ادامه پس لرزه های رئیس جمهور/ توصیه هایی به مشاوران رئیس جمهور

پس لرزه های مداوم/ توصیه هایی به مشاوران رئیس جمهور

روز جدید : تاثیر پوشش رسانه ای سیاستمداران بر شخصیت روحی و روانی یک سیاستمدار می تواند به قدری شدید باشد که بر تصمیمات او تاثیر منفی بگذارد.

پس از رسانه ای شدن فعالیت های سیاسی و اجتماعی ابراهیم رییسی، شاهد نمونه های متعددی از رفتارها و اظهارات بودیم که در فرهنگ عامه به گاف یا سوت معروف است.

انتظار می رفت تعداد این گونه رفتارها و اظهارات به تدریج کاهش یابد، اما شواهد نشان می دهد که این روند ادامه دارد.

ممکن است جناح‌های سیاسی مختلف برداشت‌های متفاوتی از موضوع داشته باشند و حتی جناح‌های سیاسی رقیب از آن برای تحقیر مخالفان خود استفاده کنند، رسانه‌ها نیز می‌توانند از طنز و شوخی برای بهبود مخاطبان خود استفاده کنند.

اما واقعیت این است که تأثیرات پوشش رسانه ای سیاست بر شخصیت سیاسی یک سیاستمدار می تواند آنقدر شدید باشد که بر تصمیمات او تأثیر منفی بگذارد.

از سوی دیگر رئیس جمهور یک شخصیت حقوقی و متعلق به کل نظام است و شوخی های او در اکثر رسانه های جهانی و بین المللی بازتاب می یابد. بر این اساس لازم است مشاوران رسانه ای رئیس جمهور با دقت و دقت مسیر وی را برای فعالیت رسانه ای وی انتخاب کرده و با تحلیل دقیق رفتارها و اظهارات قبلی وی، وی را کنترل کنند.

اشتباهات دنیای سیاست فقط مربوط به ایران و ابراهیم رییسی نیست، بلکه هر روز در سایر نقاط جهان اتفاق می افتد. سیاستمداران سابق آمریکایی استعداد عجیبی در اشتباه کردن داشتند. در همین حال، تیم رسانه ای ریگان به رهبری دو نظریه پرداز به نام های مایکل دوور و دیوید گرگن سعی کردند ریگان را از اشتباه دور نگه دارند.

گورگن «نظریه رعد و برق» را در این زمینه مطرح کرد. تامین کننده برق گفت: برای محافظت از رئیس جمهور در برابر جریانات رسانه ای و آسیب دیدگی رسانه ها، باید از سایر افراد محافظت شود. دیور و گرگان شانس ریگان را برای حضور در رسانه ها افزایش دادند، اما دایره کنترل رئیس جمهور را محدود کردند و سعی کردند احتمال فراخوانی او را برای بیان اظهاراتی که منشأ اشتباه بود محدود کنند.

بیایید به دو نمونه الهام گرفته از نظریه دیور گرگان در مورد نحوه کنترل رسانه های اصلی به عنوان رئیس جمهور ایران نگاه کنیم.

در اجلاس سازمان همکاری شانگهای، رئیس جمهور بر اساس متنی که کارشناسان در کنار وی نوشته بودند، سخنرانی کرد. البته این یک پدیده رایج است و معمولاً در چنین جلسه ای متن مکتوب سخنرانی توسط کارشناسان تهیه و توسط خود شخص ویرایش می شود.

اما اشتباهات او در خواندن متن نشان داد که کنترلی بر معانی متن ندارد. در این مورد مشاورانش مجبور شدند چند روز پیش از او بخواهند که متن را چند بار بخواند و حتی از تمرین خواندن متن و شبیه سازی قله فیلمبرداری کردند و تحلیل ها و اشتباهات را به او یادآوری کردند.

یا در نمونه ای دیگر در مراسم استقبال از حضور او در فرودگاه شیراز، وقتی دختربچه ای پس از معرفی خود متنی را خواند، دوباره نام دختر را از او پرسید و فراموش کرد که چندی پیش اسمش را گفته است!

اگرچه ممکن است چنین مشکلاتی در زندگی دیگران ایجاد شود، اما می تواند منبع ناامیدی برای سیاستمداران باشد. در این مورد، از آنجایی که این مراسم به صورت زنده از تلویزیون پخش شد، کار چندانی از سوی مشاوران رسانه ای انجام نشد. با توجه به چنین مواردی، با الهام از نظریه رعد و برق دیور-گرگان، بهتر است مشاوران رسانه ای در چنین برنامه هایی دید را کاهش دهند. اما برای جبران این موضوع از ویدیوهای ضبط شده استفاده کنید که در تمام جنبه های آن کنترل شده و مشاهده می شود. مشاوران رسانه ای باید به رئیس تذکر دهند که از مرزهای گفتاری دوری کند و تا حد امکان صحبت کند. او را آرام نگه دارید و حتی مهارت های کلامی و تکنیک های مدیریت مسئولیت پذیری را به او آموزش دهید.

اما آخرین اما نه کم اهمیت، سوت. معنای این جمله این است که وقتی یک سیاستمدار سوت می زند کم کم اعتماد به نفسش را از دست می دهد و دوباره جای دیگری بازی می کند. همان تیم والیبالی که با از دست دادن چندین امتیاز متوالی بازی را می بازد و اعتماد به نفسش را از دست می دهد. در این مواقع مربی باید استراحت کند و با صحبت و ارائه راهکار جلوی روند را بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید