصاص دادند. اگرچه خیابانی که به نام او نامگذاری شده چندان مرکزی نیست، اما به هر حال در بین این افراد، کار مهم علی دایی فهمیده شد و واکنش هایی نیز به همراه داشت. دایی با وجود اقبال بسیار خوبش، هرگز درباره مهاجرت صحبتی نکرده و حتی در بسیاری از گفتگوها موضوع را تکذیب کرده و گفته است که ایران را دوست دارد. رسم عاشق شدن یکی از فارغ التحصیلان فوتبال ایران که اتفاقاً در دانشگاه شریف هم تحصیل می کند، از آن رسومی است که دلیل درستی برای آن نمی توان یافت.

آیا جارمعلی دایی هنوز در اوج است؟ تنها با بررسی یک نمونه از رفتار مردم و تعدادی از مسئولان نسبت به علی دایی است که می توان تا حدودی به پاسخ این سوال رسید. علی دایی در جریان زلزله شدید کرمانشاه به وسط میدان آمد و با اعلام شماره حسابی از مردم خواست کمک های مالی خود را به آن شماره واریز کنند. طولی نکشید که میزان سپرده ها به اعداد عجیبی رسید. با اینکه در صفحه اینستاگرامش از سپرده هایش و نحوه خرج آنها خبر داده بود، اما ناگهان با اتفاق عجیبی مواجه شد: حسابش مسدود شد و خودش هم برای توضیح تماس گرفت! مردی که با محبوبیت فوق العاده خود به میدان آمد و به مردم اعتماد کرد، با مسدود شدن حسابی که برای زلزله زدگان تعیین کرده بود مواجه شد.

دیدگاهتان را بنویسید