ارتباط دو غول گازی جهان در برابر تحریم ها

ارتباط دو غول گازی جهان در برابر تحریم ها

روز جدید کارشناس مسائل روسیه گفت: ایران و روسیه دو دارنده بزرگ منابع گازی در جهان هستند که می توانند با توجه به منافع ملی خود بازار گاز جهان را به بهینه ترین شکل مدیریت کنند.

امین اعظمی با اشاره به پتانسیل همکاری ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز گفت: در دهه های اخیر به ویژه در دولت قبل متاسفانه افکار نادرستی در سران مسئولان وجود داشت که به اذهان نیز تزریق شد. از عموم مردم . به گفته آنها جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت و گاز در جهان هستند و به همین دلیل این دو کشور رقبای سرسختی در این زمینه محسوب می شوند.

وی گفت: این نگاه غلط نه تنها منجر به عدم نفوذ ایران بر بازارهای نفت و گاز جهان شده، بلکه با تداوم بی تدبیری منجر به از دست دادن بازارهای منطقه شده است. اما اکنون و با روی کار آمدن دولت سیزدهم این باور به وجود آمده است که در این دوران می توان با ایجاد همکاری های سازنده و مترقی، خطر رقابت در حوزه نفت و گاز با روسیه را به فرصتی برای مدت طولانی تبدیل کرد. همکاری و تعامل مدت – همه برنده می شوند

اعظمی تصریح کرد: به همین دلیل در روزهای اخیر شاهد امضای تفاهم نامه 40 میلیارد دلاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه بودیم که بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز کشورمان محسوب می شود.

ایران با خرید گاز روسیه و صادرات آن می تواند به قطب گاز منطقه تبدیل شود

یک کارشناس مسائل روسیه گفت: در چارچوب توافق 40 میلیارد دلاری ایران و روسیه پیشنهادهایی در زمینه مبادله و خرید گاز روسیه توسط کشورمان و صادرات مجدد آن به کشورهای منطقه ارائه شده است. . این موضوع فرصتی را برای ایران ایجاد می کند تا با مازاد گاز روسیه در مسیر تبدیل شدن به قطب گاز منطقه حرکت کند.

وی افزود: برخی از کشورهای منطقه مانند پاکستان و افغانستان به شدت به گاز نیاز دارند و از آنجایی که این کشورها همسایه های شرقی ایران هستند، می توانند گاز روسیه را با قیمت مناسب و با توجه به موقعیت سرزمینی و ژئوپلیتیکی ایران در منطقه خریداری کنند. آن را با قیمت بالاتری به مناطق شرقی صادر می کرد و به کشوری مانند پاکستان یا کشورهای منطقه مانند عمان و عراق می فروخت و به عبارتی دوباره صادر می کرد.

اعظمی گفت: این موضوع در شرایط کنونی که روسیه درگیری های شدید سیاسی و نظامی با غرب دارد و صادرات گاز خود به اتحادیه اروپا را به میزان قابل توجهی کاهش داده است، حائز اهمیت است. این می‌تواند فرصتی ایده‌آل برای تعامل برد-برد بین ایران و روسیه باشد.»

چهار محور همکاری گازی ایران و روسیه در قرارداد 40 میلیارد دلاری

کارشناس مسائل روسیه گفت: اگر موضوع در منظر کلان و کلان بررسی شود، این طرح می تواند نفوذ راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه را افزایش داده و کشور را به یکی از شاهراه های اصلی صادرات انرژی تبدیل کند. و ترانزیت، قدرت ایران در اقتصاد و افزایش امنیت منطقه است.

وی تاکید کرد: این امر حتی ابتکار عمل را در تعاملات بین المللی و چند جانبه برای کشورمان فراهم می کند و در خنثی سازی و خنثی سازی تحریم ها نقش اساسی خواهد داشت. ایران و روسیه دو دارنده بزرگ منابع گازی در جهان هستند که می توانند با همکاری یکدیگر بازار گاز جهان را به بهینه ترین شکل ممکن بر اساس منافع ملی خود مدیریت کنند.

اعظمی افزود: علاوه بر تبادل و صادرات گاز روسیه، سرمایه گذاری روسیه در میادین گازی پارس شمالی و کیش و افزایش فشار در میدان پارس جنوبی، احداث خطوط لوله صادرات گاز ایران و توسعه معادن LNG از دیگر همکاری هاست. ظرفیت های دو طرف که در تفاهم نامه 40 میلیارد دلاری در دستور کار قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید