اخبار مهم آموزش و پرورش در مورد ارزشیابی معلمان

اخبار مهم آموزش و پرورش در مورد ارزشیابی معلمان

رضا مرادصحرایی گفت: کنکور 1402 یکی از مسائل مبرم نظام و آموزش و پرورش است چرا که اهمیت کنکور به دلیل نقشی که در ارتقای آموزش و پرورش دارد کمتر از رتبه نیست، بلکه موضوعی است که مهم است و باید به آن توجه شود این است که زیرساخت های امتحانات نهایی را همانطور که انتظار می رود فراهم کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه هفتم بسیار مهم است و این برنامه باید برای یک نظام آموزشی بسیار قوی برنامه ریزی شود تا در اجرای آن مشکلی نداشته باشیم. روح برنامه هفتم بر اساس نظم و انضباط است. بنابراین در نظام آموزشی همه کارکنان باید وظایف خود را به درستی انجام دهند.

وی گفت: در برنامه هفتم طوری برنامه ریزی می کنیم که 50 درصد دانش آموزان به سمت جریان های فنی و حرفه ای هدایت شوند. ایجاد تحول بدون حضور معلمان امکان پذیر نیست، بنابراین باید ارتباط بین نظام آموزشی و معلمان را تقویت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بررسی برخی از اهداف دنبال شده در برنامه هفتم، پرکردن شکاف ادراکی، عاطفی و شناختی معلمان و دانش آموزان، لزوم انحراف 50 درصد دانش آموزان مقطع متوسطه به رشته های فنی و حرفه ای، ضرورت وی تغییر برنامه درسی و کاهش حجم را از جمله اهداف درسی، کمک گرفتن از خانواده ها در امر آموزش، پیوند مدارس، مساجد و منازل به یکدیگر، آموزش با روش های ترکیبی و جذب 11000 معلم عنوان کرد.

رتبه بندی به عنوان یکی از مهم ترین طرح های آموزش و پرورش این روزها بسیار مطرح است و از یک سو نمایندگان اعلام می کنند بهترین طرح را تصویب کرده اند و همه جوانب آن را دیده اند اما از سوی دیگر شاهد هستیم. که هنوز مشکلاتی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد.

از سوی دیگر معلمان مطالبات صنفی دیگری نیز دارند که باید به آنها رسیدگی شود تا شاهد تکرار حادثه تلخ عدم پرداخت حقوق معلمان در شب بیرم نباشیم. رتبه بندی نیز برای معلمان و مستمری بگیران در آموزش و پرورش یک اصل مهم تلقی می شود چرا که می تواند درآمد و حقوق و مزایای آنان را در این وضعیت بد اقتصادی بهبود بخشد و از نظر معیشتی کمک بزرگی به خانواده معلمان باشد.

از یک سو نمایندگان مردم بر حمایت از معلمان اصرار دارند اما از سوی دیگر شاهد هستیم که دولت در تامین منابع برای معلمان مشکل دارد. اما برخی از نمایندگان مجلس معتقدند دولت باید مصوبه یکسان سازی و همچنین رتبه بندی معلمان را به درستی اجرا کند.

با علی اصغر هانی نماینده شاهرود و میامی در شورای اسلامی و عضو کمیسیون تلفیق درباره وضعیت آموزش و پرورش و مطالبات معلمان گفتگویی ترتیب دادیم. وی در این گفتگو به بیان نکات مهمی در خصوص مطالبات معلمان و نحوه پیگیری آن از سوی مجلس پرداخت.

مجلس به طور هدفمند وارد مقوله آموزش شد و یکی از موضوعات چالش برانگیز و جدی ما رتبه بندی معلمان بود. این طرح در مجلس تصویب شد و انتظار داشتیم که وزارت آموزش و پرورش با همان اختیارات مجلس، آیین نامه خوب و محکمی برای تصویب شورای اسلامی بر اساس رتبه بندی معلمان بنویسد، اما این اتفاق نیفتاد.

دغدغه وزیر آموزش و پرورش همیشه در مجلس دوازدهم وجود داشته است، بنابراین تنها وزیری که از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور رای نیاورد، وزیر آموزش و پرورش بود چون قانع نشدیم و در جلسات و کمیته ها و جلسات فنی و تخصصی. که با وزرا داشتیم، تنها وزیری که نتوانست مجلس را قانع کند آموزش و پرورش بود.

ما نمایندگان نیز اطلاعات و مطالباتی را که از وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده بودیم از معلمان دریافت کردیم نه از کادر آموزش و پرورش و به دنبال فردی بودیم که کلاس و مدرسه را بفهمد و در شهر و روستا خدمت کند. و مناطق فقیر، یا کل وجود . چرخه آموزش را درک کنید و سکاندار امور باشید. اگر این اتفاق می افتاد، قطعاً مصوبه ای که بعد از طرح رتبه بندی نوشته شد، بسیاری از مشکلاتی را که متاسفانه امروز دارد، نداشت.

متاسفانه سند تحول آموزش و پرورش از سال 1389 مسکوت مانده و هیچ اقدامی در مورد سند اصلی تحول آموزش و پرورش صورت نگرفته است. بهترین کاری که مجلس یازدهم انجام داده همسان سازی است که ناقص است و ما به دنبال اجرای آن هستیم چرا که این طرح نیاز به اجرا دارد و می تواند تحول خوبی در آموزش و پرورش به ویژه برای بازنشستگان ایجاد شود.

اگر همان روزی که طرح را تصویب کردیم، وزارت آموزش و پرورش و کادر آموزشی یک چارچوب نظارتی قوی و خوب و منطبق با مصوبات می نوشتند، مطمئناً اتفاق خوبی می رسید. یکی از نکاتی که امروز به آن نگاه می کنیم، وزارت آموزش و پرورش است. در این زمینه با وزارت آموزش و پرورش تماس گرفته ایم و در حال رایزنی با دولت هستیم تا بتوانیم وزیر قوی تعیین کنیم.

* شکایت شما چیست؟
امروز دیدگاه کارکنان آموزش و پرورش در وزارت کشور با آموزش و پرورش متفاوت است، افرادی که باید آیین نامه را بنویسند باید افرادی باشند که از پایین ترین رده ها کار کرده اند و همه از زیر و بم کار اطلاع دارند. ، اما این نگاه که امروزه در ستادهای آموزشی شاهد هستیم که هیچ راهی برای حل مشکلات آموزش و پرورش در سراسر کشور وجود ندارد که یکی از نقاط ضعف است.

مجلس یازدهم برای رتبه بندی جدی است و تا زمانی که کیفیت نداشته باشد دست از تلاش بر نمی دارد. اگر این طرح با جدیت اجرا شود بخشی از مشکلات آموزش و پرورش حل می شود. هم دولت و هم مجلس به این نتیجه رسیده اند که جامعه آموزش و پرورش به جز بحث حقوق نیازهای دیگری دارد، بنابراین نگاه دولت به آموزش و پرورش باید تغییر کند.

* و این اعتراض به معلمان نیز منجر شد
امروز می بینیم که گاهی معلمان برای اعتراض به مجلس می آیند و حق اعتراض دارند. امروز که اختلاف و تبعیض وجود دارد و گاهی اتفاقاتی می افتد، می فهمیم که بی تدبیری بوده و گاهی می توانستند بهتر و قوی تر عمل کنند. مثلا شب بیرم و پرداخت نشدن معلمان همه را تلخ کرد، پس باید از دولت پرسید که چرا از ابتدا این کار انجام نشد و منتظر ماندیم تا ذائقه همه تلخ شود. اگر این امکان وجود نداشت، چرا انجام شد؟ بدیهی است که بی فکر بوده و نتیجه آن استعفای وزیر آموزش و پرورش بوده است، اما خود وزیر مقصر نیست، کارکنان این وزارتخانه باید آنها را انجام می دادند که موتور اصلی این سازمان بزرگ است.

مجلس نمایندگان به طرح همسان سازی و رتبه بندی و برخی چالش های دیگر مانند مدارس، تجهیزات، مدارس فرسوده و… نگاه ویژه ای دارد. فاصله طبقاتی بین آموزش و پرورش و معلمان از نظر حقوق و رتبه در برخی ادارات بسیار زیاد است، نمی خواهیم بگوییم که همه اینها به این زودی حل می شود، زیرا متأسفانه این فاصله در مدت زمان طولانی افزایش یافته است و حتی برخی از تفاوت درآمد تفاوت فرش و تاج و تخت است به همین دلیل مجلس به دنبال مطالبات جدی از معلمان و آموزش و پرورش است.

* از مدارس شاهرود و میامی و نیازهای مردم بگویید
ما در استانی زندگی می کنیم که باید از نظر امکانات و نیروی انسانی متعادل باشد. چرا در برخی از شهرستان های استان از نظر کلاس های آموزشی، امکانات و تجهیزات آموزشی، مدارس و … چنین تفاوتی می بینم؟ چرا باید سرانه مدارس در یک شهر متفاوت از شهرهای دیگر باشد؟

برخی می گویند خیرین مدرسه شاهرود و میامی حضور ندارند. نه، اینطور نیست. سازمان تعمیرات که وزیر آموزش و پرورش است باید به گونه ای برنامه ریزی کند که مدارسی که از راه دور هستند و کمترین امکانات را دارند در اولویت قرار گیرند. بسیاری از مدارس شاهرود و میامی از حداقل امکانات آموزشی هم برخوردار نیستند. امروزه بسیاری از مدارس ما هستند که حتی حیاط آسفالت ندارند و یا مشکل کلاس، سرمایش و گرمایش دارند. همان مدرسه در شهر دیگر از همه لحاظ تضمینی است. این اختلافات باید در داخل استان حل شود و به وزارتخانه بازگردانده نشود.

دیدگاهتان را بنویسید