اربکان سعی در ایجاد اعتماد به نفس در جامعه اسلامی و جهان داشت


ساعت: 14:33
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813398

نجم الدین اربکان نماینده مجلس ترکیه و رئیس شاخه جوانان حزب سعادت در خصوص ویژگی های خود گفت: جهان اسلام را تشویق کنید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آناناج ; عبدالقادر کارادومان، نماینده پارلمان ترکیه و رئیس شاخه جوانان سعادت، در یازدهمین سالگرد درگذشت مرحوم نجم‌علی اربکان، میزبان وبینار میراث فکری و سیاسی مرحوم نجم‌علی اربکان بود. وی تاکید کرد که نمادی از روند باطل در تاریخ اسلام است.

کارادومان خاطرنشان کرد: به طور کلی، زمانی که نخبگان از شرق به غرب مهاجرت می کنند، این جوانان مهاجر نسبت به تجربیات جدیدی که با آن مواجه می شوند احساس حقارت می کنند و راه خروج از کشور و جامعه آنها پیروی از غرب است. وی می گوید: «اما مرحوم استاد اربکان به عنوان یک مؤمن، درست برعکس این فکر می کرد. او اگرچه در بهترین دانشگاه های آلمان تحصیل کرد و دانشجوی موفقی بود، اما به فضایل تمدن خود اعتقاد داشت. او معتقد بود ما می‌توانیم بهتر از غرب باشیم و نباید فراموش کرد که غرب بسیاری از دارایی‌های خود را مدیون شرق است. از این رو، پس از بازگشت به ترکیه، با سخنرانی های خود با عنوان اسلام، علم، اسلام و زنان، تلاش کرد تا این اعتماد را در جامعه خود و جهان اسلام ایجاد کند.

وی در ادامه در خصوص نظام فکری اربکان با تاکید بر اینکه استاد اربکان معتقد است مبارزه ما مبارزه ای است که معتقد به حقانیت و کمال اسلام است، خاطرنشان کرد: ایشان معتقد بودند که اسلام علاوه بر هیچ چیز دیگری قابل درک نیست و تنها با این امر است. اسلام که انسان به سعادت می رسد. به گفته وی، اسلام یک نظام است و برای شکل گیری این نظم و نظام اسلامی نیازمند جهاد به عنوان زیارت هستیم.

کارادومان خاطرنشان کرد: بر اساس نگاه ما به جهان اسلام که امپریالیست ها آن را خاورمیانه می نامند، دو عنصر حیاتی برای مقاومت در برابر نقشه های صهیونیستی وجود دارد: یکی جمهوری اسلامی ایران و دیگری جنبش ملی گورو. مرحوم پروفسور اربکان در آخرین سفر خود به ایران در پاسخ به خبرنگارانی که ایشان را در حال سفر در دو کیسه پر از دارو و همراهی پزشکان دیدند، پرسید: با این سن و با این وضعیت چرا به ایران سفر می کنید؟ گفته بود: اگر مجبور شوم، به صندوقچه می روم و برای کمک به ایران به آنجا می آیم.

کارادومن با اشاره به کودتای 28 فوریه ترکیه و حذف مرحوم اربکان از صحنه سیاسی این کشور گفت: پس از این اقدامات و حذف وی از صحنه سیاسی ترکیه، آمریکا آهی آسوده خاطر بر سر ترکیه کشید.افغانستان اشغال شد. عراق اشغال شده بود و سعی کردند بر سوریه و لبنان مسلط شوند، به دنبال حذف فلسطین بودند که به حزب الله باختند، اما تسلیم نشدند و سعی کردند با بهار عربی صحنه خاورمیانه را بازسازی کنند.

وی ادامه داد: ما به عنوان مسلمان به فعالیت های مهم تری نسبت به سمینار، همایش و همایش نیاز داریم. صهیونیست ها را نه با کلمات بلکه با قدرت می توان سرکوب کرد. برای دریافت این امتیاز 300 ساله از آمریکا و غرب نیازمند پیشرفت در علم و فناوری هستیم. در این زمینه تنها راه حل، همراهی مسلمانان و حرکت به سمت اقدام مشترک است.


بوقلمون،


تورهان: اربکان برای رسیدن به عدالت به دنبال قدرت بود

در این نشست، صالح تورهان، دبیرکل انجمن جوانان آناتولی نیز سه عنصر کلیدی ایمان، علم و جهاد را در گفتمان فکری خود با استناد به ارزش های اخلاقی و عملکرد مرحوم اربکان برجسته کرد.

تورهان گفت: از نجم الدین اربکان صحبت کنیم، از اصالت و خدا صحبت کنیم. او تمام تلاش خود را برای برقراری حقوق و عدالت در این سرزمین انجام داد. او مانند کسانی نبود که فقط در آرزوی عدالت بودند، بلکه برای رسیدن به آن به دنبال قدرت بودند. از این رو مرحوم پروفسور اربکان علاوه بر ارتقای معنوی به فکر ارتقای اقتصادی نیز بود و از این رو تمام تلاش خود را معطوف به صنعت ترکیه کرد. او معتقد بود که یک کشور نه با فروش کارخانه های خود، بلکه با ایجاد کارخانه های جدید به رشد اقتصادی می رسد. به همین دلیل بود که در زمان او در گوشه و کنار کشور کارخانه هایی ایجاد شد. او همیشه به صنعت سنگین، فناوری مدرن و نوآوری فنی فکر می کرد.

دبیرکل انجمن جوانان آناتولی در ادامه گفت: زمانی که احزاب اربکان تعطیل شد، زمان شست و شوی جدید فرا رسیده بود و به همین دلیل تأسیس و فعالیت تشکیلاتی حزب را یک عبادت می دانست. با اینکه فرصت های تحصیلی زیادی پیش روی خود داشت، اما با دغدغه آینده امت اسلامی وارد عرصه سیاست شد. او معتقد بود که اگر افراد صالح وارد سیاست نشوند به معنای حکومت ناعادلانه بشر است.

تورهان با اشاره به اینکه اربکان اتاق بیمارستان خود را به اتاق مطالعه تبدیل کرده است و علیرغم توصیه پزشکان برای استراحت، دست از تلاش برنداشته است، گفت: «او نشان داده است که اسلام یک پروژه و نظام حیاتی است». با وقف به قرآن و سنت می توان به چگونگی زندگی اسلامی پی برد. او این آرمان ها را آشکارا تدوین می کند و پروژه های مهمی را در مقابل مردم انجام می دهد. او عمر خود را به تدریس والاعصر گذراند. ایمانش قوی و عمل صالحش ثابت بود. او همیشه و همه جا حق داشت صبور باشد. همیشه مسلمان فکر کن و مسلمان زندگی کن.

نجم الدین اربکان در 27 فوریه 2011 پس از نزدیک به نیم قرن فعالیت سیاسی بی وقفه که سیر اسلام گرایی را در تاریخ مدرن ترکیه نشان داده است، در 84 سالگی در آنکارا درگذشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید