اجرای طرح «حجاب خاص» قبل از تصویب

اجرای طرح «حجاب خاص» قبل از تصویب

سعیده علیپور

طرح جدید «حجاب خاص» همچنان در شورای اسلامی شهر در دست بررسی است و زمزمه هایی از اجرای آن قبل از تصویب و هرگونه ابلاغیه به گوش می رسد. یکی از آن اخبار، پلمب مطب یک پزشک در کشمیر به دلیل واکنش یک زن محجبه به حجاب است. پلمب مطب این پزشک روز گذشته رسانه ای شد و کمتر از 10 روز پیش داروخانه ای در شهر عامل نیز تقریبا به همین دلایل پلمب شد.

به نظر می رسد طرح ویژه حجاب نیز مانند طرح حفاظت از فضای مجازی است. بدون تایید و به خشونت آمیزترین شکل ممکن وارد کشور شد

اگرچه به گفته بسیاری از لوله کش ها این مشکل جدیدی نیست و در گذشته نیز چنین رویه ای وجود داشت، اما پس از فوت مهسا امینی، وی با مشاوره و اعتراض به موضوع حجاب بازداشت شد و دیدگاه هایی در مورد لزوم توجه به حجاب ارائه کرد. بازنگری در قانون و همچنین خبر دادستان کشور مبنی بر انحلال گشت ارشاد؛ کارشناسان معتقدند تا زمانی که این قانون – چه شدیدتر و چه اصلاح‌شده‌تر از گذشته – ابلاغ و تصویب و اجرا نشود، نمی‌توان در چنین فضای داغ اجتماعی که بیش از انصاف به نظر می‌رسد، چنین احکامی صادر کرد و با مردم برخورد کرد. جانبدارانه.

این در حالی است که حتی در بین کارشناسان مذهبی و اقشار جامعه، نحوه برخورد با حجاب در کشور به شدت مورد مناقشه است و بسیاری از جمله آیت الله ناصر مکارم شیرازی «خشونت و فشار» را بر حجاب مؤثر نمی دانند. موضوع.

در این میان به نظر می رسد قانونگذاران چندان علاقه ای به این مباحث نظری ندارند و ترجیح می دهند هر چه زودتر فضا را برای تنظیم قوانین سخت گیرانه و شاید طرح ویژه حجاب و همچنین طرح حمایت آماده کنند. فضای مجازی بدون تایید به چشمگیرترین شکل ممکن در کشور اجرا می شود.

تاریخچه مهرهای عالی رتبه

در روزهای اخیر ویدئویی اعتراضی از پاسخ یک پزشک (مرد) به دعوای دو زن بر سر حجاب در مطبش منتشر شد. روز گذشته خبرگزاری فارس به نقل از دادستان انقلاب خراسان رضوی با اشاره به این فیلم «توهین به زن محجبه و روحانیت» از احضار و تفهیم اتهام، صدور قرار قانونی و پلمپ مطب این پزشک خبر داد. مورد مشابه دیگری یک داروخانه را تعطیل کرد. نزاع که فیلم آن دوباره منتشر شد. و در این مورد پس از درگیری لفظی آخوند عامر و داروساز بدون روسری، ماجرا منجر به پلمپ داروخانه شد.

فرمانده انتظامی استان بوشهر پنجم دی ماه از دستگیری «چند دختر» به اتهام «حمله به یک خانم سرشناس» به نام «بی حجاب» خبر داد. این دستگیری پس از انتشار فیلمی از درگیری این زن و یادآوری حجاب به این دختران در خیابان صورت گرفت و پس از شناسایی این دختران، احضار و خودروی آنها توقیف شد.

طرح جدید «حجاب خاص» همچنان در شورای اسلامی شهر در دست بررسی است و زمزمه هایی از اجرای آن قبل از تصویب و هرگونه ابلاغیه به گوش می رسد. یکی از آن اخبار، پلمب مطب یک پزشک در کشمیر به دلیل واکنش یک زن محجبه به حجاب است.

این در حالی است که مصادیق حجاب گریبانگیر برخی اصناف نیز شده است.رئیس اتحادیه پوشاک کرج چندی پیش اعلام کرد که «به مدیران مجتمع های تجاری هشدار داده ایم که اگر مشکل حجاب توسط اصناف حل نشود، اتحادیه را پلمب می کنیم».

اما در این بین به نظر می رسد چنین جلساتی عواقب خطرناکی را برای جامعه به دنبال دارد. در همین رابطه احمد زیدآبادی روزنامه نگار در کانال تلگرامی خود در این باره نوشت: «اینکه برخی از دستگاه های حاکمیتی با اقداماتی مانند پلمب مراکز خرید سعی در جایگزینی محرومیت های اجتماعی از جمله عدم ارائه خدمات عمومی بدون حجاب به مشتریان دارند. آنقدر خطرناک است که همان گشت زنی اثرات مخرب بسیار کمتری نسبت به این دارد.

یک وکیل دادگستری نیز در گفت و گو با این سایت گفت: طبق قانون باید دادگاهی برای پلمپ محل تشکیل شود و من در وجود دادگاه شک دارم.

شیما گوشه معتقد است که بر اساس قوانین رایج، مدیر مغازه یا کافه وظیفه تذکر دادن به مشتریان را ندارد و «هرکس مرتکب جرمی شود باید با مراجع قضایی برخورد شود و همه باید پاسخگوی عملکرد خود باشند. درخواست از مدیر یک مکان برای کشف حجاب یک زن و پلمب آن مکان، کار غیر قانونی است.

از پیامک تا محدودیت دانشگاه

این موارد از آنجایی اعمال می شود که پیامک های مرتبط با حجاب که اخیراً تعلیق شده بود از سر گرفته شده است.

این در حالی است که در آیین نامه جدید انضباطی دانشگاه ها سخت گیری بیشتری در خصوص حجاب مشاهده می کنیم. بنابراین مجازات حجاب و پوشش نامناسب از یک ترم تعلیق به 4 ترم تعلیق افزایش یافت. در روزهای اخیر رئیس کمیسیون قضایی مجلس اعلام کرده بود که به زودی افراد محجوب پیامک خواهند شد و در مرحله بعد در صورت اصرار فرد بر بی حجابی جریمه خواهند شد.

موسی غضنفرآبادی افزود: در این طرح با کشف حجاب، کارت ملی افراد مسدود می شود و تا زمانی که فرد بی حجاب جریمه بی حجابی را پرداخت نکند، تمامی خدمات اجتماعی آنها را بر عهده می گیریم.

میل عجیبی برای رو در رو قرار دادن مردم

در حالی که بسیاری از کارشناسان معتقدند بحث حجاب در کشور بحث برانگیز است و به زور نمی توان آن را پیش برد، گروهی که اتفاقا تعدادشان در مجلس، دولت و نهادهای تصمیم گیری زیاد است، به طرز عجیبی بر اجرای طرح جدید قبل از تصویب اصرار دارند. طرح جدید در مجلس این در حالی است که حتی کارشناسان علوم دینی معتقدند زورگویی در این گونه موارد جواب نمی دهد و منجر به افزایش تقابل بین نقاط مختلف کشور می شود.

در این میان بسیاری از جامعه شناسان بر این باورند که آنچه برخی از مکاتب فکری در ایران به دنبال آن هستند و بر آن اصرار می ورزند، مرزی بین شهروندان ترسیم می کند که جز از هم پاشیدگی جامعه را در پی نخواهد داشت. این در حالی است که ایجاد تغییر در برخی قوانین و روش ها متناسب با زمان و مکان، فضای تفرقه و هرج و مرج را کاهش داده و آرامش سلب شده را به شهروندان باز می گرداند.

دیدگاهتان را بنویسید