ادامه ماجراهای S 400; آیا ترکیه به دنبال جایگزینی است؟


ساعت: 13:34
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818212

اظهارات اردوغان و چاووش اوغلو نشان می دهد که گزارش های رسانه های آمریکایی در مورد انتقال احتمالی اس 400 به اوکراین، مقامات ترکیه را از پاسخ احتمالی روسیه نگران می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناج-گروه ترکیه و قفقاز؛ ترکیه به تلاش برای حفظ تعادل در مورد اوکراین ادامه می دهد. واضح است که حفظ چنین وضعیتی برای اردوغان و تیمش دشوار است. زیرا عضویت در ناتو، روابط گرم و همه جانبه با روسیه و برقراری روابط مهم در حوزه دفاعی و تسلیحاتی با اوکراین، عملا دستگاه دیپلماسی ترکیه را به وضعیتی متناقض سوق داده است.

در همین شرایط بود که خبر انتقال احتمالی موشک های اس 400 از ترکیه به اوکراین در برخی رسانه های آمریکایی، آشپزخانه را ناراحت کرد و مقامات مسکو در پشت صحنه از ترکیه خواستند توضیح دهد. در نتیجه، هم اردوغان و هم وزیر امور خارجه در کابینه اش به شدت آن را رد کردند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز گذشته پس از نشست ویژه ناتو در بروکسل در هواپیما به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی با استناد به گزارش های رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه ترکیه در حال بررسی پیشنهاد ارسال سامانه های دفاع هوایی اس-400 روسیه به اوکراین است، گفت: مدیر ارتباطات ما قبلاً با حساسیت زیادی به وال استریت ژورنال پاسخ داده است. کار این روزنامه انتشار اخباری است که به ترکیه ضربه بزند و ما را به دردسر بیاندازد. بنابراین این درست نیست و ما به موشک S400 برای خود نیاز داریم. اینها دارایی های خود ترکیه در نقطه دفاعی هستند.»


بوقلمون،

مولود چاووشلو، وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانسی در دوحه قطر به خبرنگاران گفت: اخبار رسانه های آمریکایی مبنی بر اینکه ترکیه اس-400 خود را به اوکراین تحویل می دهد، صحت ندارد. این موضوع هرگز مطرح نشده است. ما اصلاً در این مورد رایزنی نکردیم».

چاووشو همچنین خاطرنشان کرد: اردوشاهان در حاشیه اجلاس ناتو در بروکسل با سران ایتالیا و فرانسه دیدار کرد و مهمترین موضوعی که مورد بحث قرار گرفت موشک یوروسام بود که دو کشور برای تولید مشترک آن در ترکیه جدی هستند.

اظهارات اردوغان و چاووش اوغلو نشان می دهد که گزارش های رسانه های آمریکایی در مورد انتقال احتمالی اس 400 به اوکراین، مقامات ترکیه را از پاسخ احتمالی روسیه نگران می کند.


زمان آن فرا رسیده است که ترکیه آب اوکراین را کره ای کند

بسیاری از تحلیلگران و تحلیلگران سیاسی ترکیه بر این باورند که اقدام ترکیه برای خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه یک اشتباه آشکار است و سیاست خارجی ترکیه عملا قفل شده و این کشور از غرب دور شده است.

اما اتاق فکر حزب عدالت و توسعه اصرار دارد که تصمیم اردوغان خدشه دار نخواهد شد و او با این اقدام حیله گرانه در تلاش است تا محور جدیدی از سیاست خارجی ترکیه به نام «بازگشت به آسیا» را تضمین کند.

از دیدگاه ناظران سیاسی از حزب حاکم ترکیه، اردوغان روابط نزدیک و مهمی با پوتین برقرار کرده است که نتیجه آن را می‌توان «تیر یک‌پر» توصیف کرد. از آنجایی که اردوغان با انتقال خط لوله گاز ترکیش استریم از روسیه و دریای سیاه به ترکیه و اروپا و در عین حال واگذاری پروژه حساس نیروگاه هسته ای آکویو به مهندسان روسی توانست به نکته خوبی دست یابد، امتیازاتی نیز در این زمینه داده خواهد شد. زمینه گردشگری، صادرات محصولات کشاورزی و فعالیت های طرفین ترکیه در روسیه.

اما مشکل اینجاست که این رابطه همه جانبه پیامدها و پیامدهایی نیز دارد که یکی از آنها تحریم نظامی آمریکا علیه ترکیه و کنار گذاشتن آنکارا از جنگنده های مدرن اف-35 است. همچنین موضع سرد ناتو در قبال ترکیه و اعتراض آنها به خرید اس 400 و همچنین مسدود شدن روابط ترکیه و اتحادیه اروپا نمونه هایی از حساسیت غرب نسبت به روابط آنکارا و مسکو است.

اما در یک ماه اخیر و در جریان حمله روسیه به اوکراین، تیم اردوغان سعی در بهبود وضعیت داشته است. این در حالی است که ترکیه از آمریکا موشک های پاتریوت و اف-35 را درخواست کرده است، اما آمریکایی ها به خواسته های ترکیه عمل نکرده اند و اظهارات اردوغان نشان می دهد که حتی خرید اف 16 از آمریکا نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

اردوغان در این هواپیما به خبرنگاران گفت که در نشست اخیر ناتو در بروکسل، به بایدن نزدیک شد و از او خواست که هر چه سریعتر F-16 و هواپیماهای مدرن ترکیه را با کیت های مدرن به ترکیه تحویل دهد. ، تجهیزات.

اما بایدن به صورت دیپلماتیک پاسخ داد و گفت: «قول می‌دهم این را ادامه دهم». من حسن نیت و نکات دقیقم را در کنگره اعلام خواهم کرد و سپس شما باید منتظر تصمیم نهایی باشید.

به عبارت دیگر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اردوغان نشان داده است که باید در جریان فروش F-16 به نیروهای مسلح ترکیه، بر مقاومت مستمر بسیاری از سناتورها و اعضای کنگره که به شدت از سیاست خارجی اردوغان انتقاد می کنند، غلبه کرد.

اکنون مشخص شده است که اردوغان بار دیگر تولید مشترک موشک با فرانسه و ایتالیا را در نشست ناتو روی میز قرار داده است. این در واقع همان پرونده قدیمی است که پنج سال پیش توسط فکری ایشگروک وزیر دفاع وقت مطرح شد.

وی گفت که ترکیه با شرکت های ایتالیایی-فرانسوی برای نوسازی سامانه های دفاع موشکی خود به توافق رسیده است. اما معلوم شد که قرارداد امضا شده با کنسرسیوم ایتالیایی-فرانسوی یوروسام متعلق به شرکت چندملیتی MBDA و گروه فرانسوی Thales مورد استقبال ایالات متحده و برخی از اعضای ناتو و اتحادیه اروپا قرار نگرفت.

اکنون اردوغان می گوید که او نه تنها می خواهد یوروسام را بخرد، بلکه می خواهد ترکیه نیز به گروه سازنده موشک بپیوندد. اما حداقل در شرایط فعلی فرانسه و ایتالیا از پیشنهاد اردوغان استقبال نکردند و مودبانه آن را رد کردند.


بوقلمون،

یکی دیگر از چالش های مهم دفاعی ترکیه در دوران جنگ روسیه و اوکراین این است که فروش و صادرات پهپادهای قدرتمند به اوکراین توسط مسکو آزمایش شد و در عین حال ماهیت و ماهیت جنگ اخیر به گونه ای بود که برخلاف ماجرای قره و این بار. این باغ نتوانست صحنه را تغییر دهد و مقامات ترکیه از ترس واکنش تند روسیه از اوکراینی ها خواستند در برابر هرگونه حمله و تحریک سکوت کنند و با چراغ خاموش به حرکت خود ادامه دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید