اجازه نمی دهیم کردستان بخشی از مشکلات گروه های مسلح و کشورهای همسایه باشد


ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916367

وزیر کشور اقلیم کردستان عراق گفت: هرگز اجازه نمی دهیم کردستان بخشی از مشکلات بین گروه های مسلح و کشورهای همسایه باشد و اجازه نمی دهیم اقلیم کردستان به منبع تهدید علیه سایر کشورها تبدیل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شفق نیوز، ریبر احمد وزیر کشور اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای اعلام کرد که دولت کردستان در نظر دارد مشکل گروه های مسلح غیرقانونی در مناطق مرزی را که به دنبال ایجاد بی ثباتی در این مناطق هستند، حل کند.

وی گفت: امیدواریم مشکلات بین گروه ها در مناطق مرزی و کشورهای همسایه حل شود، این گروه ها مجوز حضورشان را دریافت نکرده و غیرقانونی هستند.

احمد تاکید کرد: ما در دولت اقلیم کردستان به همکاری خود با کشورهای همسایه برای بازگرداندن ثبات و آرامش در مناطق مرزی ادامه می دهیم.

وزیر کشور اقلیم کردستان عراق با بیان اینکه امیدواریم این مشکلات هر چه زودتر حل شود، خاطرنشان کرد: مردم اقلیم کردستان بخشی از این مشکلات نیستند و از دیگر کشورها می خواهیم مشکلات خود را به ما منتقل نکنند. قلمرو، ما صلح می خواهیم

وی با بیان اینکه دولت اقلیم کردستان همواره از ثبات و صلح در مناطق مرزی حمایت کرده است، تاکید کرد: هرگز اجازه نمی‌دهیم کردستان بخشی از مشکلات گروه‌های مسلح و کشورهای همسایه باشد و اجازه نمی‌دهیم اقلیم کردستان منشأ مشکلات باشد. تهدید علیه سایر کشورها

چندی پیش یک منبع بلندپایه نظامی عراق در گفت و گو با پایگاه خبری «العالم الجدید» اعلام کرد که دو تیپ از مرزبانان این کشور با تجهیزات کامل نظامی به مرزهای عراق با ایران و ترکیه اعزام شده اند.

وی گفت: این اقدام پس از چند جلسه ملاقات مقامات بغداد و اربیل در چند روز گذشته انجام شد و نیروهای مرزبانی در مرزهای عراق با ایران و ترکیه مستقر شدند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد که نیروهای عراقی اکنون عملا و به طور موثر بر مرزها مسلط هستند و نیروهای پیشمرگه نیز در کنار آنها حضور دارند.

وی گفت: بر اساس توافقی که اخیراً بین محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق و نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان منعقد شده است، کنترل و تسلط کامل در دست نیروهای دولت فدرال عراق است و نیروهای پیشمرگه با آنها درگیر هستند.

این منبع نظامی عراقی خاطرنشان کرد: این اقدام عراق برای جلوگیری از حملات هوایی ایران و ترکیه علیه اقلیم کردستان عراق بوده است.

یکشنبه گذشته، یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که محمد شیعه السودانی، نخست وزیر عراق دستور فوری به مرزبانان این کشور داده است تا کنترل منطقه را به دست گیرند. مرز خط صفر با ایران و ترکیه و این. این دستور با هدف پایان دادن به درگیری های موجود بین گروه های مسلح مخالف ایران و ترکیه و نیروهای مسلح هر دو کشور در اقلیم کردستان عراق صادر شده است.

وی گفت: السودانی دستور داد تا امکانات نیروی گارد مرزی از نظر تسلیحات و تجهیزات دیگر تقویت شود تا این ماموریت به خوبی انجام شود.

یحیی رسول تاکید کرد: عراق اجازه نخواهد داد از خاکش برای حمله به کشورهای همسایه استفاده شود، ما با همه کشورهای همسایه روابط خوبی داریم و تلاش می کنیم این روابط را گسترش دهیم زیرا در راستای منافع عراق و همه کشورهای همسایه است.

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق همچنین بر حفظ حاکمیت عراق و احترام به آن تاکید کرد.

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دوشنبه گذشته در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران، گفت: گفت و گو در مورد مسائل مرزی و مرزی. امنیت یکی دیگر از محورهای رایزنی بین مقامات ایرانی و عراقی بود.» کرد: در جریان رایزنی ها در این زمینه، بار دیگر بر اهمیت اجرای نتایج مذاکرات قبلی دو کشور در این زمینه تاکید شد و دولت عراق قول داد که ادامه دهد. برای تنظیم و اجرای توافقات انجام شده.

وی در این خصوص تصریح کرد: این روزها خبرهای خوبی می شنوید مبنی بر اینکه دولت عراق مصمم است نیروهای مرکزی خود را در مرزهای مشترک دو کشور مستقر کند. این اقدام دوراندیشانه و مهم با هدف تضمین ثبات مرزهای دو کشور انجام شده است و امیدواریم با تداوم این اقدامات، دیدگاه ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت کامل مرزهای دو کشور باشد. دو کشور محقق خواهد شد.

بر اساس این گزارش، محمد شیعه السودانی نخست وزیر عراق اخیرا به تهران سفر کرده و با مقامات عالی رتبه کشورمان از جمله مقام معظم رهبری دیدار و گفتگو کرد.

پیش از این یک مقام عراقی اعلام کرده بود که ایرانی ها اسنادی را به عراق داده اند که نشان می دهد از خاک این کشور علیه ایران استفاده می شود، از جمله اینکه برخی گروه های کرد از خاک اقلیم کردستان به ایران سلاح قاچاق می کنند.

این مقام مسئول به سفر اخیر سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عراق اشاره کرد و گفت: سردار قاآنی در دیدار با مقامات عراقی مواضع خود را در خصوص انجام عملیات زمینی در خاک عراق و تعلیق فعالیت گروهک های کرد اعلام کرد. که متهم به شرکت در اغتشاشات هستند مشخص بود که این دومی ها اهل ایران هستند.

وی گفت: عراق تصمیم دارد یگان‌های ارتش و نیروهای مرزبانی را در طول 200 کیلومتر مرز خود با ایران مستقر کند.

این مقام عراقی گفت: ماموریت این نیروهای مستقر در مرز ایران و عراق جلوگیری از فعالیت گروه های کرد علیه ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید