اراک شرایط توسعه افقی را ندارد/ پروژه 8100 واحدی مسکن ملی اراک نیازمند رویکرد حمایتی است


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: 1301/06/24
کد خبر: 1897555

انعامی بیان کرد: طرح نهضت ملی مسکن یک طرح ملی است و با وجود مشکلات کمبود زمین در اراک، الحاق زمین های اهدایی برای اجرای طرح برای 8100 واحد انجام شده و برای همه دستگاه ها ضروری است. به ویژه شهرداری برای حمایت از این پروژه بزرگ.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید انعامی مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب; وی در خصوص تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر اراک اظهار داشت: در جریان تهیه طرح جامع کلانشهر اراک، همکاران ما به همراه کارشناسان و مسئولین فنی استان جابجا شد و از کل خط منطقه اراک بازدید کرد، بنابراین در صورت وجود زمین مناسب با مالکیت و توسعه شهری، در اولویت طرح نهضت مسکن ملی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدای کار در اراک زمین مناسبی برای کاربری مسکونی در محدوده شهر برای اجرای طرح ملی مسکن وجود نداشت و با توجه به پروژه انتهای هپکو و کوی کوثر در فاز اول. اگر همکاری نهادهای مختلف، شهرداری وقت و فرمانده کل ارتش استان نبود، امکان تامین زمین وجود نداشت.

وی تصریح کرد: از 10 سال پیش تاکنون شهر اراک از نظر آمایش سرزمینی و بررسی ها هیچ شرایطی برای توسعه افقی ندارد، به همین دلیل شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر سال هاست که مورد توجه کارشناسان جغرافیایی قرار گرفته اند، اما متاسفانه برای همه دلیل آن از جمله مسافت طولانی، کمبود زیرساخت. حمل و نقل عمومی مناسب و شاید نبود سرانه امکانات رفاهی و تفریحی مورد نیاز در شهر جدید امیرکبیر نتوانست جذابیت لازم را فراهم کند تا بتوانیم جمعیت اندک اراک را در آن ساماندهی کنیم.

انامی خاطرنشان کرد: در عین حال 19 هزار واحد سهمیه ای در طرح ملی مسکن شهرهای جدید پیش بینی شده و مطالعات با هدف انتقال رئیس جمعیت به شهرهای جدید انجام شده است، اراک نیز فرصت توسعه ندارد و باید رئیس جمعیت هدایت شود. به شهرهای جدید .

وی در خصوص الحاق اراضی به حریم برای پروژه 8100 واحدی مسکن ملی در اراک، گفت: اداره کل راه و شهرسازی این زمین را وارد محدوده کرد و زمانی که سازمان راه و شهرسازی الحاق را از منطقه انجام داد. زمین چون تمام سرانه را در آن می بیند. براساس قوانین و مقررات جاری امکان تخصیص 43 درصد از سهم شهرداری وجود ندارد در حالی که پیشنهاد الحاق این اراضی از سه سال قبل و قبل از اجرای طرح حرکت ملی مطرح شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در خصوص برخی اختلافات با شهرداری در خصوص تغییر کاربری این اراضی اظهار داشت: وقتی بین این دو نهاد اختلاف وجود دارد، نظر استاندار در رأس صحبت است. و در این مورد معاونت مهندسی ساختمان که مسئولیت ساماندهی بحث شهرداری ها را بر عهده دارد، نظر راه را دارد و شهرسازی را به رسمیت می شناسد.

انامی تاکید کرد: طرح نهضت ملی مسکن یک طرح ملی است و با وجود مشکلات کمبود زمین در اراک، این الحاق برای اجرای پروژه 8100 واحدی انجام می شود و در صورت عدم حمایت همه نهادها به ویژه شهرداری، مردم متضرر خواهند شد، طرح نهضت ملی در سراسر کشور اجرا می شود و شهرداری در برخی شهرها بیش از آنچه در قانون مصوب شده تخفیفی برای عوارض جاده ای در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: مالیات برای هر واحد در کشور به طور متوسط ​​از 3 تا 10 میلیون تومان است اما رقم پیشنهادی شهرداری اراک چندین برابر رقم پایه دریافتی در کشور است که امیدواریم بتوانیم با رویکرد انقلابی به اجماع برسیم. که در شورای شهر می دانیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید