ادعای جنجالی روسیه درباره موشک شگفت انگیز ایران / عکس

همزمان با آغاز رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین، سفارت روسیه در کنیا اعلام کرد که فناوری موشکی مافوق صوت دنیا تنها در اختیار این سه کشور است.

این در حالی است که آمریکا مدعی ساخت موشک های مافوق صوت چند سالی است. اما چه فناوری پشت این موشک های جنجالی نهفته است که چندی پیش سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود که آمریکایی ها احتمالاً در شب حادثه، توانایی های موشک مافوق صوت نامشخص ایران را خواهند دید.

در این گزارش به بحث فناوری هایپرسونیک پرداختیم.

ادعای جنجالی روسیه درباره موشک شگفت انگیز ایران / عکس

سلاح مافوق صوت چیست؟

تسلیحات اولیه در این دسته موشک های کروز مافوق صوت، موشک های بالستیک پرتاب هوا و گلایدرهای مافوق صوت هستند. همانطور که قبلا ذکر شد، این موشک ها با سرعتی بیش از 5 ماخ حرکت می کنند، با این تفاوت که موشک های کروز مافوق صوت با موتور جت دستی ارتفاع پرواز کمتری نسبت به گلایدرهای بالستیک مافوق صوت دارند.

گلایدرهای مافوق صوت با کمک موشک های بالستیک پرتاب می شوند و پس از جداسازی بوستر و ورود به جو با سرعت مافوق صوت، با کمک فناوری های پیشرفته در جو به سمت هدف مانور می دهند. این امر ردیابی آنها را دشوارتر از پرتابه های بالستیک معمولی می کند.

گلایدرهای مافوق صوت یک تهدید بزرگ برای سیستم های دفاع موشکی مدرن هستند. برخلاف موشک های بالستیک، آنها مسیر قابل پیش بینی ندارند. یکی از عوارض فنی ساخت سلاح های مافوق صوت، ایجاد قابلیت مانور در چنین سرعت های سرگیجه آور است.

در سرعت مافوق صوت، مولکول های جو به حالتی از ماده به نام پلاسما تبدیل می شوند.

چرا فناوری این موشک اینقدر استراتژیک است؟

ابهام زدایی از فناوری مرموزترین موشک جهان / موشک شب حادثه ایران فاش شد!

موشک های مافوق صوت از این جهت ارزشمند هستند که در حال حاضر هیچ روش عملیاتی قابل اعتمادی برای رهگیری و انهدام آنها وجود ندارد. اما با پیشرفت فناوری دفاعی، روش‌های مقابله با این موشک‌ها، از جمله سلاح‌های موشک هدایت‌شونده و سلاح‌های ثابت که ممکن است گزینه‌هایی برای دفاع در برابر موشک‌های مافوق صوت باشند، پیشرفت خواهند کرد. اما اینها همه فناوری های آینده هستند و رقابت برای موشک های مافوق صوت عملیاتی بین ایالات متحده، روسیه و چین نیز شدید است. در هر صورت، هنوز هیچ دفاع موثری در برابر رگبار موشک های بالستیک قاره پیما متعارف وجود ندارد..

شاید به همین دلیل است که سردار حاجی زاده در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که با احتیاط می گوید حداقل تا ده سال آینده هیچ سامانه دفاعی قادر به ردیابی این موشک ها نخواهد بود و ترجیح می دهد آمریکایی ها باور نکنند که ایران چنین موشکی ساخته است. یک موشک

کدام کشورها دارای فناوری تسلیحات مافوق صوت هستند؟

ابهام زدایی از فناوری مرموزترین موشک جهان / موشک شب حادثه ایران فاش شد!

در حالی که روسیه و چین را می توان پیشروان تولید سلاح های مافوق صوت نامید، ایالات متحده نیز برنامه گسترده ای برای تولید چنین سلاح هایی دارد.

روسیه در جنگ اوکراین از یک سلاح مافوق صوت برای حمله به انبار مهمات استفاده کرد و عملی بودن آن را به نمایش گذاشت.

چین اخیرا از سلاح مافوق صوت عملیاتی خود با نام رمز DF-DZ رونمایی کرده است.

آمریکا همچنین از آزمایش موفقیت آمیز تسلیحات پرتاب هوای مافوق صوت خود خبر داد و در حال توسعه پروژه هایی مانند X51 بوئینگ است.

در همین حال، کشورهای دیگری مانند هند، کره شمالی و ژاپن برنامه هایی برای ساخت سلاح های مافوق صوت دارند. شاید هیچ کشوری در کل جهان وجود نداشته باشد که از این فناوری نظامی برخوردار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید