اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی منابع آب در لرستان


ساعت: 11:51
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878669

حسن نژاد با اشاره به کاهش 35 درصدی آب پشت سدها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: طرح های احیا و تعادل بخشی منابع آبی در لرستان اجرایی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ داریوش حسنی نژاد در گفت و گو با خبرنگار سفیرفلاک گفت: وجود لایه های حاوی فرآورده های نفتی کم عمق و همچنین حفر چاه در اعماق زیاد منجر به تداخل لایه های زیرزمینی و نفتی می شود.

وی تخریب چاه های خشک را یکی دیگر از دلایل این پدیده برشمرد و افزود: وجود یا نبود توجیه اقتصادی برای این موضوع مستلزم بررسی ها و مطالعات عمیق و دقیق و همچنین وجود آلاینده های نفتی در چاه های آب است. عمدتاً زیر 200 درجه هستند و نمی توان دلیلی بر وجود لایه های نفتی با پتانسیل بالا در منطقه دانست.

مدیرکل آب منطقه ای لرستان از بین رفتن چاه های کشاورزی به دلیل از دست دادن کیفیت آب و به دنبال آن تغییر وضعیت آب از وضعیت آب را از دست دادن این معضل دانست و گفت: برای رفع این مشکل و جلوگیری از خسارت باید ژئوفیزیک را با دقت انجام داد. بررسی‌ها به دقت سفره‌های زیرزمینی و لایه‌های نفت‌دار را شناسایی کردند و از هرگونه حفاری در نزدیکی لایه‌های نفت‌دار اجتناب کردند.

وی افزود: رهاسازی هیدروکربن ها از چاه ها در درازمدت می تواند باعث آلودگی سفره ها و سفره های زیرزمینی شود و استفاده از منابع آب زیرزمینی را غیرممکن می کند. همچنین در صورت استفاده از آب آلوده، احتمال آلودگی لایه های خاک وجود دارد.

حسن نژاد مطالعه و اجرای طرح های توسعه آب از جمله سدسازی را یکی از برنامه های شرکت آب منطقه ای لرستان برای کاهش آب های زیرزمینی عنوان کرد و گفت: دلیل اصلی برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی این است که این امر منجر به افت شدید سطح آب می شود. سفره های زیرزمینی و احتمال غرق شدن دشت ها را در پی خواهد داشت. در این راستا، سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر کشاورزی موظف است سالانه با تعیین الگوی کشت متناسب با وضعیت منابع آبی، مدیریت کافی را در این حوزه اعمال کند.

مدیرکل آب های منطقه ای لرستان گفت: خشکسالی و غرقابی ناشی از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی بیش از تغذیه سفره های زیرزمینی است که به تدریج منجر به فرونشست و تخریب تدریجی سفره های زیرزمینی می شود. اگر ورود فرآورده های نفتی به چاه ها به دلیل حفر بیش از حد چاه ها به منظور استخراج آب بیشتر و ورود به بسترهای حاوی فرآورده های نفتی باشد، می توان این دو را در کنار یکدیگر در نظر گرفت.

حسن نژاد با بیان اینکه اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی منابع آبی از جمله بستن چاه های غیرمجاز از اقدامات شرکت آب منطقه ای لرستان است، خاطرنشان کرد: نصب دستگاه های سنجش هوشمند، اجرای برنامه های اطلاع رسانی و فرهنگ سازی. ، فعالیت گروه های گشت – بازرسی برای جلوگیری از اختلال در حوضه آب، قطع برق و آب بندی چاه های مختل، بررسی متراژ زمین در مجوزهای صادره، راه اندازی سیستم دو طرفه آب و برق، فعالیت 18 گروه های گشت و بازرسی در استان برای جلوگیری از اختلالات حوضه آب از دیگر فعالیت های این شرکت بوده است.

وی گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی نسبت به دوره آماری و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی در فصل کشاورزی، افت سطح آب های زیرزمینی روند رو به رشدی داشته و به دلیل استفاده بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، احتمال کاهش جدی یا کاهش سطح آب زیرزمینی وجود دارد. حتی خشک شدن.«چاه و چشمه در اوج مصرف از جمله شرب، صنعت و کشاورزی دور از انتظار نیست.

حسن نژاد میانگین بارندگی استان را در سال آبی جاری حدود 361 میلی متر عنوان کرد و افزود: این آمار نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 4 درصد افزایش و نسبت به میانگین دوره آماری 34 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل آب منطقه ای لرستان گفت: در حال حاضر حدود 37 درصد از مخازن سد پر است و حجم آب موجود در مخازن نسبت به سال گذشته 35 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: لازم به ذکر است که با توجه به کاهش بارندگی نسبت به دوره آماری و بهره برداری از رودخانه ها در فصل کشاورزی، خروجی رودخانه ها به سمت کاهش می رود و با توجه به بهره برداری از رودخانه ها در اوج مصرف، این امکان وجود دارد. جاده های خشک شدن مسیر رودخانه فصلی در تابستان 1401 است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید