ادارات را ببندید، ضرر کمتر از تعطیلی مدارس است

محمدمهدی کاظمی با هشدار نسبت به کاهش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گفت: تعطیلی مدارس و آموزش مجازی به هیچ وجه مطلوب نیست و مورد قبول وزارت آموزش و پرورش و خانواده دانش آموزان نیست و همه از این وضعیت گلایه دارند. زیرا آموزش مجازی در بهترین شرایط می تواند تا 60 درصد موثر باشد.

وی افزود: علاوه بر آموزش، موضوع تربیت دانش آموز نیز حائز اهمیت است، باید توجه داشت که مشکلات تحصیلی و رشد اجتماعی دانش آموزان تنها از طریق حضور در مدرسه، برقراری ارتباط و زندگی مشترک شکل می گیرد.

ادارات را ببندید، آسیب کمتر از تعطیلی مدارس است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از همه مسئولان به ویژه بخشداران تقاضا داریم تعطیلی مدارس را آخرین راه حل تلقی کنند، حتی اگر مجبور به تعطیلی برخی واحدهای اداری و ادارات کنترل آلودگی هوا باشیم، شاید این امر تعطیل شود. مضرات نسبت به تعطیلی مدارس باید کمتر باشد.

تعطیلی مدارس تاثیر چندانی در کاهش مصرف گاز ندارد

کاظمی ادامه داد: تعطیلی مدارس در سراسر کشور به دلیل آلودگی هوا فراگیر نیست و در شهرهای بزرگ به ویژه استان تهران شاهد این معضل هستیم. فرهنگ مصرف بهینه انرژی ایجاد شده است، در حالی که غیبت تأثیر چندانی در کاهش مصرف گاز ندارد.

عصرها و پنجشنبه ها برای جبران تعطیلات

وی در خصوص جبران تعطیلی های اخیر مدارس گفت: برای جبران افت تحصیلی و آسیب های ناشی از یادگیری دانش آموزان باید از تمام ظرفیت های موجود استفاده کرد که یک راه حل استفاده از نوبت عصر و پنجشنبه به عنوان تنها زمان در دسترس آموزش و پرورش است. برای جبران افت یادگیری در طول سال دانشگاهی است و باید منابع لازم برای استفاده از این ظرفیت ها فراهم شود.

شهریه جبرانی سال گذشته پرداخت نشده است

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تابستان امسال پس از دو سال تعطیلی آموزش حضوری به دلیل وضعیت کرونا، در ستاد کرونا و با موافقت رئیس جمهور، اجرای «تعمیق» و تثبیت آموزش” یک طرح مصوب برای جبران ریزش شهریه است، اما به دلیل عدم اعتبار، هنوز شهریه معلمان پرداخت نشده است! امیدواریم تا پایان سال 1401 این اعتبار توزیع شود.

کاظمی ادامه داد: باید در تعطیلات آخر برای کلاس های جبرانی ثابت قدم باشیم و در صورت تامین منابع می توان این کار را انجام داد، البته هیات مدیره مدرسه می تواند از گزینه های دیگر از جمله گروه های جهادی و معلمان علاقه مند به آموزش و پرورش برای جبران این افت استفاده کند. در یادگیری دانش آموزان برنامه ریزی کنید، همچنین می توانید از ظرفیت درآمد اختصاصی و کمک های خیرین استفاده کنید.

وی گفت: هیأت های آموزش و پرورش استان ها در راستای تعطیلی های اخیر و غیبت های مدارس، آموزش های جبرانی را برای دانش آموزان اجرا کنند.

کاظمی در پاسخ به این سوال که آیا درخواست بودجه ای برای برگزاری کلاس های جبرانی ارائه کرده اید، گفت: ردیف مستقلی در بودجه آموزش و پرورش برای سال 1402 قبل از ارسال لایحه به مجلس برای جبران افت شهریه ناشی از ویروس کرونا و تعطیلی مدارس وجود دارد. . ما آن را معرفی کردیم اما این موضوع به عنوان ردیف جداگانه در سازمان برنامه و بودجه لحاظ نشد و باید منتظر تصویب بودجه باشیم تا ببینیم چه می شود یا اعتبارات دیگری از طریق مصوبات ستاد تاج تخصیص می یابد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا ابلاغیه ای برای برگزاری کلاس های تقویتی به مدارس ارسال شده است؟ از آنجایی که این فرآیند به عهده هیئت مدیره مدرسه است، اگر مدرسه ای به این نتیجه برسد که به کلاس تقویتی نیاز ندارد، تکلیف جبران نقصان یادگیری دانش آموزان چه می شود؟ وی گفت: ابلاغیه ای خطاب به مدارس نداشته ایم زیرا شرایط در استان ها متفاوت است و در بسیاری از مناطق به دلیل آلودگی هوا تعطیلی نداشته ایم و کلاس های حضوری برگزار می شود. برای شهرهای بزرگ، شورای آموزش و پرورش استان تعداد روزهایی را برنامه ریزی می کند که در طی آن آموزش حضوری اجرا نشده است.

کاظمی با اشاره به پیامدهای افت تحصیلی دانش آموزان خاطرنشان کرد: علاوه بر افت تحصیلی، سلامت دانش آموزان آسیب می بیند و در دوران کرونا شاهد افزایش چاقی در بین دانش آموزان بودیم و رشد اجتماعی دانش آموزان با مشکلاتی مواجه شد و خانواده ها نیز با مشکل مواجه شدند. این آسیب را به خوبی احساس کنید.

کاهش نمرات دانش آموزان

وی ادامه داد: با تعطیلی مدارس دانش آموزان تجربه حضور در جمع دوستان و با هم بودن را ندارند، بسیاری از مهارت ها از طریق حضور در جامعه محقق می شود، همچنین از نظر تحصیلی نیز شاهد افت عملکرد دانش آموزان در نتایج کنکور و در تمامی شاخه ها نظریه ای در مورد افت میانگین نمرات وجود داشت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمرات دانش‌آموزان تأثیر خاصی بر پذیرش دانشگاه دارد، حضور دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس از الزامات دانش‌آموزان و خانواده‌ها است. فرآیند یادگیری البته امتحانات خردادماه در سال تحصیلی جاری برگزار نشد، بنابراین تحلیلی نداریم، اما امتحانات داخلی و ارزیابی معلمان نشان دهنده اختلال در یادگیری دانش آموزان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرایط همه مدارس یکسان است و آیا تمامی مدارس دولتی غیردولتی و استثنایی به ویژه در دوره دوم متوسطه به دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند؟ وی بیان کرد: تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا دستور استاندار است و غیبت در همه مدارس لحاظ شده است، هرچند ممکن است برخی مدارس در ایام تعطیلات غیبت داشته باشند اما در اکثر مدارس حضور نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید