اخراج فرهنگیان به دلیل نرفتن به نماز جمعه و داشتن لمینت

اخراج فرهنگیان به دلیل نرفتن به نماز جمعه و داشتن لمینت

به گفته برخی از معلمان؛ در حالی که چند ماهی بود تدریس می کردند و همه دوستان و آشنایان آنها را به عنوان معلم می شناختند، از طرف سیستم آموزشی به آنها گفته شد که رد شده اند و باید مدرسه را ترک کنند.

این افراد به دلیل عدم شرکت در موکب ها، اجتماعات، نماز جمعه و موارد مشابه امتیاز لازم را برای قبولی در انتخاب رشته تحصیلی کسب نکرده اند و این افراد معتقدند مشکلات دیگری هم داشته اند که باعث شده شغل یک نفر را رها کنند. معلم در میانه سال تحصیلی گذشت

همچنین برخی از این معلمان مدعی هستند که در مصاحبه حضوری انتخابی امسال به دلایلی از جمله غفلت از نماز، عدم حضور در اجتماعات، عدم حضور در نماز جمعه، عدم حضور قلب در جمع، رد شده اند. دعا، لمینیت دندان و غیره.

این معلمان اکنون از آموزش و پرورش سوال کرده اند که چرا قبل از آزمون استخدامی در دفترچه راهنمای استخدامی اعلام نمی کنند که معیارهایی مانند حضور در نماز جمعه یا اجتماعات برای قبولی شغل معلمی مهم است تا افرادی که چنین سوابقی را ندارند واجد شرایط باشند. برای کار روی معلم داوطلب و شرکت در آزمون استخدامی سایر سازمان های دولتی.

در همین رابطه سید امیر محمد خراسانی، نماینده وزیر گزینش و دبیر ستاد مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش در گفت وگویی گفت:

«برخی از داوطلبان آزمون استخدامی که به عنوان معلم مهر ابتدایی وارد آموزش و پرورش شده اند و در مدارس تدریس می کنند، پس از چند ماه تدریس در مدرسه، رد شده اند! چرا باید شاهد این مشکل باشیم که بعد از سه ماه تدریس به برخی از معلمان می گویید و در حالی که همه آشنایان و اقوام او را به عنوان معلم شناخته اند، دیگر اجازه تدریس ندارید و در انتخاب نهایی مردود می شوید! همچنین برخی از معلمان که موفق به دریافت تاییدیه نهایی انتخاب خود نشدند، دلیل رد شدن خود را به دلیل سهل انگاری در نماز، عدم حضور ضعیف در مجالس، بالا انداختن ابرو یا لمینت دندان ها عنوان کردند! آیا شما این اظهارات را تایید می کنید؟”

قانون گزینش آموزش و پرورش در سال ۱۳۷۴ به تصویب مجلس رسید و پس از مدتی به تمامی وزارتخانه ها تعمیم یافت. همچنین در سال 1356 مفاد اجرایی این قانون به تصویب رسید. بر این اساس هرگونه اقدام در گزینش باید طبق قانون باشد.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا قانون گزینش به عنوان نمونه مشخص کرده است که چه مواردی منجر به امتناع از انتخاب افراد می شود؟ او گفت نه؛ اینها نکاتی است که برخی بیان می کنند، مثلا یکی از معلمان قبول شده در آزمون اخیر که موفق به کسب سهمیه لازم برای تایید نهایی در گزینش نشد، مدعی شد به دلیل «عدم طهارت نماز» مردود شده است! وقتی پرونده اش را بررسی کردم، مشخص شد که اصلا اینطور نیست!»

«حرف مصاحبه‌کنندگان می‌تواند در بین افرادی که مردود شده‌اند شک و شبهه ایجاد کند و ما هیچ‌وقت افراد را رد نمی‌کنیم چون مثلاً ریشه مو معلوم است و مشکلاتی از این دست.

«ابزار انتخاب شامل «تحقیق، مصاحبه و تحقیق توسط وزارت اطلاعات» است. همچنین طبق بند 2 قانون گزینش، شرایط عمومی افراد به شرح زیر است:

اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان، التزام عملی به احکام اسلام، ایمان و وقف به ولایت فقیه، نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی، فقدان فسق و فجور اخلاقی، عدم محکومیت به سابقه کیفری مؤثر. و مستقل از مواد مخدر، عدم وابستگی به مواد مخدر و سازمان ها، حامیان احزاب و تشکل ها و در این موارد با وزارت اطلاعات مشورت می کنیم.

دبیر ستاد مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش در خصوص اینکه آیا بنا به ادعای برخی از معلمان رد صلاحیت شده در گزینش امسال، حضور ضعیف در مجالس، سهل انگاری در نماز و مواردی مانند روکش دندان و… آیا افراد رد صلاحیت شده اند؟ وی تصریح کرد: قانون گزینش آئین نامه ای دارد و ضوابط انتخاب داوطلبان را مشخص می کند. همچنین پست های آموزشی به عنوان مشاغل خاص و حساس تعریف می شود و از این رو انتخاب داوطلب برای آنها حائز اهمیت است. انتخاب مناسب، ملاک جذب معلم در موارد تقاضای بالا یا آزمون های استخدامی است.

وی معیارهای انتخاب را اینگونه تشریح کرد:

«ولایت فقیه، داوطلب شدن در تشکل‌های انقلابی، داوطلبی در هیئت‌های مذهبی، شرکت در نماز جمعه و جماعت، شرکت در راهپیمایی، انتخاب چادر (البته به این معنا نیست که اگر کسی خیمه، مردود می شود، اما امتیاز است) کمتر می شود)، اصرار بر رعایت پوشش اسلامی و انتخاب دوستان مناسب، کسب رتبه های علمی، دینی و فرهنگی در مناطق محروم.

در صورتی که امتیاز کسب شده توسط فردی کمتر از 56 باشد، واجد شرایط انتخاب نمی باشد. همچنین تا زمان تایید وضعیت استخدامی معلمان رسمی، گزینش می تواند وارد پرونده آنان شود، اما پس از انتصاب، وضعیت به تغییر وضعیت می رسد. رسمی، دیگر مجاز نیست. ما وارد نمی‌شویم مگر در شرایط خاص، مانند تغییر سمت یا مأموریت خارج از کشور».

چگونه می توانم این موارد را بررسی کنم؟ وی توضیح داد: انتخاب ابزارهایی در اختیار دارد، به عنوان مثال ما از ابزارهای پژوهشی برای تشخیص شهرت فسق استفاده می کنیم.

بررسی محل سکونت، اشتغال و تحصیل به همراه مصاحبه و استعلام، ابزارهای انتخابی است، هرچند قانون تاکید دارد که نظارت ممنوع است و ما مجاز به انجام آن نیستیم.

در نظرسنجی محل سکونت، ممکن است برخی از همسایگان به دلیل مشکلی که با فرد دارند، تعبیر خوبی از او نداشته باشند، اما در فرآیند انتخاب، محدود به این فرآیند نیستیم، بلکه محل کار فرد و تحصیلات نیز مورد بررسی قرار می گیرد و اگر در این دو مورد از فرد مورد توجه قرار گیرد باید توجه داشت که تاکید می کنیم در مطالعه محل سکونت باید بررسی بیشتری صورت گیرد و از افراد دیگر نیز سوال شود.

همچنین اگر فردی به رد پرونده خود در مراکز گزینش اعتراض داشته باشد، می تواند درخواست تجدید نظر کند تا پرونده او توسط مصاحبه کننده دیگری بررسی شود.»

دیدگاهتان را بنویسید