ارتباط بین آلودگی هوا و بیماری های التهابی

ارتباط بین آلودگی هوا و بیماری های التهابی

روز جدید نتایج یک مطالعه مروری سیستماتیک نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض ذرات گرد و غبار در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده با شروع و عود بیماری مرتبط است.

مولتیپل اسکلروزیس یا التهاب؛ این یک اختلال عصبی التهابی سیستم عصبی مرکزی (CNS) است که بیش از ده ها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از مطالعات نقش عوامل محیطی و بیولوژیکی را در شروع یا پیشرفت بیماری التهابی روده نشان می دهند.

آلودگی هوا وجود ترکیباتی مانند ذرات گرد و غبار (PM)، گازها (مانند ازن، مونوکسید کربن، اکسیدهای گوگرد و نیتروژن)، فلزات سنگین (مانند سرب، مس و منگنز) و ترکیبات آلی (باکتریایی و غیره) است. .

ذرات؛ آنها حاوی ذرات با قطر 10 و 2.5 میکرومتر (به ترتیب PM10 و PM2.5) هستند و می توانند از طریق تنفس به جریان خون، ریه ها و سیستم عصبی نفوذ کنند. اخیراً تعداد فزاینده ای از مطالعات اپیدمیولوژیک بر روی عامل خطر فرضی قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا و حساسیت به ام اس متمرکز شده اند. چندین مطالعه نشان داده اند که بروز و عود بیماری التهابی روده با غلظت بالاتر ذرات گرد و غبار مرتبط است. با این حال، همه محققان به یافته های قابل توجهی دست نیافته اند. به همین دلیل، ارتباط بین قرار گرفتن در معرض ذرات معلق و کاهش وزن هنوز غیرقابل پیش بینی است.

به همین دلیل، محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یک مطالعه سیستماتیک در مورد ارتباط قرار گرفتن در معرض ذرات گرد و غبار و بیماری های التهابی روده انجام داده اند.

برای انجام این مطالعه مروری و متاآنالیز سیستماتیک، کلمات کلیدی مرتبط شناسایی و با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط در پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی بازیابی شدند. کیفیت این مقالات نیز توسط دو محقق مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت 10 مورد با کیفیت مورد نیاز بررسی شد.

نتایج این مطالعه متاآنالیز نشان می دهد که تعداد فزاینده ای از مطالعات اثرات عصبی آلاینده های هوا مانند ذرات گرد و غبار را نشان می دهد. با این حال، به دلیل تحقیقات محدود موجود، در حال حاضر نمی توان نتیجه قطعی در مورد قرار گرفتن در معرض ذرات معلق و فراوانی و عود التهاب گرفت.

در این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز، 10 مطالعه از شش کشور برای بررسی کامل رابطه بین قرار گرفتن در معرض 2.5 و 10 میکرون ذرات معلق در بروز و عود بیماری التهابی روده مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق (PM2.5 و PM10) به طور قابل توجهی با بروز و عود بیماری التهابی روده مرتبط است. همچنین همبستگی بین 10 میکرون ذرات معلق و Umus بیش از 2.5 میکرون است. با این حال، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز رابطه بین اختلالات عصبی و ذرات 2.5 میکرونی نشان می دهد که علت احتمالی ممکن است مطالعات کمتری روی ذرات 2.5 میکرون باشد.

مطالعات انجام شده در این مطالعه نشان می دهد که تمامی مطالعاتی که به بررسی رابطه بین ذرات معلق و آلودگی پرداخته اند در اروپا، ایالات متحده و کانادا انجام شده است، در حالی که در جهان سوم و خاورمیانه سطوح بالاتری از آلودگی وجود دارد. به آن دلیل؛ برای ارزیابی دقیق‌تر اثرات نامطلوب قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده، مطالعات بیشتری به‌ویژه در جهان سوم و خاورمیانه مورد نیاز است.

در مجموع، نتایج این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده با شروع و عود بیماری مرتبط است.

در انجام این پژوهش، فاطمه لطفی، مرجان منصوریان، امید میر معیب، سروش نژداقی، وحید شایگان نژاد و نفیسه اسماعیلی; پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یکدیگر همکاری کردند.

نتایج این مطالعه در ژوئن سال جاری در مجله Neuroimmunomodulation به عنوان یک مقاله علمی با عنوان “ارتباط بین قرار گرفتن در معرض ذرات معلق و مولتیپل اسکلروزیس: یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز” منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید