ادعاهای ضد و نقیض گروسی علیه برنامه هسته ای ایران / رگه هایی از اورانیوم غنی شده پیدا کردیم

ادعاهای ضد و نقیض گروسی علیه برنامه هسته ای ایران / رگه هایی از اورانیوم غنی شده پیدا کردیم

وی گفت: این روندی است که برای مدت طولانی ادامه داشته است. در پایان سال 2019، پست مدیرکل آژانس را بر عهده گرفتم و با رویکردی کاملاً واضح و مستقیم به ایران، مأموریت خود را آغاز کردم و اعلام کردم که وضعیت نمی‌تواند به این شکل ادامه یابد. اگر موضوع ایران را دنبال کنید، احتمالاً به خاطر دارید که من درخواست دسترسی واقعی به تعدادی از مکان‌ها را داشتم و در وهله اول درخواستم رد شد.»

وی ادامه داد: شرایط خیلی پیچیده بود، باید به ایران می رفتم. من طرفدار دولت قبل و دوره هستم [حسن]روحانی، رئیس جمهور ایران و [محمد]جواد ظریف وزیر امور خارجه. من موفق به حل این مشکل شدم. «ما دسترسی پیدا کردیم و سپس دولت تغییر کرد، اما تا کنون خود این روند نتایج خوبی نداشته است.

گروسی گفت: «این موضوع مایه نگرانی است زیرا همانطور که شما اشاره کردید ما آثاری از اورانیوم غنی شده پیدا کردیم، به این معنی که اورانیوم در یک فرآیند بسیار خاص از یک مکان اعلام نشده که هرگز نباید وجود داشت، وجود داشت. “مواد هسته ای پیدا شد.”

من می خواهم بگویم که هر گونه حمله به تاسیسات هسته ای توسط قوانین بین المللی ممنوع است. من آنچه شما را در تئوری می گویید می فهمم، اما معتقدم این چیزی است که هرگز نباید اجازه داد.

بنابراین سؤالات ما از ایران بسیار واضح، ساده و سرراست بود: اگر مواد هسته‌ای اینجا بود کجا بود؟ تجهیزات کجا بود و با آن چه کار شد؟ چون ما هیچ اطلاعاتی در این مورد نداریم. این امر منجر به یک دایره ناامیدکننده و باطل از پرسش‌ها و پاسخ‌هایی شده است که از نظر فنی نمی‌توان به آن اعتماد کرد و در مقطعی به بن‌بست منجر شد.»

رسیدن به توافق جامع برجام بدون توافق ایران و آژانس دشوار است
گروسی با اشاره به این موارد بر وابستگی مذاکرات و اقدامات آژانس و مذاکرات در وین تاکید کرد و گفت: سخت است.

ما با ایران در مورد چگونگی دستیابی به شفافیت در سایر موضوعات به توافق رسیدیم
وی درباره سفر اخیر خود به ایران گفت: حقیقت این است که هیچ توافق اساسی حاصل نشده است. اتفاقی که افتاد توافقی بود در مورد چگونگی شفاف سازی مسائل و ما در حال انجام آن هستیم. هفته آینده، طبق توافق چند روز پیش در تهران، ایران اولین «بلوک» اطلاعاتی را ارائه خواهد کرد و پس از آن می‌توانیم به آن نگاه کنیم و در نتیجه به آنچه انتظار دارم و شفافیت این موضوع دست پیدا کنیم. خیلی به نتیجه این همکاری بستگی دارد.»

گروسی ادامه داد که اگر اطلاعات ارائه شده از سوی ایران رضایت بخش یا نادرست باشد، «از نظر حرفه ای اشتباه است که در پایان راه به یک نتیجه مثبت برسیم. من می خواهم این مسائل را روشن کنم و به نتیجه ای برسم که اذهان جامعه بین المللی را آرام کند.»

این آژانس از ایران می خواهد که همکاری کند و پاسخ های لازم را دریافت کند
گروسی در پاسخ به سوالی درباره اثربخشی توافق آینده بین ایران و مذاکره‌کنندگان وین گفت: آنچه من نیاز دارم این است که ایران با ما همکاری کند و همه پاسخ‌هایی را که نیاز داریم به ما بدهد… من به کسی شک ندارم، اما می‌خواهم همه چیز را پیگیری کنید من باید مراقب همه چیز باشم تا وقتی کسی می گوید: “نه، ایران سلاح هسته ای نخواهد داشت زیرا این خلاف شرع است.” من به آن احترام می گذارم، اما آنها باید آن را ثابت کنند.

او گفت: «کسانی هستند که می گویند مطمئنم ایران در حال ساخت بمب است. ما باید مدرک داشته باشیم، بنابراین آژانس وجود دارد تا یک سیاست متعادل، فنی و بسیار دقیق را دنبال کند.»

ایران اگر می خواهد به حالت عادی بازگردد باید شفاف باشد
گروسی با تاکید بر اینکه آژانس برای دستیابی به پاسخ‌های لازم به فعالیت‌های هسته‌ای خود به کار خود ادامه می‌دهد، به ایران گفت: بنابراین، آنچه را که به ایران گفتم، به شما می‌گویم. من به صراحت به آنها گفتم که اگر می خواهید به حالت عادی برگردید باید شفاف باشید وگرنه کاملا غیرممکن است. باز هم می گویم که رویکرد من مثبت است. «سازنده است، اما سختگیرانه نیز هست.

با بازسازی برجام ظرفیت بالای نظارتی احیا می شود
وی درباره غنی‌سازی 60 درصدی اورانیوم ایران نیز گفت: «این امکان وجود دارد که با حضور مقتدرانه آژانس این اتفاق بیفتد و بنابراین مهم است که اگر آژانس احیا می‌شد، این روند مختل می‌شد.) می‌تواند به 3.67 درصد برسد.» 60 درصد غنی سازی نکنید. تفاوت زیادی بین این دو وجود دارد.”

آمادگی آژانس هسته ای برای دستیابی به توافق با ایران / ما کار زیادی داریم
گروسی توضیح داد: می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که بازرسان ما 365 روز سال و 24 ساعت شبانه‌روز در ایران هستند، اما همان طور که می‌دانید برجام به آژانس اجازه فعالیت‌های گسترده‌تری نسبت به مقررات نظارتی معمول داده است.

هرگونه حمله به تاسیسات هسته ای مغایر با قوانین بین المللی است
گروسی در آخرین بخش مصاحبه خود در پاسخ به سوالی درباره تصمیم احتمالی اسرائیل برای تمرکز بر تاسیسات هسته ای ایران گفت: امیدوارم هرگز این اتفاق نیفتد. اول اینکه من یک دیپلمات با 40 سال تجربه در زمینه صلح و امنیت هستم. من همیشه درگیر دیپلماسی و مذاکره بودم و همیشه راهی برای جلوگیری از جنگ وجود دارد. من می خواهم بگویم که هر گونه حمله به تاسیسات هسته ای توسط قوانین بین المللی ممنوع است. “من آنچه را که شما می گویید در تئوری درک می کنم، اما معتقدم این چیزی است که هرگز نباید اجازه داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید