ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر از نکات مهم و مهم مکتب عاشورا است.


ساعت: 13:59
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1886537

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اصل قیام امام حسین (علیه السلام) با هدف آگاهی بخشی و گسترش معنویت در جامعه بود، گفت: ادای فریضه امر به معروف و نهی از منکر از لحظات مهم و مهم مکتب عاشورا است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام و المسلمین حسین فنادی در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به اقدامات لازم برای تبیین و ترویج فریضه امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در ایام محرم، تصریح کرد: نکته مهمی که در مکتب عاشورا اهمیت ویژه ای دارد این است که از ابتدای نهضت اباعبدالله(ع) الحسین علیه السلام پیامبر. همه واجبات را با انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر مشخص می کنند و می گویند: «باید امر به معروف و نهی از منکر کنید» و این به معنای انجام بقیه واجبات در جامعه نیست، بلکه به این معناست که از ریشه. از تمام گناهانی که مرتکب می شود می پذیرد که ترک این وظیفه همان چیزی است که مسلمانان نسبت به آن بی تفاوت شده اند و همین بی تفاوتی دلیل پیدایش گناهان کبیره در جامعه و خودنمایی و برتری مفسدان و گنهکاران بر حکم است. جاری در جامعه
وی ادامه داد: در واقع اگر مردم و مؤمنان نسبت به حوادث جامعه بی تفاوت شوند و از انجام وظایف واجب خود سر باز بزنند، به سرعت دو اثر خطرناک در جامعه پدیدار می شود، این و دوم جسارت و تسلط اشرار و گنهکاران بر آن. جامعه و به حاشیه راندن صالحان در جامعه.
این کارشناس مذهبی بیان می کند: بنابراین بهترین تبیین و ترویج وجوب امر به معروف و نهی از منکر توجه به آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر است و همچنین باید باشد. با اشاره به اینکه در عصر ما که عصر ارتباطات است، سرعت و قدرت انتشار گناهان بسیار بالاست، بر این اساس جامعه مومنان باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشند، یعنی کاهلی یا ترک امر به معروف و نهی از منکر. به افراد یا نهادها و سازمان های دیگر، در واقع شانه انداختن و رها کردن آن. از طرف آنها واجب است، بنابراین ویژگی مسئولیت اجتماعی امر به معروف و نهی از منکر باید همواره در اذهان عموم و اقدامات انجام شده باشد.

اصل قیام امام حسین (علیه السلام) بصیرت افزایی و گسترش معنویت در جامعه بود.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به راهکارهای ارتقای بینش و معنویت اجتماعی با تکیه بر مکتب و فرهنگ حسینی (ع) در جامعه خاطرنشان کرد: اصل قیام سیدالشهدا علیه السلام خطبه های ایشان و همچنین برپایی خیمه های عزاداری هر ساله در راستای بصیرت افزایی و گسترش معنویت در جامعه است، به این معنا که جامعه اسلامی واقعاً اسلامی است و ارزش های اسلامی در آن متبلور می شود و از سوی دیگر گناه و مظاهر آن در جامعه جایی ندارد.
وی افزود: برای تحقق و توسعه «بصیرت و معنویت» در جامعه، علاوه بر وظایف مسئولان و نخبگان جامعه، رسالت پدران و مادران در این عصر، رسالتی ضروری برای حساسیت بیشتر به این دو است. مسائل مهم نسبت به دیدگاه آموزشی اصولاً برخی از مسائل مانند بصیرت افزایی و معنویت پذیری اگر به جنبه بلاغی تبدیل شود ضد بصیرت و ضد معنویت می شود.
حجت الاسلام فنادی تصریح کرد: تبیین موارد به صورت موردی و پرهیز از کلی گویی و بیان ساده مفاهیم از دیگر مواردی است که شاید یکی از آسیب های بزرگ اجتماعی باید به صورت شفاف، روشن و منطقی به آن پرداخت. در بحث های سیاسی در چهار دهه گذشته، کشور ما با روش هایی از جمله روش «بصیرت فزاینده» و شیوه تربیت «معنویت و اخلاق» با جامعه ارتباط برقرار کرده است.

«رویکرد مسئله‌محور به مسائل اجتماعی و بیان پاسخ‌های متقاعدکننده» بهترین راه برای تبیین مشکلات جامعه است.
وی تصریح کرد: در هر حال توجه به نحوه برخورد معصومین علیهم السلام با مسائل و مشکلات اجتماعی یک روش تبیینی پویا و شفاف است یعنی «رویکرد مسئله محور به مسائل اجتماعی و بیان پاسخی قانع کننده.» برای آنها که بهترین راه برای تبیین مشکلات و مسائل جامعه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید