احتمال خشک شدن دریاچه ارومیه در تابستان آینده بسیار زیاد است

احتمال خشک شدن دریاچه ارومیه در تابستان آینده بسیار زیاد است

محمد درویش کارشناس آب و محیط زیست گفت: در سال ۱۳۷۵ دریاچه ۳۳ میلیارد مترمکعب آب داشت که اکنون این میزان به کمتر از یک میلیارد مترمکعب آب رسیده است، در حال حاضر تقریباً می توان گفت که ما به بدترین وضعیت رسیده‌ایم زیرا سطح دریاچه در حالی که در فصل زمستان هستیم هرگز در سطح فعلی نبوده است، طبق شواهد احتمال خشک شدن دریاچه در فصل تابستان آینده بسیار زیاد است.

یک کارشناس حوزه آب و محیط زیست گفت: دریاچه ارومیه در سال 75 33 میلیارد مترمکعب آب داشت که اکنون این میزان به کمتر از یک میلیارد مترمکعب آب رسیده است، تقریباً می توان گفت به بدترین وضعیت رسیده ایم، زیرا سطح دریاچه هرگز در سطح فعلی نبوده است

محمد درویش درباره وضعیت دریاچه ارومیه در خصوص بارندگی های اخیر گفت: امسال با وجود بارندگی های خوبی که در کشور داشته ایم، میانگین بارندگی حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود 20 درصد کمتر از میانگین بلندمدت و این حوضه است. همچنان از خشکسالی رنج می برد و در صورت ادامه این وضعیت باید خود را برای یک سال خشک آماده کنیم.

وی در گفتگو با ایلانا افزود: جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی و شمال کردستان باید به کشاورزان بگوید که کشت دوم را کنار بگذارند و از کشت های پرآب به ویژه محصولاتی مانند باغ های سیب جلوگیری کنند که می تواند بحران را جدی تر کند و این استان ها با بحران آب مواجه هستند، کشت چغندر به عنوان یکی از پرمصرف ترین اقلام دریاچه ارومیه باید مدیریت شود و سطح زیر کشت آن کاهش یابد، در غیر این صورت شاهد افزایش تولید چشمه های گرد و غبار در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه خواهیم بود. کف بستر دریاچه مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد و تا پایان زمستان بارش ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد، شرایط عادی می شود که البته نمی توان روی آن حساب کرد.

این کارشناس آب و محیط زیست با بیان اینکه اگر به این شیوه مدیریت ادامه دهیم، چشم انداز امیدوارکننده ای برای نجات دریاچه وجود ندارد، تاکید کرد: زمانی دریاچه احیا می شود که بتوان اقتصاد غیرآب محور تعریف کرد، بیشترین – کمتر. بیش از 10 سال باید به سمت آیش حوضه برویم باید به حوزه آبخیز دریاچه ارومیه برویم و حداقل 3.6 میلیارد مترمکعب از منابع آبی دریاچه ارومیه را حداقل 3.6 میلیارد مترمکعب در سال اختصاص دهیم و تامین کنیم. بقیه آب برای بخش های آشامیدنی، صنعتی و کشاورزی است، اما اکنون این اراده در چشم نیست.

وی خاطرنشان کرد: در این 8 سالی که ستاد احیای دریاچه ارومیه فعال است هیچ کاری انجام نشده است. اکنون که این ستاد رسما تعطیل شده و مسئولیت آن به استاندار آذربایجان غربی سپرده شده است که مخالف طرح احیای دولت مرکزی بود. شرایط نشان می دهد که هیچ اعتقادی به داستان احیا وجود ندارد، بنابراین آینده دریاچه واقعا نگران کننده است.

درویش گفت: در سال 1375 دریاچه 33 میلیارد مترمکعب آب داشت که اکنون این میزان به کمتر از یک میلیارد مترمکعب آب رسیده است، اکنون تقریباً می توان گفت که به بدترین وضعیت رسیده ایم زیرا سطح دریاچه در حد است. هرگز در سطح فعلی نبوده است. در حالی که ما در فصل زمستان هستیم، با توجه به شواهدی که وجود دارد این احتمال وجود دارد که دریاچه در فصل تابستان آینده خشک شود.

دیدگاهتان را بنویسید