احتمال ابتلا به آسم در کودکان پس از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده / رشد ریه در سن 18 سالگی

طباطبایی فوق تخصص بیماری های ریوی کودکان به اثرات آلودگی هوا بر سلامت کودکان اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ریه های کودکان تا حدود 18 سالگی همچنان در حال رشد است، هر عاملی که در شروع آلودگی هوا موثر باشد می تواند بر ریه و سلامت کودک تاثیر بگذارد. و بروز برخی آلرژی ها و ظهور آسم ممکن است در کودکانی که زمینه بیماری را ندارند رخ دهد.

یک فوق تخصص بیماری های ریوی اطفال به اثرات آلودگی هوا بر سلامت کودکان اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ریه های کودکان تا حدود 18 سالگی همچنان در حال رشد است، هر عاملی که در بروز آلودگی هوا موثر باشد می تواند اثرات نامطلوبی بر روی ریه کودک داشته باشد. . و بروز برخی حساسیت ها و ظهور آسم ممکن است در کودکانی که زمینه بیماری را ندارند رخ دهد.

دکتر سیداحمد طباطبایی در خصوص صحبت های اخیر مبنی بر تغییر ضوابط تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا گفت: به نظر می رسد ترک تحصیل در دسترس ترین ابزار برای کاهش آلودگی هوا باشد چرا که همه ما شاهد هستیم که حداقل در پایتخت در طول تعطیلی. مدارس، ترافیک کاهش یافت.

وی افزود: البته خیلی ها فکر می کنند منشاء این آلودگی فقط خودروهای در حال حرکت هستند، اما اینها تنها منبع آلودگی هوا نیستند، کارخانه های اطراف شهر و وسایل حمل و نقل عمومی که در سطح شهر تردد می کنند نیز هستند. نقش مهمی در ایجاد آلودگی هوا دارند. ما باید به فکر آنها باشیم. برقی شدن اتوبوس ها در شهر، بهبود وضعیت تاکسی ها، ساماندهی موتورهای زیادی که در شهر کار می کنند، بررسی کیفیت سوخت و غیره. نقش بسیار مهمتری در کاهش آلودگی هوا دارند که باید به آن فکر کرد.

وی تاکید کرد: ما هم نمی خواهیم آموزش و پرورش کودکان تحت تاثیر قرار گیرد، اما به نظر می رسد از نظر تصمیم گیران، عدم حضور در مدرسه اولین تصمیمی است که در مواجهه با هوای کثیف می توانند اتخاذ کنند، چرا که اثرات اقتصادی کمتر از یک تعطیلی یا تعطیلی کامل است. کارخانه هایی وجود دارند.

این متخصص بیماری های ریوی کودکان درباره تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت کودکان اظهار داشت: از آنجایی که ریه های کودکان تا سن 18 سالگی همچنان در حال رشد است، هر عاملی که در شروع آلودگی هوا موثر باشد می تواند اثرات نامطلوبی بر ریه و سلامت کودک بگذارد. از سوی دیگر، بروز برخی آلرژی ها و ظهور آسم می تواند در کودکانی که به این بیماری مبتلا نیستند، رخ دهد.

وی افزود: بر اساس مطالعاتی که قبلا انجام شده است، می‌دانیم کودکانی که برای رسیدن به مدرسه مجبور به عبور از بزرگراه‌ها شده‌اند، بیشتر از کودکانی که در مناطقی با هوای کمتر آلوده زندگی می‌کنند، به آسم مبتلا می‌شوند. آلودگی هوا همچنین می تواند بیماری قلبی، مشکلات چشمی و غیره را بدتر کند.

طباطبایی ادامه داد: مونوکسید کربن یکی از آلاینده هایی است که در هنگام آلودگی هوا افزایش می یابد و می تواند باعث سردرد، تحریک پذیری، تهوع، استفراغ، خستگی زودرس و … شود. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، حتی آلودگی هوا نیز مرگ و میر کودکان را افزایش می دهد.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا تنها به معنای آلودگی هوای بیرون از منزل نیست، تصریح کرد: گاهی اوقات وسایل داخل خانه نیز می تواند عاملی برای آلودگی هوا باشد به عنوان مثال گازهای خانگی، بخاری های گاز خانگی و یا در برخی مناطق که از سوخت های غیر گازی مانند چوب استفاده می کنند. و زغال سنگ و … استفاده می کنند، همگی می توانند از نظر آلودگی هوا مشکل ایجاد کنند

دیدگاهتان را بنویسید