اداره مالیات کشور قاجار رئیس مردم تحت فشار است رکورد مالیاتی 42 سال گذشته شکسته شد

اداره مالیات کشور قاجار رئیس مردم تحت فشار است رکورد مالیاتی 42 سال گذشته شکسته شد

روز جدید برخی کارشناسان نظام مالیاتی جدید را با نظام مالی دوره قاجار مقایسه کرده اند. در زمان فتحعلی شاه مالیات ایران پنج کرور تومان تعیین شده بود و مضمون له بدون توجه به درآمد سالانه خود باید مالیات ثابت را می پرداخت. در زمان وکیل الملک ثانی در سال های ۱۲۹۱-۱۲۹۴ هجری قمری در کرمان به دلیل رکود اقتصادی مردم در پرداخت مالیات دچار مشکل شدند. میرزا مهدیهان، کلانتری کرمان نیز به احترام رعیت، میزان مالیات را افزایش داد. مشابه نظام مالی دوره قاجار که انواع مالیات های جدیدی را بر افرادی مانند «باج، سیورست، ایسدار و کلکان» وضع می کرد. در حال حاضر، اشتهای قابل توجهی در نظام مالی کشور برای گسترش تعرفه های سودآور برای دولت وجود دارد، صرف نظر از وضعیت کلی نه چندان خوشایند اقتصاد.

هیرش سعیدیان – با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، در بودجه سال 1401 مقرر شد که 526 میلیارد تومان از مجموع 664 میلیارد تومانی دولت سیزدهم از محل درآمد مالیاتی تامین شود. این مبلغ حداقل دو برابر مالیات های جمع آوری شده در 42 سال گذشته است. دولت از میان دو راه اصلاح ساختارها، یعنی کاهش و کاهش هزینه ها یا اخذ مالیات بیشتر، گزینه دوم را انتخاب کرد.

داود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی و یکی دیگر از مدیران دانشگاه امام صادق در دولت از اخذ 112 درصد از مالیات های بودجه ای خبر داد. دولت 306 هزار و 16 میلیارد تومان در قالب مالیات بدون احتساب مالیات و حقوق ورودی وصول کرده است.

اخیرا شورای پول و اعتبار مصوب کرده است که اگر حساب بانکی بیش از 100 تراکنش سپرده در ماه داشته باشد و 35 میلیون تومان در تراکنش ها جابه جا شود، باید مالیات پرداخت کند. این در حالی است که اصغر ابوالحسنی، معاون بانک مرکزی گفت: اگر فردی با وجود محدودیت 35 میلیون تومانی مدعی تجاری نبودن حسابش باشد، می تواند مدارک خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه کند. با توجه به این ادعاها، در واقع، اصل بر گناه و ماهیت تجاری حساب است، به گونه ای که خود شخص باید خطر از دست دادن قابل توجه زمان، دویدن متعارف و حفاری با بوروکراسی مخرب دولتی را بپذیرد تا ثابت کند که حساب تجاری نیست در عین حال، احتمالاً با در نظر گرفتن میزان مالیات زیر یک میلیون تومان برای حسابی با گردش مالی حداقل 35 میلیون تومانی، بسیاری ترجیح می دهند به جای شرکت در یک پروسه طولانی دادگاه، مبلغ تعیین شده مالیات را پرداخت کنند.

محمدرضا نجفی منش، رئیس کمیته بازرگانی اتاق تهران، اخیرا گفته است که ایران رتبه اول مالیاتی منطقه و یکی از بالاترین نرخ‌های دریافت مالیات در جهان را کسب کرده است. این در حالی است که به گزارش الشرق الوسط، کابینه عربستان سعودی به ریاست سلمان عبدالعزیز اخیراً با ایجاد بازارچه های 100 درصدی معاف از مالیات در بسیاری از ورودی های دریایی، مرزها، بنادر و فرودگاه های این کشور موافقت کرده است.

حتی شهرداری تهران نیز اخیراً از پمپ بنزین‌های مستقر در بازار تهران تقاضای هزینه‌های اضافی کرده است.

فشار مالیاتی دولت بر مردم در بحبوحه تحریم ها و رکود اقتصادی موجب اعتراض تجار در شهرهای مختلف از جمله تهران، شیراز و اصفهان شده است.

برخی کارشناسان نظام مالیاتی جدید را با نظام مالی دوره قاجار مقایسه کرده اند. در زمان فتحعلی شاه مالیات ایران پنج کرور تومان تعیین شده بود و مضمون له بدون توجه به درآمد سالانه خود باید مالیات ثابت را می پرداخت. در زمان وکیل الملک ثانی در سال های ۱۲۹۱-۱۲۹۴ هجری قمری در کرمان به دلیل رکود اقتصادی مردم در پرداخت مالیات دچار مشکل شدند. میرزا مهدیهان، کلانتری کرمان نیز به احترام رعیت، میزان مالیات را افزایش داد.

در حال حاضر گزارش های متعددی از سوی افراد، اصناف و کسبه در شبکه های اجتماعی مبنی بر تهدید سازمان امور مالیاتی به جریمه دیرکرد و تشکیل پرونده مالیاتی منعکس شده است. در حالی که این مودیان می گویند که به دلیل تحریم، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت ها، برای حفظ شغل و کسب و کار خود با مشکل مواجه شده اند.

مشابه نظام مالی دوره قاجار که انواع مالیات های جدیدی را بر افرادی مانند «باج، سیورست، ایسدار و کلکان» وضع می کرد. در حال حاضر، اشتهای قابل توجهی در نظام مالی کشور برای گسترش تعرفه های سودآور برای دولت وجود دارد، صرف نظر از وضعیت کلی نه چندان خوشایند اقتصاد. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور چندی پیش از اضافه شدن 3 پایه جدید مالیاتی خبر داد.

افزایش بار مالیاتی همراه با عدم رعایت عدالت مالیاتی

علاوه بر افزایش فشارهای مالیاتی، ناعادلانه مالیاتی نیز دامنه انتقادات را افزایش داده است. سازمان اوقاف با 1.300 میلیون رقیب اعم از باغ، زمین، ساختمان بزرگترین مالک زمین در کشور است. اگرچه طبق آمار رسمی کمتر از 5 درصد از درآمد این ثروت قابل توجه صرف امور خیریه می شود، اما این موسسه از پرداخت مالیات معاف است. پورمختار، رئیس وقت کمیسیون 90 مجلس، رسماً عناصر آن سازمان را به زمین خواری و فساد متهم کرد.

آستان قدس، آستان معصومه، آستان شاهچراغ، بنیاد پانزده خرداد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام، سازمان اقتصادی کوثر، بنیاد علوی و ده ها سازمان و نهاد دیگر که مجموعا بیش از 30 درصد اقتصاد کشور نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

در حالی که طبق آمار وزارت راه و شهرسازی بیش از 2 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد. در 2 ماهه اول سال 1401 تنها 2 میلیون و 300 هزار تومان مالیات از خانه های خالی دریافت شده است. بسیاری از این خانه ها متعلق به شرکت های بانکی و موسسات خصوصی قدرتمند است.

مافیای کنکور و مدارس انتفاعی انتفاعی نیز تحت عنوان «معافیت مالیاتی آموزش و پرورش» از معافیت مالیاتی بهره مند می شوند.

صدها پناهگاه مالیاتی دیگر برای آنچه در علم اقتصاد “خودی” نامیده می شود وجود دارد. از جمله معافیت های مالیاتی برای تعاونی ها، گردشگری، مؤسسات فرهنگی، مذهبی و مانند آن. بر اساس آمار رسمی، 600 هزار شرکت از پرداخت مالیات فرار کرده اند و مالیات کارگران، کارمندان و مشاغل کوچک با دقت و انضباط فوق العاده اخذ می شود. اخیرا سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات بیشتر با پلیس اقتصادی موافقت کرده است.

سروان کریستین، کارگزار دولت بریتانیا در سال 1918 می گوید: کل خراج کلانتری از ایل (قشقایی) به 800 هزار تومان در سال می رسد که 200 تا 300 هزار تومان آن به ایلخانی تعلق می گیرد. افزایش می یابد و نارضایتی ناشی از آن را یکی از محرک های اصلی مشروطیت در ایران می دانند.

به گفته کارشناسان و اقتصاددانان مالیاتی، مالیات یک ابزار حساس مدیریتی و شمشیر دولبه محسوب می شود که استفاده از آن نیازمند هوشمندی بالای دولت است. از یک سو، رابطه ظریف بین مالیات و دموکراسی، سطح پاسخگویی دولت و شرایط و شاخص های اقتصادی نشان داده شده است. فشار مالیات در شرایط رکود تورمی و در نظام استبدادی نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.

منبع: آفتاب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید