ارائه نرم افزار کامل قرآن ارائه شد

ساعت: 16:37
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1803035

پژوهشگر مرکز نور از معرفی نرم افزار موبایلی جامع قرآن خبر داد و گفت: استفاده از این نرم افزار برای عموم مردم رایگان بوده و یکی از نیازهای مهم قرآن پژوهان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت الاسلام والمسلمین راشدینیه ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت صدیق طاهره تقارن این بعثت با ولادت این حضرت را به فال نیک گرفت و گفت: نرم افزار جامع قرآنی و به عنوان نسخه موبایل. این نرم افزار کاربردی تحقیقاتی دارد و این قابلیت منحصر به فرد بوده و تا به حال دیده نشده است. البته این نرم افزار برای عموم هم قابل استفاده است.

وی ادامه داد: در این مجموعه قرآن تلاش شده تا تمامی نیازهای استفاده کنندگان از این کتاب آسمانی از جمله ارائه متن قرآن با خط عثمان طه و نیریزی با همان زیبایی باشد. و علائم، ارائه 22 ترجمه به 32 زبان زنده مانند انگلیسی، آلمانی، ترکی، ایتالیایی و غیره. آیات زیر با قابلیت انتخاب و استفاده از ترجمه مورد نیاز کاربر، قابلیت تلاوت آیاتی از قرآن بر اساس قاریان معروف ایران و جهان و…
معاون پژوهشی مرکز نور نیز در تشریح محتوای تفسیری این نرم افزار گفت: با ارائه تفاسیر شیعه و سنی که از قرن دوم هجری تا قرن اخیر را در بر می گیرد، امکان بررسی آیات در این نرم افزار وجود دارد. در این نرم افزار کاربر به 45 نظر به زبان فارسی، 211 عنوان در نظرات عربی و 4 نظر به زبان انگلیسی، در مجموع 260 عنوان تفسیر در بیش از 1600 جلد دسترسی دارد.
وی افزود: نشانه های قرآن اعم از خود قرآن و نشانه های ذکر شده در نزول آیات مشتق شده و 1772 نام و علم خاص اعم از انسان، زمان، مکان و نبات و… است. . . در این نرم افزار قابل جستجو و مرور است. .
حجت الاسلام راشدی گفت: اثر اصیل و جدید که در این نرم افزار منحصر به فرد است و به کانون نور اختصاص دارد، برچسب گذاری هر آیه از نظر صرف و نحو است که برای اولین بار به صورت نمودار در سال 1396 ارائه شده است. جهان
وی خاطرنشان کرد: در تفاسیر موجود تفسیری برای بررسی بلاغی قرآن از ابتدا تا انتها نداریم، هر آیه را از منظر بلاغی در نظر گرفته ایم و کاربر می تواند برای هر آیه و سوره جنبه بلاغی آن را در نظر بگیرد. کار بی نظیری که در این نرم افزار ارائه شده است.
پژوهشگر مرکز نور ادامه داد: کار بکر دیگری که انجام شده، سورنامه است. وضعیت نزول آیات، خواص سوره، مفاهیم کلی سوره، تعداد صفحات، علت نامگذاری، ترتیب نزول، مکان نزول و …. به عنوان یک معرفی جامع به مخاطبان ارائه می شود.
وی افزود: کار بسیار بزرگ و سختی که یکی از سرمایه‌گذاری‌هایی است که در مرکز تحقیقات رایانه‌ای علوم اسلامی وجود داشت، برچسب‌زنی است. بیش از 500000 برچسب تولید شده است که برخی از این برچسب ها ادبی (مورفولوژیکی و نحوی) هستند. کارهای زیادی انجام شده و هر آیه ای از کتاب های موجود برچسب زده شده است.
حجت الاسلام راشدی گفت: در مجموع این نرم افزار کامل ترین و جامع ترین نرم افزار مرتبط با قرآن تولید شده و منحصر به فرد در ایران و جهان است. این نرم افزار کاملا رایگان است. حجم قابل توجهی از داده ها قابل دانلود و بخشی از آن با اتصال به اینترنت و وب سرویس ها قابل دانلود و مشاهده است و کاربر می تواند از این حجم زیاد داده به صورت کاملا مدیریت شده استفاده کند.

وی گفت: این نرم افزار بهره برداری از داده هایی است که سی سال است تکمیل شده است. برای تهیه این نرم افزار 4000 نفر حدود 8 ماه ساعت ها را صرف طراحی سرویس های نرم افزاری و خود نرم افزار کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید