اجرای طرح ارتقای امنیت غذایی مادران باردار در سراسر کشور آغاز می شود

ساعت: 16:35
تاریخ ارسال: 11/01/1401
کد خبر: 1923522

معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان امام گفت: اجرای طرح ارتقای امنیت غذایی مادران باردار در سراسر کشور با همت بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جلسه کارگروه مشترک طرح ارتقای امنیت غذایی مادران باردار، نوزادان و کودکان در مناطق محروم با حضور معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برگزار شد. مدیران بنیاد 15 خرداد و گروه دارویی برکت، مدیران وزارت بهداشت و رئیس انستیتوی تغذیه کشور.

سید مصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان امام در این مراسم با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان تولید دانش بنیان و اشتغال زا اجرای این طرح را مهم ارزیابی کرد و گفت: تولید این مکمل های غذایی. با همکاری گروه دارویی برکت، شرکت ایران دارو، تغذیه اداری بهبود وزارت بهداشت و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با حمایت بنیاد 15 خرداد در مرحله تحقیق و تولید و این بنیاد ادامه دارد. مرحله توسعه و توزیع پس از تولید محصول را کنترل خواهد کرد.

سید هاشمی با بیان اینکه بنیاد 15 خرداد با رویکرد پیشگیرانه وارد عرصه سلامت شد، گفت: یکی از نکات قابل توجه مقام معظم رهبری به ستاد اجرایی فرمان امام ورود به بحث امنیت غذایی بود. امنیت غذایی به این معناست که غذای سالم و کافی به همه افراد برسد، اما امنیت غذایی کار تخصصی است که بررسی می کند چرا آن سلول در بدن فرد سیر و گرسنه نیست. چرا این کودک لاغر و ضعیف است و برای جبران آن چه باید کرد؟
رئیس هیئت مدیره بنیاد 15 خرداد هدف از اجرای این طرح را ارتقای امنیت غذایی مادران باردار و رفع کمبودهای تغذیه ای آنها در دوران بارداری و همچنین ارتقای ضریب هوشی کودکان عنوان کرد.

سیدهاشمی با اشاره به آمار رسمی و غیر رسمی مربوط به سوءتغذیه و مشکلات جسمی ناشی از آن افزود: با اجرای این طرح که برای مادران باردار و نوزادان و کودکان 2 تا 5 ساله است، مکمل های تولید شده به آن اضافه می شود. رژیم غذایی روزانه آنها و بنیاد 15 خرداد باید کاری کند که این مکمل ها را با هزینه کمتر در اختیار مادران مناطق فقیرنشین قرار دهد.

مدیرعامل بنیاد 15 خرداد نیز گفت: جزئیات این طرح در سال گذشته به تصویب ستاد اجرایی فرمان امام رسید و پس از امضای تفاهم نامه با گروه های همکار وارد مرحله مطالعاتی شد. در حال حاضر تولید این شاسی بلندها به صورت محدود آغاز شده و از اسفند ماه به تولید انبوه می رسد.

حمیدرضا علیان زادگان افزود: مرحله آزمایشی این طرح بر اساس اعلام آمادگی استان خراسان جنوبی از ابتدای اردیبهشت ماه سال آینده و بعد از ماه مبارک رمضان اجرا می شود و سپس بر اساس آن در سراسر کشور پخش می شود. در مورد برنامه های پیش بینی شده

وی جامعه هدف این طرح را مادران باردار و نوزادان 6 تا 60 ماهه عنوان کرد و افزود: ما در بنیاد 15 خرداد در تلاش هستیم تا به سلامت، منعطف، فهیم و تربیت شده علاقه مند به توسعه و آبادانی کشور باشیم. .

در ادامه این مراسم مدیرعامل گروه دارویی برکت نیز گفت: در مناطق محروم ابتدا با حمایت های تغذیه ای و سپس با حمایت های آموزشی می توان فرزندانی سالم تربیت کرد و آینده روشنی را برای آنها رقم زد.

اکبر بردگی با اشاره به فرمولاسیون این مکمل ها افزود: 19 ماده موثر در این شاسی وجود دارد که یک تا دو سال از عمر دارو بدون تغییر باقی می ماند.

احمد اسماعیل زاده مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت نیز امنیت تغذیه را یکی از موضوعات اصلی هر جامعه عنوان کرد و افزود: خوشبختانه ستاد اجرایی فرمان امام و بنیاد 15 خرداد نیز وارد عمل شده اند. این زمینه برای کمک به رشد کودکان با تولید مواد مغذی است. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک سوءتغذیه را در کشور به صفر برسانیم.

سید امیر محمد مرتضویان، رئیس پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور نیز در این مراسم، تغذیه مادران باردار را مهم دانست و اظهار داشت: آسیب هایی که در دوران بارداری مادر به جنین وارد می شود، می تواند در 60 سال آینده او را تحت تاثیر قرار دهد. سال ها. بنابراین باید با رفع عواملی که منجر به کمبودها می شود، بستر مناسبی برای رشد و تربیت فرزندان فراهم شود.

به همین دلیل این گزارش با عنوان «فجر» در ادامه مراسم از تلویزیون تعاملی اینترنتی بنیاد 15 خرداد ارائه شد. این تلویزیون باید تولیدات رسانه ای بنیاد 15 خرداد در حوزه جمعیت، خانواده، سلامت و توسعه اجتماعی را پخش کند. همچنین تولیدات این مجموعه در قالب برنامه های ترکیبی گفتگو محور، مسابقه، انیمیشن، سرود، نماهنگ و سایر محتوای رسانه ای از شبکه های رادیویی و تلویزیونی پخش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید