اختفای بانک ها هنگام رفع موانع تاسیسات مسکونی و تولیدی/


ساعت: 09:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1896447

اگرچه انتظار می‌رفت بانک‌ها در پرداخت وام‌های طرح نهضت ملی مسکن کمک بیشتری کنند تا ساخت و ساز با وام‌های بانکی پیش برود و متقاضیان به این پروژه خوش‌بین باشند، اما ۲۶ بانک و موسسه اعتباری در پرداخت این وام‌ها عملکرد خوبی نداشته‌اند. وام تا کنون

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; پس از تصویب قانون جهش مسکن در مجلس شورای اسلامی، ۲۷ بانک و موسسه اعتباری ملزم به پرداخت تسهیلات مورد نیاز این طرح شدند و بر اساس این طرح برای هر بانک سهمیه ای تعیین شد و بیشترین سهمیه مربوط به بانک مسکن بود. با 63 هزار میلیارد تومان دو بانک هر دولت دیگری مسئولیت پرداخت 42 هزار میلیارد تومان را بر عهده گرفت.

برای سایر بانک ها ارقام متفاوتی از 30 میلیارد تومان تا 39 هزار میلیارد تومان تعیین شد.

عملکرد تقریبا صفر 26 بانک در تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن


این مشکل زمانی بیشتر نمایان شد که با وجود گذشت بیش از یک سال از آغاز اجرای این طرح، بانک ها هنوز عملکرد چندانی در پرداخت تسهیلات این طرح نداشته اند. جهش در تولید مسکن ارائه نکرده است

بیشتر بخوانید:
چگونه بانک ها به افزایش قیمت مسکن دامن می زنند؟ / سرمایه داری و تورم عامل بحران مسکن در کشور

البته حدود یک ماه پیش سهمیه اعتباری دو بانک دولتی دیگر که در ابتدای طرح تعیین شده بود، به بانک مسکن سپرده شد که آن هم مبلغ زیادی نیست؛ در حالی که این سهمیه اعتباری در اختیار بانک مسکن قرار گرفت. یکی 72 میلیارد بدهکار بود و دیگری موظف به پرداخت 75 میلیارد تومان بود.

این روزها آخرین اخبار حاکی از آن است که مدیرعامل شرکت عمران شهرک های جدید اعلام کرده است که سهم بانک مسکن در اجرای طرح ملی ترافیک رو به پایان است و برای تسریع در تکمیل این طرح نیازمند کمک سایر بانک ها هستیم. پروژه ها .

این در حالی است که بانک ملت اخیرا پروژه هایی را اجرا کرده است جنبش ملی مسکن شرکت کرد و شرکت ساختمانی شعبه این بانک وارد عرصه ساخت و ساز شد.

آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن بر اساس داده های وزارت راه و شهرسازی از اختصاص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد زمین خبر می دهد. برای 621 هزار واحد دارای مجوز، 622 هزار متقاضی در بانک مسکن حساب باز کرده اند و بیش از 430 هزار واحد به مرحله پایه گذاری رسیده اند.

وزیر راه و فواید عمومی: پروژه ها با وام بانکی پیش می رود

با این حال انتظار می رود علاوه بر انتظار پرداخت به موقع از سوی متقاضیان، بانک ها در بازپرداخت وام های این طرح کمک بیشتری کنند. به ویژه اینکه طبق وعده وزیر راه و شهرسازی پروژه ها با استفاده از وام بانکی پیش می رود تا متقاضیان نسبت به این پروژه خوش بین باشند.

این در حالی است که طبق آمار وزارت راه و شهرسازی امسال 100 هزار واحد مسکونی افتتاح می شود.

به گفته کارشناسان، یکی از مهمترین موانع تحقق ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، عملکرد سیستم بانکی در پرداخت است. تاسیسات ساخت و ساز مسکن خوب.

طبق آمار همه بانک ها به جز بانک مسکن از سهمیه 300 هزار میلیارد تومانی که بر اساس قانون جهش تخصیص یافته بود. تولید مسکن برای ساخت مسکن باید بودجه اختصاص می دادند، کمتر از 20 میلیارد تومان به این بخش پرداخت کرده اند. به عبارت دیگر نرخ تبدیل تقریباً صفر بود.

واضح است که برنامه برای ادامه این وضعیت است نهضت ملی مسکن و وعده رئیس جمهور برای ساخت یک میلیون خانه در سال با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

جریمه مالیاتی برای بانک های نامنظم


شایان ذکر است که قانون افزایش، عدم همکاری بانک ها را پیش بینی کرده و برای بانک های متخلف مجازات مالیاتی در نظر گرفته است. بر اساس تبصره 5 ماده 4 قانون فوق، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است از بانک ها و مؤسسات اعتباری ناراضی معادل 20 درصد مالیات وصول و به خزانه داری کل کشور واریز نماید. پیش فرض مطابق با این ماده.

در نتیجه لازم است سازمان امور مالیاتی طبق تعهدات قانونی خود در اسرع وقت نسبت به اعمال جریمه برای بانک های متخلف اقدام کند.

همچنین برای تشویق بانک‌هایی که قانون را رعایت کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود نسبت ذخیره قانونی این گونه بانک‌ها کاهش و نسبت ذخیره قانونی برای بانک‌های متخلف افزایش یابد.

3407ca4f 19c4 4b87 8cca e65d39f37f53 خبر خاکستری

کمتر از دو درصد تسهیلات مسکن در نظر گرفته شده است


نکته جالب این است که نظام بانکی در 6 ماه گذشته تنها 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات معادل 1.9 درصد تعهد قانونی خود به جنبش ملی مسکن پرداخت می شود و در عمل این بخش از اقتصاد کشور قصد ایفای وظیفه خود در تامین مالی نهضت ملی مسکن را ندارد. در این شرایط اتفاق می افتد که ساخت و ساز مسکن به عنوان موتور اقتصادی نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور دارد.

در نتیجه چهار بانک ملی ملت، تجارت و پارسیان در مجموع 9.7 میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن پرداخت کردند که متعهد به پرداخت 119 هزار و 625 میلیارد تومان تسهیلات شدند.

از سوی دیگر بانک املاک نیز 13.5 هزار میلیارد تومان دارد تاسیسات ساخت و ساز مسکن به مردم داد در حالی که طبق قانون موظف است 63 هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن بپردازد.

آمار کلی واریز مسکن از سوی سیستم بانکی نشان می دهد که این بخش از تامین مالی نظام اقتصادی کشور ربطی به ساخت مسکن ندارد و به وعده رئیس جمهور اهمیتی نمی دهد.

توزیع 20 درصد از ابزار پرداخت بانک ها در حوزه ساخت و ساز مسکن


اقبال شکری عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا و با اشاره به مصوبه قانون بودجه 1400 در خصوص تخصیص 20 درصد تسهیلات پرداختی بانک ها در حوزه ساخت و ساز مسکن گفت: بر اساس این مصوبه یک میلیون و 200 هزار خانوار واجد شرایط بدون سرپناه هستند و برای خانه دار شدن 300 میلیون تومان تجهیزات ساختمانی دریافت می کنند.

این معاونت با اشاره به اینکه امروز اجرای رفع موانع و حمایت از تولید مسکن در دست بانک ها است، وی گفت: همه مسئولان اجرایی باید زمینه را برای تحقق شعار سال و در حوزه مسکن، وزارت راه و بانک مرکزی به دلیل تاخیر در سیستم بانکی فراهم کنند. در پرداخت قسط ساخت بلوک مسکونی بیش از تسهیلات باید تجارت کنند و کوتاهی سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات بدیهی است و باید طبق قانون عمل شود.

دیدگاهتان را بنویسید