«احمد توکلی» و فریادهایی که شایسته توجه نیست

«احمد توکلی» و فریادهایی که شایسته توجه نیست

حسام الدین اسلاملو

نامه اخیر هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت به رئیس جمهور بار دیگر با حاشیه هایی همراه شد. نامه ای که نه اولین بود و نه احتمالا آخرین. با همان لحن هشدار دهنده.

احمد توکلی در این نامه تخلفات و جرایم بزرگ وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تامین کالاهای اساسی را افشا کرده و از کتمان، نقض قوانین مادر و ایجاد رانت بی سابقه انتقاد می کند.

به گفته وی، واردات 13 میلیون تن کالاهای اساسی شامل: گندم، ذرت، کنجاله سویا، جو، برنج، روغن و گوشت قرمز و سفید به صورت یکجا از طریق قرارداد با طبقه بندی کاملا محرمانه و بدون رعایت تشریفات قانونی انجام شد. یک شرکت بدون سابقه واردات کالا مبانی، یک داده است! شرکتی که در عمر کوتاه خود حتی یک تن از این کالاها را وارد نکرده است، حالا می خواهد 13 میلیون تن از آن را با ریال دولتی و ارز بانک مرکزی وارد کند!

به گفته توکلی، این قرارداد کاملا محرمانه امضا شد تا روند مبهم و تبعیض آمیز از چشم رسانه های آزاد پنهان بماند.

اما درک عملکرد توکلی زمانی دشوار و حتی پیچیده می‌شود که بدانیم توزیع یارانه‌های دولتی در قالب کالا در وزارتخانه‌های دولتی منشأ یکسری مفاسد است، اما همین چند هفته پیش توکلی از تداوم ارز دولتی برای مواد شیمیایی حمایت کرد. یارانه کود برای کشاورزان! وی به سنت دیرینه سال 1346 اشاره کرد و گفت: کودهای شیمیایی همیشه با ارز دولتی وارد می شد و قیمت یارانه ای داشت. قیمتی که کشاورز ایرانی برای این کود پرداختی در تمام این سال ها نصف قیمت فوق الذکر بوده است. در تمام کشورهای دنیا به ویژه تولیدکنندگان عمده محصولات اساسی کشاورزی کود را با قیمت یارانه ای به کشاورزان می فروشند.

درک عمل

هر طیفی از جریان های اصولگرا و اصلاح طلب گاهی مواضع احمد توکلی را تمجید می کنند و گاه به انتقاد از او می پردازند. رسانه های هر دو جناح مواضع خود را منتشر می کنند. جناح راست گاهی او را متهم می کند که به اصلاح طلبان لطمه می زند و به آسیاب اصلاح طلبان می ریزد و جناح اصلاح طلب نیز از تناقضاتی که در اقدامات سیاسی او می بینند رنج می برد!

هشدارها و افشاگری های احمد توکلی اغلب در قالب نامه و خطاب به مخاطبان خاص در موضوعات مختلف تکرار می شود. اما پاسخی دریافت نمی کنند و تا کنون به پایان نرسیده اند. شاید آنها شاخک های افکار عمومی را نسبت به فساد حساسیت زدایی کرده اند.

افشاگری‌ها و نامه‌های احمد توکلی به نمایندگی از سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت بی‌سابقه است، اما نتیجه عملی نداشته و منجر به توقف فرآیندهای نادرست یا اصلاح رویکردی نشده است. چرا؟

ماجرای جنجالی احمد توکلی

در پرونده کنکور یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به نامه توکلی به رئیس جمهور گفت: آقای توکلی احمدی نژاد را متهم به عدم اعلام مصوبات مجلس کرد و گفت که او دیکتاتور است و احمدی نژاد را به زشتی متهم کرد. اما اکنون او این رفتار را برعکس می کند و می گوید چرا رئیس جمهور قطعنامه را اعلام کرد.

محمدحسین ساعی این رفتار توکلی را جنجالی و نامه او را متنی سیاسی برای به حاشیه کشاندن دولت می داند!

رسانه های طیف اصلاح طلب نیز به ناهماهنگی سخنان توکلی که مدعی مبارزه با فساد بود معترض بودند، اما در جریان رای گیری مجلس در مورد انتخاب کمیسیون رئیسی که به تخلفات کلیباف در شهرداری اشاره شد، توکلی اقدام به کسب درآمد کرد و موضوع را خیلی دیر می‌داند و معتقد است که ممکن است در همان زمان مطرح شده باشد و پیشنهاد جدید یک کار سیاسی باشد، اما سعی نمی‌کند از نهادی که صلاحیت کلیباف را تایید کرده است انتقاد کند و به صراحت نمی‌گوید چه کسی یا زمانی که قالیباف شهردار بود کدام نهاد باید اعلام می کرد!

توکلی که سابقه عضویت در دولت رجایی، نمایندگی مجلس و کاندیدای ریاست جمهوری را در کارنامه خود دارد، مدتی است که به انتقاد از مردم شهرت دارد و برخی او را مردی 180 درجه ای عجیب می دانند.

او به دلیل برخی ناهماهنگی در اعمال و سخنانش متهم شده است که منجر به بی اعتمادی افکار عمومی شده است. عده ای هم به او روانی می کنند که مواضع تند و صریح و گاه بحث برانگیز او تلاشی است برای فراموش نشدن و خواندن نیاتش که هر بار می خواهد به آن اشاره شود.

مخالفان مواضع وی نیز شاهد شاهد هستند، گویا وی در ماه های پایانی سال 95 مدعی افشای فساد و رانت برخی نمایندگان مجلس شده بود اما هیچ گاه مصداق تخلف نمایندگان را ذکر نکرد.

در مورد FATF نیز اتوکلی در ابتدا از حامیان پیوستن به آن بود اما پس از انتقاد جریان رادیکال اصولگرایی از موضع خود عقب نشینی کرد و حتی 180 درجه چرخید.

وی در آذر 97 با اینکه به تصویب لوایح مربوط به FATF خوش بین بود، در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید FATF را بپذیریم و چند شرط را اضافه کرد. اگر آن را نپذیریم، مملکت آسیب بیشتری خواهد دید. وی در سوم آبان ماه نیز تاکید کرد که شبکه های فساد به صورت سازمان یافته با لایحه مبارزه با پولشویی مخالف هستند. اظهاراتی آغاز شد که خشم مخالفان FATF و حمله به آن را برانگیخت. تا جایی که رجانیوز از ساده لوحی احمد توکلی نوشت.

تیم پایدار رسانه ای نیز درباره او نوشت: رفتار و مواضع جنجالی توکلی باعث شد که تحلیلگران او را غیرمتخصص بدانند و مواضعش را سیاسی جلوه دهند.

راست وسط در مقابل راست منتهی الیه

همچنین تحلیل های دیگری از اقدامات و مواضع سیاسی احمد توکلی در سال های اخیر ارائه شده است. به گفته برخی، او به عنوان یکی از نمایندگان واقعی جنبش راست سنتی، از اصول دفاع می کند و وقتی این ارزش ها را ملاک قرار می دهد، شوخی نمی کند.

این در حالی است که به گفته برخی دیگر، توکلی در کنار برخی جریان های راست میانه مانند اعتدال گرایان، جریان کلیباف و جریان باهنر قرار می گیرد و گاه توافق او با اصلاح طلبان دلیلی جز مقابله و مقابله با رادیکال ها ندارد. جریان جبهه پایداری

به هر حال بی عدالتی و فساد گسترده و سیستماتیک در عرصه های مختلف کشور از انتصابات خانوادگی و رعایت نکردن اصل شایسته سالاری گرفته تا رانت خواری و اعطای امتیازات ویژه به خودی ها، بی توجهی به وضعیت تحدیدستان و… سرایت کرد. . ، از این منظر؛ صرف نظر از انتقاداتی که طیف های مختلف به این نماینده مجلس تشخیص وارد می کنند. و با یقین که چیزی که راه به جایی نمی برد، فریادهای احمد توکلی است. آیا می توان از این امید واهی خوشحال شد که رئیس جمهور حداقل نامه اخیر خود و افشای این رانت فاجعه بار را جدی بگیرد و بررسی کند که چرا «واردات 13 میلیون تن کالاهای اساسی بدون رعایت قانون به یک شرکت جدید واگذار شده است»؟!

سمت های احمد توکلی در 12 ماه گذشته

اسفند 1400- نقد انتصابات خانوادگی: توکلی در همایش مبارزه با مفاسد اقتصادی از انتصابات خانوادگی انتقاد کرد و گفت: وزیر حق ندارد از اعضای خانواده خود در مدیریت خود استفاده کند. در زمان تشکیل دولت سیزدهم به آقای رئیسی گفتم که امروز در جنگ هستیم و شرایط امروز کشور ایجاب می کند که ژنرال های متخصص در رأس کار باشند تا بتواند حملات دشمنان را خنثی کند. منشا فساد و ظلم امروز در کشور تضاد منافع است. زیرا برخی از قرارها بر اساس ترجیحات شخصی، خانوادگی و قومیتی است.

اردیبهشت 1401 – نامه ای به رئیس مجلس در مورد دروازه سیسمونی: پس از اختلاف بر سر دروازه سیسمونی، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به کالیبافوس نوشت: به فرض اینکه این موضوع به اعتبار رئیس مجلس لطمه زده باشد. (که دارد)، تنها راه، شفافیت همه چیز است. این وظیفه دکتر کلیباف است که با شفاف سازی ابهامات از رئیس مجلس رفع شود.

مرداد 1401 – آغاز مخالفت با اصلاحیه کنکور: توکلی تا زمان اعلام اصلاحیه کنکور معترضان را همراهی کرد. وی اگرچه از سوی برخی رسانه ها متهم به همراهی با مافیای کنکور شده است، اما معتقد است اقدام وی کاری در راستای تحقق عدالت آموزشی و علیه مافیای معدل است. شهریه پرداختی در مدارس غیردولتی

آبان 1401- هشدار به رئیس جمهور در مورد کمبود کالاهای اساسی: توکلی در نامه ای به رئیس جمهور با رونوشت به کلیه وزرا، معاونان و روسای دولت در خصوص کمبود جدی تولید اقلام اساسی غذایی مانند گندم، جو. و دانه های روغنی در سال آینده به دلیل حذف یارانه کود کشاورزی، هشدار داد.

19 دی 1401 – اعتراض به مصوبه کنکور در نامه سرگشاده به رئیس جمهور: نامه سرگشاده به رئیسی و انتقاد از ابلاغیه رئیس جمهور در مورد کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی. توکلی این مصوبه را خلاف عدالت و خواست اقشار خاص جامعه و بستر مفاسد دیگر می داند.

19 دسامبر 1401 – هشدار در مورد احتمال شورش در تحیدستان: توکلی در ویدئویی با وضعیت بدنی بد و وضعیت جسمانی نامطلوب را نشان می دهد. گفت: نمایندگان عزیز مردم! برادران و خواهران عزیز، اجازه ندهید فقرا علیه ما شورش کنند، بریزند، همه قابلمه ها و تابه ها را جمع کنند. من نمی توانم تا آنجا را ببینم

3 بهمن 1401: نامه به ابراهیم رئیسی و افشای رانت ناشی از واردات 13 میلیون تن کالاهای اساسی بدون رعایت قانون جدید شرکت.

دیدگاهتان را بنویسید