ادعای دانمارک مبنی بر جاسوسی ایران در قطب شمال

201773 159 خبر خاکستری

روز جدید : یک روز پس از اتهامات تل آویو مبنی بر جاسوسی از عوامل ایرانی در اسرائیل، دانمارک نیز اعلام کرد که ایران را در قطب شمال تهدید به جاسوسی کرده است. گزارش دانمارک مدعی است که «سرویس‌های اطلاعاتی خارجی – از جمله چین، روسیه و ایران – در تلاش هستند تا به دانشجویان، محققان و شرکت‌ها دسترسی پیدا کنند تا از اطلاعات مربوط به فناوری و تحقیقات دانمارکی استفاده کنند».

دانمارک روز پنجشنبه نسبت به افزایش تهدیدات جاسوسی از سوی روسیه، چین، ایران و دیگران از جمله در قطب شمال هشدار داد.

به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، سرویس امنیتی و اطلاعاتی دانمارک مدعی است که چندین مورد تلاش برای جاسوسی در این کشور وجود دارد که «نقش فعال جهانی» آن تأثیر وسوسه انگیزی داشته است.

آندرس هنریکسن، رئیس ضد جاسوسی در سرویس امنیت و اطلاعات دانمارک، گفت: تهدید فعالیت های اطلاعاتی خارجی علیه دانمارک، گرینلند و جزایر فارو در سال های اخیر افزایش یافته است.

گرینلند و جزایر فارو سرزمین‌های مستقلی هستند که تحت پادشاهی دانمارک و همچنین اعضای شورای قطب شمال هستند. کپنهاگ بیشتر امور خارجی و مسائل امنیتی آنها را مدیریت می کند.

این گزارش به اتفاقی در سال ۲۰۱۹ اشاره می‌کند که طی آن نامه‌ای جعلی از سوی وزیر امور خارجه گرینلند برای یک سناتور آمریکایی ارسال شد مبنی بر اینکه همه‌پرسی استقلال در حال انجام است.

گفته می شود این نامه توسط نفوذی های روسی تهیه شده و در اینترنت به اشتراک گذاشته شده است تا در تلاش برای ایجاد سردرگمی و درگیری احتمالی بین دانمارک، ایالات متحده و گرینلند باشد.

سفارت روسیه بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. مسکو اتهامات اخیر در مورد جاسوسی غرب را به سخره گرفته است.

به گزارش جروزالم پست، قطب شمال از اهمیت ژئوپلیتیک فزاینده ای برخوردار است و روسیه، چین و ایالات متحده برای دسترسی به منابع طبیعی، مسیرهای دریایی، تحقیقات و مناطق نظامی استراتژیک با یکدیگر رقابت می کنند.

گزارش دانمارک مدعی است که «سرویس‌های اطلاعاتی خارجی – از جمله چین، روسیه و ایران – در تلاش هستند تا به دانشجویان، محققان و شرکت‌ها دسترسی پیدا کنند تا از اطلاعات مربوط به فناوری و تحقیقات دانمارکی استفاده کنند».

به گزارش جروزالم پست، رویترز نیز در ماه نوامبر مدعی شد که یک استاد چینی در دانشگاه کپنهاگ بدون افشای این ارتباط، تحقیقات ژنتیکی را با ارتش چین انجام داده است.

در این گزارش آمده است: مشارکت فعال دانمارک در عرصه بین المللی، جهانی شدن و رقابت بین المللی رو به رشد، فضای باز عمومی، دیجیتالی شدن و سطح بالای دانش فنی عواملی هستند که دانمارک را به یک هدف جذاب برای فعالیت های اطلاعاتی تبدیل می کنند.

به گزارش رسانه های صهیونیستی، سفارت های چین و ایران بلافاصله به این گزارش ادعایی واکنش نشان ندادند.

این کیفرخواست در کپنهاگ یک روز پس از آن منتشر می شود که سرویس اطلاعاتی اسرائیل (شباک) چهارشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که چهار زن را در فلسطین اشغالی و یک مرد را به اتهام ارتباط با ایران بازداشت کرده است.

به گزارش شباک، از برخی از این چهار نفر خواسته شد تا از موسسات و وزارتخانه های اسرائیل عکس بگیرند و برخی از مقامات عالی رتبه وزارت جنگ و امنیت رژیم را زیر نظر داشتند. همچنین گفته می شود که از برخی از این افراد خواسته شده است که با یکی از اعضای زن کنست (پارلمان اسرائیل) تماس بگیرند.

این اولین بار نیست که رسانه های صهیونیستی مدعی هدف قرار گرفتن گانز و انگشت اتهام به سمت ایران هستند. در مارس 2019، رئیس شین بت، نداف آرگامان، ظاهراً ملاقاتی محرمانه با گانز داشته و به او گفته است که تلفن همراهش توسط افراد مرتبط با ایران هک شده است.

دیدگاهتان را بنویسید