ادامه چهار معامله پرسود در وین

این در حالی است که به گفته مقامات تهران، مذاکرات از حالت عادی خارج شده و مذاکره کنندگان بر سر متن و محتوا به گفت وگوهایی رسیده اند که به نظر می رسد کشورهای اروپایی از مواضع و خواسته های حداکثری خود عقب نشینی کرده اند.

هشتمین دور مذاکرات در وین دیروز با دیدارهای دوجانبه و چندجانبه هیئت های حاضر در مذاکرات ادامه یافت و در آن چهار موضوع لغو تحریم ها، راستی آزمایی، پادمان ها و موضوعات هسته ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه دیدارهای عصر دوشنبه با کشورهای غربی، دیدارهای جداگانه ای بین علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و همچنین مذاکره کنندگان ارشد چین و روسیه برگزار شد. مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی همچنین در نشستی مشترک با رئیس تیم مذاکره کننده ایران دیدار کردند.

گفت و گوها قرار است امروز در سطوح و قالب های مختلف ادامه یابد.

میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه در توییتی نوشت: «با آقای باقری، رئیس هیئت ایرانی دیدار کردم. ما در مورد مسائل باقی مانده که باید در جریان مذاکرات وین حل و فصل شوند، گفتگو کردیم.

ادامه چهار معامله پرسود در وین

وی همچنین در توییت دیگری به دیدار با انریکه مورا، هماهنگ کننده کمیسیون مشترک اشاره کرد و نوشت که دو طرف درباره آخرین وضعیت و احتمال پیشبرد مذاکرات در وین تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، چوی چونگ کان معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی امروز برای دیدار با نمایندگان کشورهای شرکت کننده در مذاکرات وین عازم اتریش شد.

سایت وزارت امور خارجه کره جنوبی همچنین هدف از سفر این هیات به وین را یافتن راه حل مسائل مربوط به دارایی های مسدود شده ایران در کره در حاشیه مذاکرات برجام از طریق رایزنی با ایران و هماهنگی و هماهنگی نزدیک اعلام کرده است. تماس با ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و ترویکای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا اعلام کردند.

برخی اخبار و شایعات تایید نشده حاکی از آن است که هیئت آمریکایی مستقر در وین به ریاست رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با نمایندگان برخی کشورها در ارتباط با مذاکرات وین دیدار کرده است.

گفته می شود نماینده ویژه آمریکا روز گذشته (سه شنبه) با دیپلمات های سعودی در وین دیدار کرده است. بنا بر گزارش ها، این نشست در هتل ماریوت برگزار شد، جایی که هیئت آمریکایی معمولا با گروه 1+4 دیدار می کند و گفته می شود نمایندگان سه کشور اروپایی نیز در این نشست حضور داشتند.

چوی جان کان معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز امروز با رابرت مالی دیدار کرد تا درباره بدهی نفتی سئول به ایران از سال 2018 به بهانه تحریم های آمریکا گفتگو کند. به تهران پرداخت نشده است.

هنوز هیچ منبع رسمی شایعات دیدار امروز هیئت آمریکایی را تایید یا تکذیب نکرده است.

حفاری‌ها اخیراً در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته‌اند: «هرچه لغو تحریم‌ها از سوی طرف مقابل جدی‌تر باشد، اراده جدی‌تر برای پذیرش سازوکارهای مدنظر جمهوری اسلامی ایران در رفع تحریم‌ها، به‌ویژه در دو موضوع راستی‌آزمایی و پادمان، جدی‌تر است.» می تواند در زمان کمتری به توافق برسد.

بر اساس گزارش ها از وین، همه مذاکره کنندگان از پیشرفت مذاکرات راضی هستند و معتقدند که مذاکرات در مسیر سازنده ای پیش می رود و همه تلاش می کنند تا هر چه سریعتر به یک توافق خوب برسند.

در همین حال، مذاکره‌کننده ارشد روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران همچنان مانعی برای مذاکرات است. وی افزود: در مذاکرات وین باید بر رفع تحریم های آمریکا تمرکز کنیم.

البته پیشرفت در مذاکرات به جدیت طرف های مقابل در مذاکرات بستگی دارد. طرفین باید تعهد خود را به توافقات نشان دهند. طبیعی است جمهوری اسلامی ایران با توجه به اقدامات غیرقانونی آمریکا و اروپا در گذشته، مطمئن باشد که مجدداً از سوی هیچ یک از طرفین عهدشکنی نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید