اجاره دلار؟ | روز جدید

اجاره دلار؟  |  روز جدید

سخنان رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر ورود این نهاد به بازار ارز و عرضه قیمت تابلوی ارز را می توان نوعی تغییر در سیاست ارزی و گامی مثبت در راستای توسعه ارز دانست. بازار آزاد مبادلات ارزی

به نظر می رسد بانک مرکزی به سمت اتخاذ مکانیسم های قیمت بازار آزاد و مداخله ارزی در این چارچوب حرکت می کند. اما این اولین قدم در این راستا است و ادامه این رویه و تحقق بازار رقابتی ارز نیازمند توجه به ملاحظاتی است. رفع محدودیت ارائه دهندگان ارز، ایجاد بازار رقابتی با مکانیزم حراج به جای سازوکارهای فعلی تخصیص ارز و ایجاد بازار مشتقه از جمله این اقدامات است. درک این اهمیت منوط به آن است که بانک مرکزی بازار رقابتی را هم در خرده‌فروشی و هم عمده‌فروشی و هم به بازیگران بازار ارز اعم از صرافی‌ها، صادرکنندگان، واردکنندگان و مردم عادی تضمین کند تا در این بازار بدون قیمت‌های الزام‌آور فعالیت کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در پیامی از عرضه ارز توسط این بانک به قیمت بازار خبر داد. فرزین اعلام کرد: بانک مرکزی معاملات دلاری توافقی را برای حذف رانت متوقف کرده و از این پس متقاضیان می توانند بدون ثبت نام ارز به نرخ بازار دریافت کنند. این سخنان رئیس جمهور را می توان ترک عادت سیاسیون و روی آوردن به سیاست ارزی مناسب دانست. این اقدام که به‌عنوان شناسایی نرخ بازار آزاد ارز و تمامی الزامات این بازار تلقی می‌شود، به نوعی اولین گام در این راستا تلقی می‌شود، اما در خصوص این سیاست ملاحظاتی وجود دارد که تداوم و موفقیت رویکرد جدید بانک مرکزی در گرو توجه به آنهاست بانک مرکزی قبل از مواجهه با استرس ارزی با رد برخی درخواست های ارزی سعی در کنترل نرخ ارز داشت که با ایجاد رانت در نهایت پس از تخلیه منابع عظیم ارزی کشور با شکست مواجه شد. ساختارهای اقتصادی کشور را معیوب کرد. بر اساس اظهارات فرزین، به نظر می رسد توجه بانک مرکزی به جای تمرکز بر قیمت، باید به ساختارها و سیاست ها معطوف شود.

نقشه رئیس جدید

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در توئیتی اعلام کرد: بانک مرکزی سیاست جدیدی را برای حذف رانت شکل‌گرفته در بازار متشکل از ارز و دلار توافقی اتخاذ کرده و از این پس متقاضیان ارز می‌توانند نیاز خود را تامین کنند. ارز با مراجعه به صرافی ها قیمت بازار را دریافت کنید. این سخنان رئیس بانک مرکزی در حالی مطرح می شود که سیاست اتخاذ شده توسط روسای قبلی بانک مرکزی رنگ و بوی دیگری داشت. بر این اساس، در گذشته و در جریان نوسانات ارزی قبلی، سیاستگذار به طرق مختلف سعی می کرد قیمت شکل گرفته در بازار غیررسمی را به رسمیت نشناخته و آن را ناشی از برخی مطالبات سفته بازانه و حتی مطالبات غیرضروری به دلیل تلاش برای شناسایی نکردن قیمت ها در بازار غیررسمی دانست. حفظ ارزش دارایی ها و روی حساب سرمایه.به آرامی

این مشکل در کنار هدف سیاست کنترل قیمت ارز، سیاست گذار را بر آن داشت تا با استفاده از منابع ارزی در اختیار خود، قیمت ارز را کنترل کند و متقاضیان را به آن دسته از مطالبات واقع بینانه محدود کند. از دیدگاه بانک مرکزی؛ چندین تلاش ناموفق؛ در واقع زمانی که بانک مرکزی نرخ بازار و تمام تقاضاهای ارز را تشخیص نمی داد، مجبور شد برای مطالبات واقعی نرخ دیگری ایجاد کند. این اقدام با ایجاد انگیزه برای به دست آوردن ارز ترجیحی ارزان و آربیتراژ آن در بازار، تقاضا برای ارز را تقویت می کند. نمونه این مشکل را می توان در ایجاد صف دریافت سهمیه دو هزار دلاری ارز مشاهده کرد.

این اقدامات علاوه بر اینکه علیرغم تخلیه منابع ارزی کشور و ایجاد رانت های هنگفت، موفقیت آمیز نیست، معمولاً منجر به از بین رفتن ابزارها و اعتماد فعالان بازار به سیاست گذار می شود. در واقع پیش از این واکنش های بانک مرکزی به التهاب بازار ارز به گونه ای بود که ساختارهای موجود آسیب دید و در نهایت بانک مرکزی مجبور شد سازوکار یا بازار جدیدی را برای تخصیص ارز معرفی کند.

شرایط چرخش مداوم

صرف نظر از سخنان رئیس کل بانک مرکزی که اولین گام به سوی بازار آزاد ارز محسوب می شود، ادامه این روند و تحقق ارز تک نرخی نیازمند رعایت ملاحظات و پرداخت است. توجه به نکاتی که چارچوب سیاست گذاری مشخصی را برای بانک مرکزی تشکیل می دهد. ابتدا بانک مرکزی توجه داشته باشد که بازار متشکل و محدودیت های آن نباید مانعی برای سیاست ابلاغی رئیس کل بانک مرکزی شود. در این راستا بانک مرکزی باید تقسیم بندی سنتی متقاضیان ارز را کنار گذاشته و با استفاده از مکانیزم حراج، منابع خود را به صورت یکپارچه و یکپارچه به بازار ارز تزریق کند.

در اینجا لازم به ذکر است که رها شدن از دست ارائه دهندگان ارز نکته مهمی است و اجبار آنها به فروش ارز خود در صرافی بانک ملی چندان منطقی به نظر نمی رسد. امکان خرید ارز توسط سایر بانک ها از صادرکنندگان یا حتی فروش مستقیم ارز از صادرکنندگان به بازار از دیگر گزینه هایی است که تمرکز و انرژی بانک مرکزی را از نقاط کم اهمیت بازار ارز رها می کند و باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع با ایجاد بستری شفاف که معاملات ارزی با قیمت بازار انجام می شود و انگیزه عرضه افزایش می یابد، محدود کردن خرید ارز به یک صرافی خاص قابل توجیه نیست. در واقع مکانیزم حراج ارز در بازار رقابتی می تواند به کانالی برای مداخله سیاستگذاران در بازار تبدیل شود و علاوه بر آن بستری برای معاملات مستقیم بین عرضه کنندگان ارز و متقاضیان فراهم کند.

در این صورت می توان امیدوار بود که بانک مرکزی به جای تمرکز بر کنترل قیمت ها و تعیین نرخ سود، بر تعیین سیاست ها و چارچوب های بازار تمرکز کند. از سوی دیگر، سیاست جدید اعلام شده ممکن است با برخی بازارها و سازوکارهای موجود بازار ارز مغایرت داشته باشد. در اینجا نباید هدف اصلی سیاست ورود با نرخ آزاد به بازار ارز تحت الشعاع قرار گیرد و در صورت نیاز به حذف چارچوب های قبلی باید این اقدام صورت گیرد.

لازم به ذکر است زمانی که نرخ ارز بانک مرکزی به نرخ بازار آزاد می رسد، امکان تعریف ابزارهای مشتقه توسط بانک مرکزی فراهم می شود و به این ترتیب بازار ارز عمق بیشتری پیدا می کند و سیاست گذار علاوه بر اطمینان بیشتر به بازار، تأثیر بیشتری بر اراده کنترل انتظارات دارد. ابزارهایی که در حال حاضر در معاملات آتی غیررسمی هستند. چنین اقدامی گام بزرگی در جهت پوشش ریسک صادرکنندگان و واردکنندگان در تامین ارز خواهد بود. در پایان باید توجه داشت که تمامی این اقدامات ممکن است در کوتاه مدت منجر به رسیدن به سطح مورد انتظار شود، اما باید توجه داشت که چارچوب صحیح حرکت بازار به سمت ثبات و هموارسازی آن معتبر و مهمتر هدفی منسجم است. با اقدام فعلی

بازار رقابتی عمده فروشی و خرده فروشی

لازم است بانک مرکزی بازار رقابتی را برای ارزهای سبز عمده فروشی و خرده فروشی تضمین کند. در عین حال برای جلوگیری از ایجاد چند نرخی و معامله آزاد ارز در صرافی ها لازم است ارز خود را در سطح خرده فروشی بدون قیمت گذاری اجباری بفروشند. به عبارت دیگر، صرافی‌ها در سطح عمده‌فروشی با رقابت در بازار متشکل، ارز را با بالاترین قیمتی که می‌خواهند خریداری می‌کنند و در سطح خرده‌فروشی در رقابت با سایر صرافی‌ها، ارز خود را با کمترین نرخ ممکن می‌فروشند. این چارچوبی است که باید در بازار اسکناس محقق شود.

جزئیات روش جدید تبدیل ارز

پس از سخنان رئیس کل بانک مرکزی، نبی زاده مشاور ارزی رئیس کل بانک مرکزی جزئیات تصمیم جدید بانک مرکزی را اعلام کرد. بر این اساس دو اقدام اصلی برای ساماندهی بازار ارز انجام شده است. ابتدا صرافان سراسر کشور مجاز به خرید و فروش ارز در بازار ارز شدند. این مقام مسئول بانک مرکزی افزود: با تسهیلاتی که انجام شده است، صرافی ها می توانند وارد بازار شوند و بانک مرکزی در کنار صرافی نرخ هایی را تعیین می کند و این اتفاق نمی افتد که بانک مرکزی هر نرخی را که در سال تشکیل شده است، بپذیرد. بازار. وی ادامه داد: تثبیت بازار ارز باید مرحله به مرحله انجام شود و اولین گام برای بازگرداندن ثبات بازار ارز از دیروز کلید خورده است و با تشکیل زیرساخت های لازم، بانک مرکزی ثبات را در بازار ارز ایجاد می کند. بازار ارز در مراحل بعدی

این مقام مسئول درباره نرخ بازار ارز گفت: این نرخ نه تنها با بازار غیررسمی کشور، بلکه با واقعیت های اقتصادی همخوانی ندارد. از سوی دیگر وجود اختلاف نرخ توافقی با بازار غیررسمی باعث شکل گیری رانت شد و دسترسی افرادی که واقعا به ارز نیاز داشتند محدود شد. وی تصریح کرد: بانک مرکزی در تصمیم جدید خود ضمن تخریب بازار مذاکره، نرخی را تعیین می کند که رانت را از بین می برد. وی ادامه داد: البته این سیاست بانک مرکزی است که این نرخ را به عنوان نرخ رسمی ارز کشور نپذیرد و از این پس بانک مرکزی حضور پررنگی در این بازار خواهد داشت. بانک مرکزی قاطعانه اجازه نمی دهد این نرخ ها که از نظر مبانی اقتصادی صحیح نیست، با قدرت بیشتری وارد بازار ارز شود.

نبی زاده در پایان سخنان خود اعلام کرد که از این پس مردم فروشنده خواهند بود و می توانند ارز خود را به نرخ بازار روی میز به صورت رسمی و بر اساس قوانین بانک مرکزی در صرافی ها بفروشند. ; بنابراین از این پس نیازی به ثبت نام در سایت و صف گرفتن برای دریافت ارز نیست و مردم می توانند با مراجعه به صرافی ها به راحتی اقدام به خرید و فروش ارز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید