احتمال افزایش حقوق بازنشستگان بالای 57 درصد است

احتمال افزایش حقوق بازنشستگان بالای 57 درصد است

براساس ماده 41 قانون کار، دستمزد کارگران بر اساس نرخ تورم و سبد معیشتی در شورای عالی کار تعیین می شود. افزایش دستمزد بازنشستگان نیز متاثر از همین تعیین دستمزد مصوب شورای عالی کار خواهد بود.

بر این اساس، بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، تورم سالانه خانوارها در دی ماه 1401 در کشور به 46.3 درصد رسید. از سوی دیگر برآوردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می دهد که خط فقر در سال 1400 نسبت به سال 1399 حدود 50 درصد افزایش یافته و به سرانه ماهانه یک میلیون و 682 هزار تومان رسیده است که بر این اساس فقر خط یک خانوار سه و چهار نفره به ترتیب 3 میلیون و 700 و 4 میلیون و 541 هزار تومان خواهد بود.

البته آخرین آمار خط فقر و نرخ فقر بر اساس آخرین داده های موجود مربوط به سال 1400 است و خط فقر برای سال 1401 بر اساس برآوردها، 2.85 میلیون تومان به ازای هر نفر جمعیت برای یک خانواده چهار نفره است. 7.7 میلیون تومان. این رقم برای یک خانواده چهار و سه نفره در تهران برای سال 1401 14.7 و 11.9 میلیون تومان برآورد شده است.

در این شرایط، فعالان کارگری معتقدند که دستمزد کارگران و در نتیجه دستمزد بازنشستگان باید به گونه ای تعیین شود که بتواند از قدرت خرید کارگران حمایت کند.

شرایط تعیین دستمزد دشوار شده است
حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار درباره فرصت های تعیین دستمزد سال 1402 می گوید: به نظر من شرایط تعیین دستمزد امسال بسیار سخت تر از سال های گذشته است و دلیل آن هم این است که روند تورم پیش بینی می شود. نمایی

وی با بیان اینکه به نظر می رسد دولت توان لازم برای مدیریت و ثبات اقتصاد را از دست داده است، می افزاید: یکی از نشانه های جدی و آشکاری که می توان به آن اشاره کرد، نرخ دلار است که از مرز 41 هزار تومان عبور کرد. بر اساس پیش‌بینی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس و بانک جهانی در خصوص میزان تورم در ایران، در سال آینده نرخ تورم بالای ۴۰ درصد خواهیم داشت. این نشان می دهد که روند افزایشی قیمت ها ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار کار توضیح می دهد: دولت بر اساس اهداف تعیین شده، نرخ دلار را نسبت به قیمت کالاها 28 هزار و 500 تومان در نظر گرفته است. این رقم چندین برابر رقمی است که در گذشته برای کالاهای اساسی 4200 قید شده بود که این نشانه ها حکایت از افزایش قیمت در سال آینده دارد.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: با این رویکردی که دولت در خصوص افزایش حقوق و مستمری کارکنان و مستمری بگیران در بودجه ۲۰ درصدی در نظر گرفته است، به نظر می رسد با چالش اساسی در کشور برای تعیین حقوق مواجه هستیم و فرآیند تعیین دستمزد به طور کامل برای کارکنان تامین اجتماعی است و مستمری بگیران با مشکل مواجه هستند.

وی خاطرنشان می کند: به نظر من مقاومت دولت در برابر افزایش منطقی دستمزدها یکی از کارهای سختی است که کارگران و مستمری بگیران در روزهای آینده تا پایان سال با آن مواجه خواهند شد.

دولت نمی تواند جلوی افزایش دستمزدها را بگیرد
این کارشناس بازار کار می گوید: پیش بینی من این است که با توجه به شرایط اقتصادی و شاخص هایی که در کشور وجود دارد، دولت نتواند از افزایش دستمزد کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی جلوگیری کند.

حاج اسماعیلی می افزاید: فکر می کنم مجلس قطعا تغییر خواهد کرد و رقم 20 درصد پیشنهادی دولت را افزایش می دهد.

وی بیان کرد: نمی توانیم حقوق سال آینده را زیر 10 میلیون تومان قرار دهیم و این یک واقعیت غیرقابل انکار است و دولت باید در این زمینه انعطاف لازم را از خود نشان دهد.

این کارشناس بازار کار بیان می کند: کارگران باید در آماده باش کامل باشند و این شرایط سختی است که امسال با آن مواجه هستند. باید با حوصله و کار کارشناسی دقیق و منطقی دولت را متقاعد کنند که دستمزدها را با توجه به شرایط اقتصادی افزایش دهد.

حاج اسماعیلی یادآور می شود: حتی فکر می کنم رقم تعیین دستمزد از رقم 57 درصدی سال گذشته بیشتر است و باید ارقامی بالاتر از کارگران و مستمری بگیران مطالبه کنیم تا بتوانیم رقم 10 میلیون تومان را به عنوان حداقل حقوق تعیین کنیم. و حداقل مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی در کشور تعیین شد
این یک واقعیت است و ما باید برای آن مبارزه کنیم و این راهی است که کارگران در روزهای آینده باید صبورانه آن را طی کنند.

وی می گوید: دولت باید با این موضوع به صورت شفاف برخورد کند. این واقعیتی است که اکنون در شرایط سخت اقتصادی کشور با آن روبه‌رو هستیم و باید شرایط معیشتی کارگران و مزدبگیران کشور را درک کنیم و اگر دستمزدها کمتر از آن باشد، فکر می‌کنم مشکلات بیشتر می‌شود.

کسری بودجه در حال افزایش است
این کارشناس بازار کار می گوید: در کنار این موارد باید به چند عامل اصلی دیگر نیز توجه کرد که بیانگر شرایط بحرانی تورم در کشور است. یکی کسری بودجه ای است که در کشور وجود دارد و امسال قطعاً افزایش می یابد و سال آینده به دلیل محدودیت هایی که از نظر سیاسی در حوزه تحریم ها پیش آمد این رقم پیچیده می شود.

حاج اسماعیلی می افزاید: از سوی دیگر افزایش قیمتی که از هم اکنون در کشور آغاز شده با نزدیک شدن به روزهای پایانی افزایش می یابد و در سال آینده با توجه به افزایش حقوق و مستمری ها این روند دوباره دو برابر خواهد شد.

وی بیان می‌کند: بر این اساس پیش‌بینی من این است که تثبیت دستمزد باید با ارقامی بالاتر از سال گذشته و بالای 57 درصد در سطح کشور اندیشیده شود.

این کارشناس بازار کار تصریح می کند: به نظر من نتیجه مذاکرات کارگران و کارفرمایان و دولت برای تعیین حداقل دستمزد کارگران و مستمری بگیران از تامین اجتماعی و سایر رده ها به روزهای پایانی سال خواهد رسید چرا که این روند به بسیار سخت باشد و اختلافات شدید و شرایط سخت برای کارگران پیش بیاید، آنها باید مذاکره کنند و دولت را متقاعد کنند که با تعیین دستمزدها بر اساس سطح تورم و خط فقر موافقت کند.

حاج اسماعیلی خاطرنشان کرد: می دانید که در روزهای اخیر دولت و معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر را برای کلان شهرهایی مانند تهران حدود 15 میلیون تومان تعیین کرده است، بنابراین رقم 20 درصدی که دولت، پیشنهاد شده در بودجه و تمایل. پتانسیل تاثیرگذاری بر مذاکرات شورای عالی کار، کاملا غیر واقعی و دارای تناقضات جدی با شاخص های اقتصادی، نرخ تورم و خط فقر است.

وی خاطرنشان می کند: بر این اساس باید هرچه سریعتر نمایندگان مجلس به این اتفاق واکنش نشان داده و این رقم را تغییر دهند تا راه را برای مذاکرات منطقی در شورای عالی کار باز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید