اجرای اولین تعزیه بین الحرمین/ اتفاقی نادر در تئاتر مذهبی کشور


ساعت: 13:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1897381

مسئول «تئاتر مردمی پیاده روی اربعین» با بیان اینکه برای اولین بار بود که گروه های ایرانی بین الحرمین و بارگاه امیرالمومنین (ع) به اجرای تعزیه پرداختند، این مراسم را منحصر به فرد و جهانی خواند.


کر زارعی مدیر نمایشگاه های هنری در گفتگو با خبرنگار فرهنگ شبکه خبر راه دانا; در خصوص ارائه نمایشنامه، تئاتر و … این یکی در راه راهپیمایی بزرگ اربعین وی گفت: امسال توانستیم ششمین همایش بین المللی «تئاتر مردمی پیاده روی اربعین» را برگزار کنیم. پس از اعلام فراخوان، نزدیک به 85 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در نهایت 25 اثر برای حضور در خارج از کشور و در مسیر راهپیمایی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: نشان می دهد و این یکی آثار زیادی به زبان های عربی، آذری و فارسی در قالب تئاتر خیابانی، موکب، نمایش صحنه ای، پرده خوانی برای ما ارسال شد و پس از انتخاب آثار، طبق سنت دو روز را در نجف سپری کردیم و چهار روز را با پای پیاده این ها را اجرا خواهیم کرد. نماز طولانی در کربلا در دو روز.

زارعی با اشاره به اینکه استان خوزستان مقر اصلی و ستاد استانی ما در ایران بود، افزود: 16 شهریور ماه همه گروه های منتخب در حوزه هنری خوزستان مستقر شدند تا به عراق بروند و در نهایت اجراهای خود را در تاریخ 16 شهریور ماه آغاز کردیم. هجدهم شهریور ماه. فردا پنجشنبه این اجراها ادامه دارد. البته در سال های گذشته تا دو روز بعد از اربعین اجرا داشتیم و این موفقیت سال گذشته برای ما ایجاد شد، هم در بارگاه امیرالمومنین (ع) و هم بین دو معبد تعزیه اجرا کنیم.


خبر خاکستری

قروش زارعی کارگردان تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون درباره اجرای تعزیه بین الحرمین گفت: خوشبختانه برای اولین بار در این مکان تعزیه را برای بیش از دو هزار تماشاگر مشتاق اهل بیت اجرا کردیم. ، در مقابل حرم حضرت ابوالفضل (علیه السلام) شهادت آن حضرت و در مقابل حرم اباعبدالله (علیه السلام) با هماهنگی هایی که انجام شد مراسم شهادت این امام بزرگوار را انجام دادیم. این اتفاق برای اولین بار بود که تا به حال هیچ گروه تئاتری بین حرمین شریفین یا تالار حضرت علی (ع) مجلس تعزیه اجرا برگزار نکرده بود و اتفاق بی نظیری بود که در تئاتر کشورمان رخ داد. اما امسال به دلیل ازدحام جمعیت امکان پذیر نیست.

زارعی افزود: این مدل پرفورمنس که بیش از 200 هنرمند تئاتر آیینی کشور را به عراق آورده ایم و در هر اجرا بیش از 25 اجرا و حداقل هزار تماشاگر داریم، به نظر اتفاقی بی نظیر در عرصه تئاتر آیینی است. در کشور و حتی در جهان. این استقبال مخاطبان از جلسات تعزیه ما به زبان عربی به بیش از دو هزار نفر رسید. مسلمانان و شیعیان عراق پس از سال‌ها برگزاری این همایش، به تجربه بزرگی دست یافته‌اند که می‌توانند این رویداد بزرگ را با حضور گسترده مردم به خوبی مدیریت کنند و اکنون این رویداد نمایشی در دل این رویداد بی‌نظیر و مثال زدنی است. در جهان وجود ندارد.


خبر خاکستری

کوروش زارعی مدیر تئاتر مردمی پیاده روی اربعین افزود: امسال علاوه بر اجراها و تعزیه ها، سه گروه آهنگ به زبان های عربی و فارسی آوردیم که در بین اجراهای گروه ها شور و حال ایجاد کرد و اکنون این سرودها در حضور تماشاگران اجرا شد که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد. همچنین استاد حبیبی از هنرمندان بنام عرصه تجسمی نیز حضور داشت و با حضور در موکب به اجرای خوشنویسی پرداختند و این آثار را به سایر موکب ها یا بازدیدکنندگان اهدا کردند.


بیشتر بخوانید؛


فرهنگ و هنر در دولت قبل یتیم و مثل بچه در راه بود


تئاتر کودک و نوجوان مسجد آینده تئاتر ایران خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید