ارائه دستورالعمل نگهداری باغ با ثبت آنها / باغداران قطع درختان میوه غیرتجاری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد عفتی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک با انتقاد از وجود کشاورزان خرده پا در بخش کشاورزی گفت: در کنار کاهش اراضی کشاورزی و کاهش بهره وری، درآمدها نیز کاهش می یابد.

عفتی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به منظور اجرای دستورالعمل باغداری بر اساس بهره وری و تولید بیشتر و افزایش درآمد و ثروت بخشنامه ای به استان ها برای ثبت باغات کشاورزی ابلاغ کرده است.

وی گفت: در این دستورالعمل صدور شناسنامه برای باغ های 500 متری و بالای 500 متری پیش بینی شده است و در این شناسنامه ها مشخصاتی مانند موقعیت باغ، محصول کاشته شده، محصولات مورد کاشت، میزان تولید و وضعیت درختان ثبت می شود.

این مسئول افزود: با صدور شناسنامه، مدل کشت در باغ مشخص می شود تا شرایط حفظ آنها مشخص و مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: جلساتی در استان در رابطه با اجرای این طرح برگزار شده و متخصصان باغبانی استان مقدمات اجرای کار را آغاز کرده اند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره افزایش قطع درختان باغ در استان گفت: دفاتر کشاورزی جهاد در شهرستان ها پذیرفته می شود.

عفتی افزود: برای تایید یا رد درخواست ارائه شده برای قطع درختان، کمیسیونی با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای رسیدگی به درخواست متقاضی تشکیل و کارشناسان این کمیسیون برای ارزیابی به باغ مراجعه می کنند. درخواست نامزد

وی گفت: پس از انجام بازرسی ها و موافقت با قطع درختان، میزان تناژ و یا میزان قطع درختان مشخص می شود تا بتوان آنها را قطع، حمل و بارگیری کرد.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه کارشناس جهاد کشاورزی هرگز با قطع درختان میوه دار، مثمر، تجاری، سالم، عاری از آفت و بیماری موافقت نکرد، افزود: در عین حال جهاد کشاورزی نمی تواند کشاورز را مجبور کند. برای قطع درختان.” باغی کم بازده، آلوده به آفات، بیمار، سرمازدگی، مستعد خشکسالی یا غیرقابل فروش نگهداری کنید که ارزش تجاری یا اقتصادی نداشته باشد و جوابگوی هزینه تولید و زندگی باغدار نباشد.

وی با تصریح بر اینکه نگاه به بخش کشاورزی باید فنی، اقتصادی و تخصصی باشد نه احساسی، گفت: او غیرتجاری شده بود.

عفتی گفت: مقرر شد صاحب این باغ تنه درختان سیب غیرتجاری خود را قطع کند و با کاشت بهترین ارقام بر روی تنه، بهره وری باغ خود را افزایش داده و تولید را افزایش دهد.

وی همچنین یادآور شد: این قرارداد برای 40 هکتار از باغ سیب در شهرستان اسفراین صادر شد. کشاورزان بر اساس آب و هوا و سود غالب تصمیم می گیرند که چه فرهنگی را رشد و پرورش دهند.

مدیر امور باغبانی خراسان شمالی افزود: در عین حال کشاورزی در اراضی باغی و زراعی در گرو ارتقای دانش و آگاهی از اصول باغبانی و کشاورزی است که هر ساله با برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی برای کشاورزان برگزار می شود. “

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره بهسازی و نوسازی باغات استان گفت: مساحت باغات استان 53 هزار هکتار است.

عفتی اعلام کرد: در سال 1377 سطح 1200 هکتار، در سال 1378 سطح 1600 هکتار و در سال 1400 سطح 2000 هکتار از باغات استان ایسلا (شامل حذف سرشاخه های بیمار، پیوند زدن با گیاهان جدید کاشت هرس ترانک). ) و تجدید (شامل حذف آفات، درختان بیمار، کم بازده، منسوخ شده و جایگزینی نهال های جدید با ارقام بهتر).

وی افزود: پیش بینی می شود امسال مساحت سه هزار هکتاری باغات استان بهسازی و نوسازی شود.

مدیر باغبانی سازمان کشاورزی شمال خراسان شمالی نیز با بیان اینکه مجوز قطع و حمل درختان باغ در استان صادر شده است، گفت: در شهرستان فاروج مجوز قطع و حمل 50 تن درخت باغ صادر شد. .

عفتی بیان کرد: قطع یا قطع و حذف درختان باغ با مجوز کارشناسان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای جوان سازی باغات و تجاری سازی آنها انجام می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید